Kind krijgt elk jaar voor 359 euro aan speelgoed
Ouders geven elk jaar gemiddeld 359 euro uit per kind aan speelgoed. Dat
is ruim 100 euro meer dan in 2005. Videospelletjes zijn goed voor een
derde van de uitgaven. Dat blijkt uit het rapport 'De Speelgoedmarkt'
van het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties
(OIVO). "Ondanks de afname van de koopkracht is er geen
betekenisvolle daling van de speelgoedverkoop. Hoewel de uitgaven
vandaag de dag in bepaalde domeinen beperkt worden, is dat blijkbaar
niet het geval als het erom gaat de kinderen plezier te doen", zo staat
in de studie. Het meeste speelgoed (60 procent) wordt gekocht op het
einde van het jaar, voor Sinterklaas en Kerstmis. Videospelletjes
zijn goed voor 35 procent van de speelgoedmarkt voor jongeren.
Babyspeelgoed volgt met 13 procent. OIVO merkt drie grote tendensen op
in de speelgoedafdeling: een terugkeer naar eenvoudige
waarden,ecologisch speelgoed en spitstechnologisch speelgoed.
|