Categorieën
  • Abstract (7)
  • Compositie (2)
  • Dieren (2)
  • Kleurenharmonie (1)
  • Kunstbeschouwing (2)
  • Landschap abstract (2)
  • Landschap abstraherend (10)
  • Landschap impressionistisch (22)
  • Landschap open lucht (1)
  • Landschap realistisch (25)
  • Portret (3)
  • Presentaties Schilderijen / beelden (3)
  • Proces schilderen (1)
  • Stilleven (9)
  • Tekeningen (1)
  • Tentoonstelling (2)
  • Zelfportret (4)
  • Inhoud blog
  • Wershofen in de Eifel
  • Bad Muenstereifel
  • Abstracting landscape 2
  • Selectie van mijn schilderijen
  • Eindwerk schilderkunst , Kunstacademie Sint Niklaas
  • Gent - Graslei & Korenlei
  • Gent, St Baafs, Belfort en Nikolaas kerk
  • Arbersee 4
  • Alpenrozen
  • Herfst Symfonie
  • Abstract 6
  • Schwangau Duitsland
  • Herfst 2
  • Winter herinneringen
  • Bospad
  • Rotsen aan het strand
  • Grand Canyon
  • Landschappen , studies in klein formaat
  • 5e j a a r k u n s t s c h i l d e r e n
  • Abstract 6
  • Cadzand-Bad
  • Serengeti Tanzania
  • Abstract 5
  • Lake Bennett Alaska
  • Berken in nood
  • Zelfportret 2010
  • Lente
  • Herfst
  • Winter
  • De impressionistische zienswijze
  • Waarom een kleurschema kiezen ?
  • Diashow Robert Duncan
  • Arbersee 3
  • Arbersee 2
  • Natuur abstract
  • Bomen langs de Arbersee
  • Arbersee im Bayerischen Wald
  • Wild horses
  • Brugge
  • 4e j a a r s c h i l d e r e n
  • Zelfportretten
  • The best of schooljaar 2008/2009
  • Waterval
  • Bezoek aan het Roger Raveel museum
  • Abstraherende landschappen
  • Landschap in O formaat
  • Landschap in S formaat
  • De impressionisten
  • Nature mountains vervolg
  • Nature Mountains
  • Obertal vervolg
  • Vlassenbroek - vervolg
  • Obertal
  • Vlassenbroek
  • Smallenberg 3
  • Smalllenberg 2
  • Smallenberg 1
  • You are my sunshine
  • Sauerland
  • Abstract 4
  • 3e j a a r s c h i l d e r e n
  • Abstract landschap
  • Zelfportret 2
  • Kunstbeschouwing over Flatford Mill van John Constable
  • Kunstbeschouwingscriteria
  • Berghut
  • Compositie controle punten voor landschappen
  • Procesmap voor landschapschilderen
  • Sneeuw in Louveciennes 1874
  • Regatta van Argenteuil 1872
  • Japanse brug 1899
  • Meer van Annecy
  • Brug van Maincy
  • Portret 4
  • Portret
  • Vijverhuisje
  • Ketel
  • Kruik
  • Weiland
  • Voortuin
  • 2e j a a r s c h i l d e r e n
  • Darko
  • Portret 2 en 3
  • Kasteel Hohenschwangau
  • Abstract 2 en 3
  • De Ster
  • Fragment van Ensor
  • Voetbrug over Moervaart
  • Stillevens
  • Tibet vallei
  • Blokhut met berken
  • 1e jaar s c h i l d e r e n
  • Landschap in de natuur geschilderd
  • Saxofoon
  • Paard
  • Fruitschaal met doek
  • Pot met doek
  • Tennisballen
  • Abstract
  • Landschap
  • Stilleven - Bloemen
  • Stilleven - Kannen
  • Zelfportret
  • Compositietekeningen 1e leerjaar
    Selectie schilderijen
    Artwanted.com

    Visit ArtWanted.com/Joseph1945
    Selectie tekeningen
    ImageShack


    Zelfportret 2010

    Foto

    Zelfportrait 2009

    Foto

    Zelfportrait 1985

    Foto
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Zoeken in blog

    Mijn websites
  • http:/blog.seniorennet.be/joseph1945
  • http://blog.seniorennet.be/joseph1945_eindwerk/
  • http://www.artwanted.com/joseph1945
  • Blog als favoriet !
    Archief per maand
  • 11-2012
  • 11-2011
  • 09-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 08-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 01-2007
  • 09-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 06-2005
    Kunstschilderen met olieverf - Oil painting
    Joseph - Mijn werk
    10-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kunstbeschouwingscriteria
    1. Materiaal en Techniek
    Materiaal: Type ondergrond, formaat, kleurenpalet, medium
    Techniek: Oppervlaktetextuur , borstelstreek (type/groot/fijn), geste, kleurmenging
     2. Afmetingen en kader

    Tektonisch werk (kader speelt constructieve rol in een vreedzaam co-existentie tussen werk en ruimte er omheen)
    Actektonisch werk (missen rust en stabiliteit en worden door het kader met enige frictie in bedwang gehouden)
    Expositiewijze
    Kadervormen

    3. Ordening

    Contouren
    Lineair (vast en scherp, helder, eenduidig, uitgeknipt)
    Picturaal (diffuus en zacht, omfloerst, vaag, wollig, weinig gefixeerd)
    Veelheid (lineaire vormen zijn meer geïsoleerd; waarneming van het geheel beter op afstand)
    Samen (afzonderlijk picturale vormen geven geen info, maar vormen een geheel via binding met andere delen)
    Absolute duidelijkheid vs relatieve onduidelijkheid
    Compositie:
    Compositiehoofdvorm:
    Scene keuze (uitstraling,sfeer)
    Vorm en modellering:
    Illusie van ruimte
    Kleurenschema/harmonie
    Licht
    Beweging en ritme
    Ordonnantie:
    Zig-zag patroon (graduele ordonnantie)
    Dichtbij en veraf naast elkaar (contrapuntische ordonnantie)
    Mengvorm van beide

    4. Ruimte

    Ruimtelijkheid en plasticiteit
    Oppervlaktekwaliteit o.a. ruw,schetsmatig, glad, afgewerkt  (plasticiteit)
    Wisselwerking tussen beeld en ruimte zoals open of gesloten vorm (ruimtelijkheid)
    Figuur/Achtergrond (ruimtelijkheid)
    Illusie van ruimte:
    Overlapping van vormen
    Oversnijding van vormen
    Lineaire diepte (volgens perspectiefregels)
    Picturale of sferische ruimte (schilderachtige ruimte)
    Picturaal-ruimtelijk (vage contouren van een vorm, maar met meer aandacht voor de ruimte er omheen)
    Lineair-plastisch (scherpe/tastbare vorm waardoor geïsoleerd van de ruimte er omheen en versterking van de plasticiteit door licht/donker contrast van ruimte en vorm)
    Groottegradiënt (perspectief verkorting)
    Textuurgradiënt (van duidelijk naar een diffuus geheel)
    Scherptegradiënt (contouren meer onscherp naar horizon)
    Helderheidgradiënt (trapsgewijs kleurverandering warm/helder vs. koel/vergrijsd)

    5. Licht

    Licht/donker contrast
    Eigen schaduw (versterking plastische eigenschappen van de afgebeelde vorm)
    Slagschaduw (benadrukt de ruimte waarin het object zich bevindt)
    Licht-om-zichzelf (aangeven dominant punt)
    Symbolisch betekenis van licht –cultureel bepaald- licht/donker, goed/kwaad, dag/nacht, veiligheid/gevaar)
    Spiegeling (correct gespiegeld beeld)
    Reflectie (weerkaatsen van licht)
    Lichtrichting
    Soort licht : zonlicht, kunstmatig, diffuus

    6. Kleur

    Kleursoort: Monochroom, Polychroomd
    Kleurcontrasten
    Oppervlakte/Voorwerps kleuren (locale kleur van object)
    Vlak/Verschijningskleur (bevinden zich in de ruimte, niet gebonden aan object)
    Kleurperspectief
    Kleurgebruik
    Zelfstandige kleuren (neutraal gebruik)
    Optische kleurmenging (pointillisme)

    7. Beweging

    Bewegingsillusie (houdingen
    Initiaalfase (aanzet van een beweging)
    Bewegingsgestalte (samenvoeging van verschillende houdingen in een beeld)
    Ritme (snel na of naast elkaar opvolgen van beeldfragmenten of vormen)
    Een lopend verhaal (opeenvolging van episoden weergegeven in een reeks van min of meer afzonderlijke taferelen)

    8. Standpunt & Plaatsing

    Standpunt:
    Laag standpunt (opzien tegen het afgebeelde, grotere betrokkenheid met het geheel (landschap)
    Gewoon (beide voeten op de grond)
    Hoog standpunt (oppermachtig gevoel, vertedering, verschaft meer informatie

    Plaatsing: Is het standpunt afhankelijk gemaakt van de plaats die het werk uiteindelijk gaat innemen

    9. Functie & Genese

    Functie:
    Wat is de bedoeling van het kunstwerk:
    Studie, Decoratief, bepaalde mening, esthetisch , recreatief, religieus, politiek, economisch, educatief, vermaak, theorie

    Genese: Hoe is het ontstaansproces van het kunstwerk

    10. Inhoud en betekenis

    Voorstelling,verhaal, onderwerp, thema, sfeer, titel
    Boodschap (visie over een thema, onderwerp van het thema)
    Abstrahering oftewel suggereren van de werkelijkheid (Figuratief, non figuratief, Natuurlijk, Abstract)
    De middelen waarmee het kunstwerk is gemaakt




    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!