Er werden het voorbije jaar een aantal maatregelen doorgevoerd die de elektriciteitsfactuur aanzienlijk hebben doen stijgen. Zo waren er onder meer een btw-verhoging van 6 tot 21 procent en de befaamde Turteltaks.
Daarnaast is er ook sprake van de jaarlijks terugkerende klachten, zoals meterproblemen, transparantie over de aangeboden prijzen, facturatieproblemen, betalingsproblemen en verkoop- en marktpraktijken. Vooral het laatstgenoemde baart ombudsman Eric Houtman zorgen: "Dat heeft waarschijnlijk te maken met de verhoogde concurrentie op de energiemarkt, waardoor energieleveranciers steeds actiever en soms agressiever naar klanten toegaan."
Consumentenakkoord
In het bestaande consumentenakkoord staat al dat energieleveranciers hun klanten minstens één maal per jaar moeten wijzen op het goedkoopste tarief in hun portefeuille. Maar vandaag gebeurt dat veel te onduidelijk. "Sommige leveranciers houden hun eigen lezing van het consumentenakkoord er op na, waardoor klanten uiteindelijk toch in een duurder tarief terecht komen", aldus ombudsman Eric Houtman.
Daarom adviseert de ombudsdienst leveranciers om die aanbeveling over het laagste tarief in een afzonderlijk schrijven naar hun klanten te sturen. "Nu staat het vaak gewoon in de factuur, ergens op pagina zeven", zegt Houtman.
De ombudsdienst adviseert voorts om het consumentenakkoord uit te breiden naar kmo's, zodat ook kleinere zelfstandigen een betere bescherming genieten.