Komt er een referendum over het Gentse mobiliteitsplan?
De lul van de NVA
Gent - De Gentse N-VA wil dat er een referendum komt over het Gentse mobiliteitsplan. Fractieleider Siegfried Bracke kondigt aan in februari een voorstel te zullen doen in de gemeenteraad om een referendum te organiseren. Welke vraag er gesteld zou moeten worden in het gevraagd referendum, laat Bracke in het midden. 'Maar 'vindt u ook niet dat het mobiliteitsplan moet worden ingetrokken. Dat wordt het niet', zegt Bracke
Het nieuwe mobiliteitsplan van Gent is in september al formeel goedgekeurd door de Gentse gemeenteraad. Maar door de lancering van het circulatieplan, een cruciaal onderdeel van het mobiliteitsplan, is het debat opnieuw opgewakkerd. In een blogpost op zijn website kondigt de Gentse N-VA-fractieleider Siegfried Bracke vrijdag onder de titel An offer they can't refuse aan dat hij wil proberen om een referendum te organiseren.
Een referendum kan enkel gehouden worden als 10 procent van de inwoners van een stad of gemeente dat vraagt. In Gent betekent dat 25.000 handtekeningen. De tweede optie is dat de gemeenteraad de opdracht geeft tot een referendum. Er moet één vraag gesteld worden, die beantwoord kan worden met ja of neen. Iedereen ouder dan zestien jaar mag stemmen. De uitslag is niet bindend.
Bracke wil op de gemeenteraad van februari een voorstel indienen dat de organisatie van een referendum in gang te zetten. 'Niet bedoeld als vertraging of zelfs obstructie. Het kan perfect binnen de timing van het stadsbestuur: het circulatieplan wordt in praktijk gebracht in april 2017… Een referendum is bovendien niet bindend: paarsgroen kan vinden dat de mensen zich vergissen, en er toch mee doorgaan', schrijft Bracke.
Stadshal
Het laatste referendum in Gent dateert van 1997 over de toekomst van het Emile Braunplein. Er was toen een parkeergarage gepland onder het Braunplein, het sluitstuk van het mobiliteitsplan dat Sas van Rouveroij op 3 november 1997 had gelanceerd. Er kwam fel protest, onder andere van Agalev (nu Groen) en CVP (nu CD&V), en een volksraadpleging werd afgedwongen. Filip Watteeuw (nu schepen van Mobiliteit) was samen met Dirk Holemans (nu gemeenteraadslid) een van de gangmakers van het protest.
Vld en de toenmalige PS riepen in 1997 de Gentenaars op om niet te stemmen. Maar op 14 december kwam er iets meer dan 40 procent van de kiezers opdagen, waardoor er kon worden geteld. De parkeergarage werd massaal afgewezen. Het college besloot zich neer te leggen bij het resultaat, hoewel de volksraadpleging ook toen niet-bindend was. De parking kwam er nooit.
Wat er dan op het eventuele nieuwe referendum-biljet moet komen, laat Bracke in het midden. 'Ik kan al zeggen wat het beslist niet wordt: vindt u ook niet dat het mobiliteitsplan moet worden ingetrokken? Dat wordt het dus niet.'
|