Koning Albert mag als eerste Diabolo-lijn inrijden
De Diabolo-verbinding is ingewijd, de noordelijke spoorontsluiting van de luchthaven van Zaventem, die deels over de middenberm van de E19 loopt. Koning Albert mocht de lijn officieel openen. De gebruikersorganisatie TreinTramBus vindt de biljetten met een toeslag van 4,30 euro voor de nieuwe verbinding alvast te duur.
Koning Albert heeft de Diabolo-verbinding officieel mogen openen. Naast de CEO's van de spoormaatschappijen en de partners voor het Diabolo-project waren ook premier Elio Di Rupo (PS) en minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) daarbij aanwezig. Ze werden allen op een lichtshow getrakteerd. Vanaf zondag kunnen de reizigers ook effectief de Diabolo-verbinding nemen.
"Wie vanuit Antwerpen of Mechelen spoort, zal vanaf 10 juni een half uur sneller naar de nationale luchthaven sporen", zegt Frédéric Petit van Infrabel. "Bijvoorbeeld vanuit Antwerpen duurt dat nu een uur, vanaf volgende week zal dat maar een half uur meer duren. Mechelen: van 40 naar 10 minuten. Je hoeft nu niet meer via Brussel-Noord te passeren om dan naar de luchthaven te sporen."
"Te duur, te weinig treinen"
De gebruikersorganisatie TreinTramBus heeft heel wat kritiek op de nieuwe verbinding. De prijs van de tickets is te duur en de organisatie vindt het aanbod ook onvoldoende. De eerste trein komt pas aan om 6.45 uur, de laatste vertrekt al om 21.45 uur.
"Er is bijvoorbeeld maar 1 trein per uur. Dat is heel weinig voor wat toch de grootste stad van Vlaanderen is en ze beginnen pas laat 's ochtends", zegt Jan Van Severen. "Wie voor 7 uur op de luchthaven wil aankomen om een vroege vlucht te halen of ook om in ploegen te werken, die zal dat niet kunnen."
Ook het provinciebestuur van Vlaams-Brabant pleit ervoor om meer treinen in te zetten op de Diabolo-lijn. Er wordt gestreefd naar 4 verbindingen per uur zowel naar Brussel, Mechelen als Leuven. Maar een uitbreiding mag niet ten koste gaan van bestaande treinverbindingen.
|