In de advertentie, die als een open brief moet opgevat worden, hekelen de Antwerpse bedrijfsleiders onder meer het 'politieke immobilisme' in hun stad. Volgens de ondernemers is Antwerpen het economische hart van Vlaanderen, maar de verkeersproblematiek werkt verstikkend.
Ook de stijgende belastingen en zogenaamde 'pestmaatregelen' zouden het de ondernemers moeilijk maken. Zelf blijven de bedrijfsleiders liever anoniem. Bruno Segers, vorige week opgestapt als ceo van Real Software, treedt op als hun woordvoerder.
'Ik voel me toch wel een beetje geschoffeerd en dat om diverse redenen', reageert Janssens in De Tijd. Hij vindt het onder meer niet kunnen dat de advertentie anoniem is. Hij stoort zich ook aan de voorbeelden die gegeven worden om het ongenoegen kracht bij te zetten.
'Een neutrale advertentie?'
Janssens hekelt het feit dat het zou gaan om 'een neutrale advertentie'. 'Ik word nog wat bozer als ik de voorbeelden lees die Segers in De Tijd gaf', zegt Janssens. 'Als de haven bestuurd zou worden zoals de Belgische politiek, voer er geen schip meer binnen of buiten, lees ik.'
'Pardon?', aldus de verbouwereerde Antwerpse burgemeester. 'De haven is wel 100 procent eigendom van de stad Antwerpen. Wij als politici bepalen daar het beleid, weze het samen met enkele uitstekende onafhankelijke bestuurders.'