Mary Cassatt 1844 - 1926 was een Amerikaans impressionistische kunstenares
Klik op de foto om een filmpje van haar overige werken te bekijken
Mary
Cassatt (Allegheny (Pittsburgh, Pennsylvania), 22 mei 1844 Le
Mesnil-Théribus (Oise, bij Parijs), 14 juni 1926) was een Amerikaans
impressionistisch kunstschilder.
Mary Cassatt werd geboren in
Allegheny (Pittsburgh, Verenigde Staten), als dochter van een rijke
zakenman. Haar vader had een voorliefde voor Frankrijk, omdat zijn
voorgeslacht daar vandaan kwam. In 1851 vertrok het gezin naar Europa
en woonde eerst in Parijs, later in Darmstadt en Heidelberg. Toen Mary
11 jaar oud was, keerde de familie terug naar Amerika en vestigde zich
in Philadelphia. De Franse cultuur en Europese tradities stonden in
hoog aanzien bij de familie en in die sfeer groeide Mary op.
Zij
studeerde aan de Pennsylvania Academy of Fine Arts in Philadelphia. Dit
was tegen haar vaders zin, die eigenlijk een meer huishoudelijk bestaan
voor zijn dochter wenste. Vervolgens reisde zij weer door Europa.
Uiteindelijk vestigde zij zich in 1874 in Parijs.
In datzelfde
jaar werd een werk van haar geaccepteerd door de Salon. In 1877 maakte
zij kennis met Edgar Degas, met wie zij levenslang bevriend bleef. Zijn
werk en inzichten hadden grote invloed op haar, hoewel zij gedurende
haar loopbaan een geheel eigen stijl wist te behouden. Zij beeldde
voornamelijk het dagelijkse en huiselijke leven af, met een voorkeur
voor vrouwen en kinderen, net als die andere grote vrouwelijke
schilder, Berthe Morisot.
Zij nam deel aan de impressionistische
tentoonstellingen van 1879, 1880, 1881 en 1886. Ze leverde een grote
bijdrage aan de beweging door geldelijke middelen te verschaffen en het
impressionisme in Amerika te promoten. Zij bracht haar broer Alexander
ertoe werken te kopen van Manet, Monet, Morisot, Renoir, Degas en
Pissarro, waardoor de eerste grote Amerikaanse verzameling ontstond.
Haar eigen werk werd in Amerika positief ontvangen, wat ook bijdroeg
aan de groeiende populariteit van deze school. Zie ook: Durand-Ruel.
Vanwege
haar afnemende gezichtsvermogen maakte zij haar laatste werk in 1913.
Hoewel zij een aantal operaties onderging, werd zij in 1921 praktisch
blind.
Zij overleed in 1926 (Château de Beaufresne, bij Parijs).
|