Er zijn nu 8 bezoekers op dit blog. Record tot nu toe: 108
athea
17-05-2010
Kans op olieramp in Noordzee is zeer groot
"Kans op olieramp in Noordzee is zeer groot"
De kans op een olieramp op de Noordzee is bijzonder groot, en de
gevolgen zijn in zo'n geval niet te overzien. Dat zeggen Duitse experts.
Mocht zich in de Noordzee een ramp voordoen zoals die in de Golf van
Mexico, zou dit fataal zijn voor de Waddenzee, een van de rijkste
natuurgebieden van Europa.
"Het is een mirakel dat een petroleumlek met de omvang van dat in de
Golf van Mexico zich hier nog niet heeft voorgedaan", zegt mariene
bioloog Carlo Von Bernem, expert olievervuiling bij het Duitse Instituut
voor Kustonderzoek.
In weinig zones ter wereld wordt zoveel
naar olie en gas geboord als op de Noordzee. Er zijn ongeveer zeshonderd
boorplatformen. De Noordzee is bovendien een belangrijke
scheepvaartroute. Jaarlijks passeren er honderdduizend schepen. Ook al
zijn de scheepvaartregels in de Noordzee zeer strikt, de kans op een
ongeval blijft groot, zegt Von Bernem. De recente installatie van
honderden windmolens langs de Noordzeekust heeft het risico nog doen
toenemen, aldus de expert.
"Een
petroleumlek hier zou een milieucatastrofe betekenen met vernietigende
gevolgen voor de biodiversiteit", zegt de bioloog. Vooral de Waddenzee,
een gebied langs de kust van Nederland, Duitsland en Denemarken, is zeer
kwetsbaar. In de zone, die in 2009 op de Werelderfgoedlijst van de
Unesco terechtkwam, leven meer dan vierduizend soorten dieren en ook de
flora is er zeer verscheiden. Bovendien is de Waddenzee een belangrijke
halte voor twaalf miljoen trekvogels.
Een olielek zou volgens
Von Bernem even moeilijk te bestrijden zijn als in de Golf van Mexico.
"De Waddenzee is tamelijk vlak. Daardoor zouden grote schepen, die de
olie moeten verwijderen, er niet in kunnen."
In de ondiepe
Waddenzee liggen grote delen verscheidene uren per dag droog. "In zo'n
zone kun je bij het reinigen meer schade toebrengen dan het lek zelf",
zegt Von Bernem. "Als je de petroleum in de sedimenten van de draslanden
duwt, dan gebeurt de afbraak van de olie zonder zuurstof en zal die
meer tijd dan normaal nodig hebben."
Volgens
Dieter Schmidt, directeur van de Duitse kustbescherming, zal een
olielek in de Noordzee eerder ontstaan door schipbreuk dan door een
ongeval op een boorplatform. Schmidts agentschap werd in 2003 opgericht,
als gevolg van de ramp met de Pallas, het schip dat in 1998 op de
Noordzee zonk en 90 ton olie verloor, waardoor tienduizend vogels
stierven.
Andere experts zeggen dat de Noordzee nu al het
slachtoffer is van een trage milieuramp. "Jaarlijks lekt 20.000 ton
petroleum in de zee", zegt Christian Bussau, expert zeevervuiling bij de
milieuorganisatie Greenpeace. "Zo"n 10.000 ton wordt illegaal geloosd
door schepen, de andere 10.000 komt van de normale activiteiten van de
platformen. Die lozingen en andere vormen van vervuiling maken van de
Noordzee een van de meest vervuilde zeegebieden ter wereld."
Volgens
Bussau nemen de boorplatformen de strengste voorzorgsmaatregelen in
acht maar "die volstaan niet om de gewone lekken te vermijden". (br.hln)
Reacties op bericht (0)
Gastenboek
Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek