Buurtwinkels massaal over de kop
Met dank aan de NVA
De redenen voor het verdwijnen van de buurtwinkels zijn niet degenen die in het artikel worden aangegeven. De echte reden is het nefaste mobiliteitsbeleid van veel gemeenten. Als men niet meer gratis bovengronds in het centrum van een dorp kan parkeren dan gaat men elders zo eenvoudig is dat. Kijk naar Lier of Mortsel waar het vroeger goed en gezellig was om te winkelen. In Mortsel ligt nu een stenen woestijn voor het gemeentehuis en op de markt in Lier hetzelfde.
Grote projecten van ketens krijgen politieke steun. De kleine buurtwinkel wordt uitgeperst. De leegstand bewijst dat.
Wat wil je nu na decennia lang links beleid waarbij taksen en (pest)belastingen stelselmatig verhoogd werden
Het aantal buurtwinkels is op vijf jaar tijd drastisch gedaald. Maar liefst een kwart van de buurtwinkels heeft sinds 2008 de deuren moeten sluiten. Alle samen gaat het om 18.000 winkels.
Eind 2013 waren er 59.804 detailhandelaars in ons land, terwijl dat er in 2008 nog 77.433 waren.
De oorzaken voor de teloorgang van de kleinhandel zijn divers: zo speelt de toename van het aantal baanwinkels, doorgaans grote ketens, aan de rand van de stad of gemeente een rol, net als de opmars van shoppingcenters en andere megalomane projecten. Bovendien heeft de kleinhandel sinds enkele jaren in toenemende mate af te rekenen met een nieuwe concurrent: de webwinkel.
Slaapdorpen De gevolgen van een en ander zijn: een inkrimpend aanbod, de toename van leegstand en onveiligheid en uitstervende gemeenten die louter slaapdorpen worden.
De snelheid waarmee kleine winkeliers over de kop gaan, moet dringend tegengegaan worden. Zowel zelfstandigenorganisatie NSZ als Unizo trekken aan de alarmbel. Het aanbod verschraalt en de winkeliers moeten zichzelf telkens weer vernieuwen om nog te concurreren met de grote ketens. Maar ook de overheid moet ingrijpen, door bijvoorbeeld niet meer te investeren in megalomane shoppingcentra.
|