"Het is geen kwestie van competentie of niet kunnen, eerder van niet willen", aldus het Vlaams-Brabantse Kamerlid van N-VA, een partij die haar communicatie doorgaans strak in de hand houdt. "Wij willen actie zien, hoe gevoelig een aantal beslissingen ook liggen in het zuiden van het land." De afgesproken communautaire stilstand "wil niet zeggen dat de minister met een wijde boog om elke communautaire struikelsteen moet stappen".
En zo zijn er wel wat voor Galant. Nadat Vlaams N-VA-minister Ben Weyts vorige week al de slakkengang hekelde van de nieuwe investeringscel bij het spoor, verwijst De Coninck achtereenvolgens op het uitstel voor de voorstedelijke spoornetten van Antwerpen en Gent, de gegarandeerde dienstverlening bij de NMBS om de impact van stakingen te beperken, het moderniseringsplan van het spoor en de geplande vliegwet.
De Coninck waarschuwt dat de partij op 17 februari in de Kamer een concreet voorstel verwacht voor een minimale dienstverlening. "Zoniet drukken we ons eigen wetsvoorstel door." In de uitvoering van het moderniseringsplan voor het spoor moet Galant "een meer leidende rol" spelen, terwijl N-VA van haar ook resultaten verwacht rond het Antwerpse voorstadsnet.
En de vliegwet? "Iedereen weet dat Brussel zal verliezen", aldus nog het N-VA-Kamerlid. "Maar Galant durft geen knopen door te hakken omdat ze bang is een communautaire storm te ontketenen. Dat is onaanvaardbaar."