Foto
Foto
Mijn favorieten
  • http://blog.seniorennet.be/rijkswacht/
  • jp_dendermonde2
  • Foto
    Foto
    Deze blog toont U maar één pagina. De andere worden in een archief geplaatst.
    Door onderaan de pagina op één der pijlen te klikken kom je verder.
    Je kan ook een onderwerp in onderstaande inhoud aanklikken.
    Oudere publicaties worden nog regelmatig bijgewerkt.
    Inhoud blog
  • Dia's en negatieven.
  • Vraag...
  • Verheugd...
  • Blog 2
  • Nog wensen...
  • Even laten weten...
  • 2011...
  • Schuin geschreven...
  • Jaareinde 2010...
  • Jaareinde...
  • Krant...
  • Tweede blog...
  • Jaareinde 2010...
  • Winterpret...
  • Politici...
  • Peke...
  • Jaareinde 2010...
  • Patacons...
  • Huisjes...
  • Bruggen...
  • Jaareinde 2010...
  • Stadsberichten...
  • De Dender...
  • Reus...
  • Jaareinde 2010...
  • Stadszichten...
  • Willen is kunnen...
  • Miel Mariën...
  • Wensen...
  • Zoëlege...
  • Daden...
  • Zalige Kerst
  • Liberation...
  • Schuin geschreven...
  • Nieuwstijdingen...
  • Rechtbank...
  • Biljart...
  • Nieuwstijdingen...
  • KAVD...
  • Overlijden...
  • Kerststal...
  • Foto...
  • Hoofding...
  • Atletiek...
  • Nieuwe monding...
  • 1984...
  • Mars...
  • Jazzfestival...
  • Den AVD...
  • Winters...
  • 1958...
  • Den AVD...
  • Standbeeld...
  • Estaminet...
  • Het blijft mooi...
  • Winters...
  • Bidprentje...
  • De Mechelse Poort...
  • De oude monding...
  • FC Tripoli...
  • Brand...
  • Winters...
  • Stadszichten...
  • Bierviltjes en -etiketten...
  • Portretten...
  • Burgerwacht...
  • Stadsbeiaardier...
  • Ros Beiaard...
  • Personeel...
  • Politie...
  • Annonces en hoofdingen...
  • FC Sport...
  • Bestuur...
  • Politie...
  • Ladder...
  • Franz Courtens...
  • KAVD...
  • FC Plaza...
  • Gulden Vlies...
  • Politie...
  • Annonces en hoofdingen...
  • De Vèirbrigge...
  • Op de Méilembèireg...
  • Brandweer...
  • Brand...
  • Over Jozef Dauwe...
  • Handbal...
  • Pijndersgilde...
  • Aankondiging...
  • Populieren...
  • Zicht in...
  • Consortium...
  • Interventies...
  • De Méilembèireg...
  • Krantenknipsel...
  • Kandidaten...
  • Gentsesteenweg
  • Café De Donder...
  • Nieuwe archivaris-conservator...
  • Lied van de pompiers...
  • Reus Goliath...
  • Tentoonstelling...
  • Begrafenis...
  • Scholencross...
  • Aandenken...
  • Verjaardag...
  • Briefkaart...
  • Wateroverlast...
  • Jefke Raman...
  • Turners...
  • Brandweer-anekdotes...
  • Muziek Burgerwacht...
  • 't Vestje...
  • Annonces en hoofdingen...
  • Brigadecommandant...
  • Oud en nieuw...
  • Schuin geschreven...
  • Voorbij...
  • Winkelweekends...
  • Annonces en hoofdingen...
  • Burgerwacht...
  • Den AVD...
  • Feest...
  • Noodwoningen...
  • Annonces en hoofdingen...
  • Snelheid...
  • Ambulance...
  • Vertongen-Goens...
  • Schepencollege...
  • Winters...
  • Op de Denderbrug...
  • Annonces en hoofdingen...
  • Sinterklaas...
  • Opening...
  • Dender...
  • Begrafenis...
  • Sneeuwvrij...
  • Winterse forten...
  • Aan 't café...
  • Annonces en hoofdingen...
  • Brief...
  • Bruggendraaier...
  • Den AVD...
  • Winters...
  • Sinterklaasshow?
  • Ridderstraat...
  • Haven...
  • Handbal...
  • Winters...
  • Beelden van een eeuw...
  • 1940...
  • Brandweer...
  • Olympos...
  • Schuin geschreven...
  • Week van de smaak...
  • 1914...
  • Braderijcomité...
  • Ongeval met 900...
  • De champetter...
  • Bekladden...
  • Optocht...
  • Guldenhoofdstraatje...
  • Bakschietersclub...
  • Charel de melkboer...
  • Tuinen in de winter...
  • Stadszichten...
  • Peke Rammekeszand...
  • Gered...
  • Basket...
  • Stadszichten...
  • Ros Beiaard in kant...
  • Vroeger en nu...
  • De Roocker
  • Minivoetbal...
  • In de Mariakring...
  • Crescent...
  • Toneel...
  • Klokken...
  • Brand...
  • In den Belgica...
  • Schoolbel...
  • Onbekend...
  • Bakschieters...
  • Jubileum...
  • Vierzustersteden...
  • Begrafenis...
  • Brand...
  • Ambulance...
  • Jubileum...
  • Bel...
  • Berichtgeving...
  • Schuin geschreven...
  • Spoorwegbrug...
  • Vertongen-Goens...
  • Brandweer...
  • Artikel...
  • Werkhallen...
  • Speciaal...
  • Uit 'De Voorpost'...
  • Familiefoto...
    Foto
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Jempi - Dendermonde
    Van alles wat...
    ... over de enige échte Ros Beiaardstad! Het wel en wee van Dendermonde, veel fotomateriaal en af een toe een vleugje humor in ons dialect! Bent u in het bezit van fotomateriaal van alles wat met Dendermonde (geen deelgemeenten) te maken heeft, en wenst u dit op het blog te zien verschijnen? Aarzel niet en geef ons een seintje op jpmc@skynet.be. Wij danken u bij voorbaat! En... mocht u dit blog goedvinden, kan u in de linkerkolom een waardering geven (beoordeel dit blog).
    08-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Station en Stationsplein...

    Op 2 januari 1837 is het druk in de stad, zelfs Koning Leopold I is aanwezig! Om 15 u stoomt ‘Le Bayard’ vanuit Mechelen binnen onder het gedaver van saluutschoten als eerste trein op de nieuwe spoorlijn Mechelen-Dendermonde-Gent. Ons land is er vlug bij wat het aanleggen van een spoorwegnet betreft. In 1835 reed de eerste trein van Brussel naar Mechelen en een jaar later was het stuk Mechelen-Antwerpen klaar. Nederland moest wachten tot september 1839 voordat een verbinding officieel werd ingereden.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

    Waar thans het spoorwegviaduct ligt, was in 1837 nog een gewone overweg met vlak daarbij een eerste eenvoudig houten station en een kleine goederenloods. Aan de overzijde, op het grondgebied van de toen nog zelfstandige gemeente Sint-Gillis, stond een locomotievenloods. In die tijd is het goederenvervoer per spoor een van de belangrijkste bestaansredenen van de spoorweg, het gaat merkelijk sneller dan per paard en kar.




    In 1837 is er nog geen sprake van treinen die diep in de stad doordringen, zij blijven keurig aan de buitenkant. Net als de meeste andere steden is Dendermonde omgeven met versterkingen, waar aan de veldzijde brede grachten voor liggen. Die gordel wordt enkel doorbroken door een handvol hoofdwegen, die pal voor de stadspoorten in hoekige bochten over kleine eilandjes in de grachten lopen, zodat de vijand niet stormenderhand door de poorten kan. Dergelijke scherpe bochten zijn voor treinen niet haalbaar, daarom is het doorbreken van de wallengordel uitgesloten. Dit zou een bres in de verdediging betekenen. Los daarvan is de grond buiten de stad goedkoper en hoeft er omzeggens niets gesloopt te worden, waardoor het aanleggen van spoorlijnen snel opschiet.




    In 1849 krijgen we een eerste station en nog wel van baksteen! Er zijn nog tekenen merkbaar van (links van de parking). Het gebouw diende later als woning van de stationschef en zijn gezin en nog later als magazijn voor diverse spoorwegdiensten.




    In 1881 komt er opnieuw een houten stationsgebouw. Er is namelijk een decreet uit 1791 dat de oprichting van stenen gebouwen in een straal van 380 meter rond stadsvesten verbiedt. De reden is dat de vijand zich hierin makkelijk kan verschansen, terwijl een houten gebouw snel gesloopt of in brand gestoken is… Toen men in 1849 het stenen stationsgebouw oprichtte, legde men duidelijk dat decreet naast zich neer. Het houten station bleef bestaan tot 1940. De toenmalige stationschef stak het gebouw in brand om  de oprukkende Duitsers een hak te zetten.




    Wanneer in de tweede helft van de 19e eeuw de industriële revolutie doordringt, komt er een grote behoefte aan arbeiders die in de omliggende dorpen worden gerecruteerd en zo ontstaat de pendelaar. Ook zakenlui en handelsvertegenwoordigers beginnen met de trein te reizen, met als gevolg het ontstaan van stationswijken waar cafés voor de reizigers en hotels voor de zakenlui verrijzen. Ook voor de horeca geldt de wet van het bouwen in hout.









    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Archief per maand
  • 06-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008


    DENDERMONDE, een stad met een hart!
    Foto


    Wil je contact nemen met de blog voor het sturen van een foto, het geven van informatie of het vragen om inlichtingen, stuur uw email via het voorziene vak hieronder. U kan ons helpen bij de identificatie van personen.
    Herken je iemand dan vernemen we dit graag met een email.


    Archief per week
  • 30/05-05/06 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.



    Foto

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!