Infrabel luidt alarmbel: elke dag kinderen op het spoor
Probleem is, dat je als niet- machinist onmogelijk kan beseffen dat een trein die op volle vaart rijdt meer dan 1 km. nodig heeft om tot stilstand te kunnen komen. Dus als je op het spoor loopt en op meer dan 1 km. afstand een trein ziet afkomen en je verlaat voor je veiligheid op je gemakske het spoor... dan is de noodstop reeds ingezet hoor, en als de NMBS je nog te pakken krijgt, zul je ferm moeten betalen, alhoewel de trein nog maar een verre stip was!
Vorige maand heeft Infrabel 45 incidenten met spoorlopers geregistreerd. Nooit eerder waren er dat zoveel. Tegenover juli vorig jaar steeg het fenomeen met 15 procent. De vertraging die dit met zich meebracht, steeg zelfs met een kwart: van 4.951 tot 6.204 minuten. Dat komt overeen met ruim drie uur per dag.
Spoorlopen is niet alleen strikt verboden, het is ook levensgevaarlijk. "Vorig jaar kwamen nog negen mensen om het leven door spoorlopen, zeven anderen raakten zwaargewond. De slachtoffers waren overwegend kinderen en jongeren. Dat er in juli geen doden vielen, is een klein wonder", zegt de woordvoerster van Infrabel in de krant.
De cijfers van spoorlopers liggen waarschijnlijk nog hoger, want Infrabel registreert alleen de incidenten. Vlak voor het weekend moest een treinbestuurder nog een noodstop maken in Philippeville, omdat een hele scoutsgroep over de sporen wandelde.
|