Rekeningrijden kan tot duizenden euro's kosten

U bent misschien een van de pendelaars die dagelijks in de file staat op de Belgische wegen. De overheid is al jaren op zoek naar manieren om dat probleem aan te pakken. Rekeningrijden is één van de mogelijke maatregelen. Maar dat zou de automobilist tot 1.000 euro per jaar kunnen kosten, waarschuwt VAB.
Een op de twee spitspendelaars heeft volgens de mobiliteitsclub geen aanvaardbaar alternatief voor de auto. Rekeningrijden zal dus de fiscale druk op arbeid verhogen, zo meldt VAB woensdag op basis van een onderzoek bij 4.000 Vlaamse werknemers die tewerkgesteld zijn in het Brussels Gewest en omgeving.
Het gaat dan om zij die geen glijdende werkuren hebben, niet thuis mogen werken of voor wie het openbaar vervoer geen waardig alternatief biedt.
Dal- vs. spitstarief
Het is volgens VAB "onaanvaardbaar dat de lasten van rekeningrijden eenzijdig door de werkende bevolking gedragen zullen worden".
"Voor wie de spits kan vermijden kan rekeningrijden aan een daltarief kostenneutraal blijven. Voor wie autoafhankelijk is voor zijn woon-werkverplaatsing en de (dure) spitstarieven niet kan vermijden, zal de factuur oplopen tot mogelijk duizenden euro's."
VAB kwam tot die berekening op basis van de tarieven die het Federaal Planbureau in haar nota 'Vooruitzichten van de transportvraag in België tegen 2030' hanteert voor het rekeningrijden met personenwagens.
De idee is een hoog tarief (14 eurocent per kilometer) te hanteren tijdens de spits om de files te doen afnemen en een laag tarief (2 eurocent per kilometer) tijdens de dalperiodes.
VAB eist echter dat er eerst meer duidelijkheid komt over de compensatie van de extra kost voor de pendelaar, "vooraleer rekeningrijden bespreekbaar wordt".
|