Een onderzoek waarvan de resultaten deze week werden bekendgemaakt,
stelt dat 47 procent van de Facebookgebruikers vloekwoorden op hun
profiel hebben staan. Vorige week bleek uit een andere enquête van
technologieblog Mashable dan weer dat studenten zonder diploma die op
Facebook over alcohol praten meer vrienden hebben.
Facebook heeft wereldwijd meer dan 600 miljoen actieve gebruikers, en
Pete Cashmore van Mashable vindt dan ook dat dergelijke onderzoeken ons
een beter begrip geven van onze evoluerende culturele normen. Hij
verzamelde tien fascinerende Facebookfeiten om dat te illustreren.
1. 56 procent van de Amerikanen vindt het onverantwoord om je baas toe te voegen als vriend
De
enquête van februari 2010 toont aan dat, hoewel werk en privé steeds
meer overlappen, we beide zaken toch graag gescheiden houden. 62 procent
van de ondervraagden vond het bovendien verkeerd voor een manager om
een werknemer als vriend te willen toevoegen op Facebook. Toch vond 76
procent van de respondenten het oké om iemand uit de peergroep toe te
voegen, wat suggereert dat we echt willen dat ons werk wordt beoordeelt
op de waarde ervan, in plaats van vooruit te willen komen op basis van
persoonlijke relaties.
2. Facebooklinks over seks worden 90 procent meer gedeeld dan gemiddeld
Facebook
bevestigt het adagium dat seks verkoopt. Van februari tot mei 2010
onderzocht socialemediawetenschapper Dan Zarella 12.000 links naar
nieuwssites en blogs. Hij ontdekte dat links over seks op Facebook 90
procent meer kans maken om gedeeld te worden dan andere onderwerpen. Hij
stelde ook vast dat links met een positief sentiment vaker worden
gedeeld dan die met een negatieve invalshoek.
3. Mensen in een Facebookrelatie zijn gelukkiger dan vrijgezellen
In
februari 2010 vergeleek Facebook de relatiestatussen van de gebruikers
met de positieve of negatieve sentimenten die werden gedistilleerd uit
hun statussen. Daaruit bleek dat mensen die op hun profiel aangaven
bezet te zijn, iets gelukkiger waren dan vrijgezellen. Facebookers die
aangaven in een open relatie te zitten, waren dan weer significant
minder gelukkig dan alleenstaanden. Monogamie maakt ons dus blijkbaar
gelukkig.
4. 21 procent gaat uit elkaar via Facebook
Een
enquête bij 1.000 Facebookers - van wie 70 procent mannelijk was - uit
juni 2010 onthulde dat 70 procent al was gedumpt via Facebook, nadat de
(ex-)partner zijn of haar relatiestatus aanpaste van 'in een relatie'
naar 'single'. 21 procent van de ondervraagden zei dat ze een relatie
zouden beëindigen op die manier. Een vrij verontrustende praktijk, maar
gelukkig gaat het om een minderheid. Een bevraging uit juli 2010 wees
uit dat negen procent van de vrouwen al een breuk hadden ingezet via
Facebook, tegenover 24 procent van de mannen.
5. 85 procent van de vrouwen krijgt het op de heupen van hun Facebookvrienden
Een
enquête uit maart wees uit dat 85 procent van de ondervraagde vrouwen
zich al heeft geërgerd aan Facebookvrienden. De meestvoorkomende oorzaak
daarvoor was 'de hele tijd zagen' (63 procent), 'het uitdragen van
ongevraagde politieke opvattingen' (42 procent) en 'het stoefen over
ogenschijnlijk perfecte levens' (32 procent). Het onderzoek vond alleen
plaats bij vrouwen, maar de resultaten zijn waarschijnlijk gelijkaardig
bij mannen.
6. 25 procent van de gezinnen met een Facebookaccount gebruikt de privacy-instellingen niet
Bij
een op vier gezinnen met een Facebookaccount zijn de gebruikers zich
niet bewust van de privacy-instellingen van de sociaalnetwerksite, bleek
uit een enquête van Consumer Reports uit juni 2010. De positieve kant
is dat drie vierde zich er dan weer wel van bewust was, wat erop wijst
dat privacy belangrijk is in onze samenleving. Datzelfde onderzoek
stelde wel dat 26 procent van de Facebookers met kinderen die mogelijk
had blootgesteld aan pedofielen door foto's en namen van hun kroost
online te zetten.
7. 48 procent van de ouders bevrienden hun kinderen op Facebook
Hoewel
48 procent van de ondervraagde onders in mei 2010 aan Retrevo aangaf
het oké te vinden je kinderen te bevrienden op Facebook, gaven de
respondenten toch toe dat dat soms raar kan zijn. Over de
minimumleeftijd die kinderen zouden moeten hebben om toegelaten te
worden tot sociaalnetwerksites, zei 26 procent ouder dan 18, 36 procent
vond '16 tot 18' oud genoeg, 30 procent zei '13 tot 15' en acht procent
antwoordde 'jonger dan 13'. Meningen hierover kunnen echter snel
veranderen. Deze maand bleek uit een enquête van Consumer Reports dat de
meerderheid van de ouders van kinderen van tien en jonger grotendeels
onbezorgd waren over het Facebookgebruik van hun kinderen.
8. 47 procent van de Facebookers heeft vuiligheid op profiel
Een
nieuw onderzoek van reputatieonderzoeksdienst Reppler stelde vast dat
47 procent van de Facebookgebruikers vieze woorden op hun profiel hebben
staan. In 56 procent van de gevallen werden die woorden geplaatst door
een vriend. Met andere woorden heeft 56 procent van de Facebookers geen
probleem met vloeken. Het 'F-woord' is het meestvoorkomende vieze woord.
9. 48 procent kijkt te vaak naar profiel van ex
In
januari zei 48 procent van de respondenten aan YouTango dat ze te vaak
naar het profiel van hun ex kijken. De cijfers wijzen op een van de
gevaren van sociaalnetwerksites, dat ex-partners toegankelijker zijn dan
ooit. Aan de andere kant wees de enquête ook op een zekere graad van
zelfbewustzijn hierover bij de respondenten. Terwijl nieuwe
technologieën nieuwe verleidingen met zich meebrengen, lijken velen dat
gedrag ook wel te kunnen controleren.
10. 36 procent van de gebruikers onder 35 controleert Facebook, Twitter of gsm na seks
Sociaalnetwerksites
worden steeds belangrijker in de levens van jonge mensen, bleek uit een
onderzoek van Retrevo uit oktober 2009. Bij de respondenten jonger dan
35 gaf 36 procent toe zich na het vrijen te storten op Twitter, sms en
Facebook. 40 procent van de ondervraagden gaf toe dat te doen tijdens
het besturen van een voertuig, 64 procent doet het op het werk, en 65
procent houdt zich ermee bezig op vakantie. Een mogelijke conclusie is
hier dat we gaan naar een wereld waar digitale toestellen nooit worden
neergelegd, zelfs in de meest ongepaste situaties.
Conclusie
Cashmore
vindt toch dat onze culturele normen intact zijn gebleven. We blijven
professionalisme op prijs stellen, en halen grote voldoening uit
menselijke relaties. De meeste mensen proberen die ook eerbaar te
beëindigen. Ook privacy blijven we op prijs stellen, en we proberen onze
kinderen in het oog te houden. Sinds mensenheugenis zijn we ook al
gefascineerd door seks, en dat blijft zo. Na het vrijen gaan we wel
meteen kijken op Facebook wat onze ex aan het uitvreten is.