Gentse tram nostalgie over de MIVG (de oude Gentse trams)
Een nostalgische terugblik op de periode van de oude gele "tramkes" van Gent, de gekende 3-assers.
Ook de opvolger, de zogenaamde PCC komt aan bod. Die kreeg toen in de tijd blauw/gele kleuren, evenals de trolleybussen. We wensen u veel kijkplezier bij deze reis, terug in de tijd.
De foto's die we hier tonen zijn afkomstig van mezelf, alsook van andere "tramfanaten": "Goal", Pol Tordeur, Richard Vinck, Keith Ward, André Corteil, Erik De Keukeleire, Jan Coppens, Freddy Coussens en vele andere, soms onbekende fotografen.
Het is zeker niet de bedoeling om foto's van anderen te "stelen", maar door ze op deze blog te zetten kunnen meer mensen deze tijdsdocumenten bewonderen.
Groetjes van Daniel en Christel (+ 2007) en co-auteurs
11-04-2013
Meerijden met de 354
Wil je ook eens meerijden met de 354 museumtram?
Dit kan... Sinds kort organiseert "Visit" - "Broodje Gent" ritten voor groepen, verenigingen, privé-personen enz... met de gele 3-asser.
Alle info daaromtrent via: http://www.vizit.be/
De vereniging ETG (Erfgoed Trams Gent - eveneens te vinden op "Facebook") bezit tal van motorrijtuigen en bijwagens (aanhangwagens). Ook recentere types, zoals de PCC01 in blauw/gele kleuren vanaf 1971, worden gekoesterd.
Elke week wordt er verder gewerkt aan het opblinken van het koperwerk van de drie-asser 354. Er heeft zich in de afgelopen decennia een dikke laag bruin vuil vastgekleefd op de sloten, scharnieren, remhendel enzomeer. Die laag wordt nu mondjesmaat weggehaald zodat het koper terug mooi blinkt. Later wordt er een metaalvernis over aangebracht zodat verder onderhoud vermeden wordt aan die stukken.
We kregen onlangs nog een foto van tram 318 (?) met bijwagens komende van Coupure Rechts en de draai nemend naar de Rozemarijnbrug. Nu is de brug zo goed als plat en moeten de trams die helling niet meer op.
Onze collega Marcel Van Damme stuurde terug enkele foto's door uit zijn collectie. Regelmatig zullen we u laten meegenieten van deze documenten.
Vandaag presenteren we u de 328 3-asser met bijwagen zoals hij dienst deed op lijn 20 naar Melle.
Ook de 216 zomertram die in het verleden jàren dienst deed als werfwagen. Gelukkig werd deze gespaard en terug hersteld in zijn oorspronkelijke versie als open zomertam.
De bijwagen uit 1901 welke momenteel gerestaureerd wordt, zag er oorspronkelijk uit zoals op onderstaande foto's te zien is. Een enthousiaste ploeg vrijwilligers is volop bezig aan het restaureren van dit historisch rijtuig.
Vanuit ETG (Erfgoed Trams Gent) is men reeds maanden bezig een oude bijwagen uit 1901 volledig te restaureren. We geven u graag enkele fotografische impressies.
Sinds enkele weken zijn we in kader van het ETG-project gestart met de opkuis van de 3-assers. Eerst komt de 354 aan de beurt, later volgen de 339 en bijwagen 70. Ook de restauratie van onze oudste bijwagen uit het jaar 1901 vordert goed.
Opkuis betekent: grondig kuisen: uitschuren van de passagiersruimte, ramen lappen, koperwerk oppoetsen (er ligt momenteel een dikke vette bruine laag op), platforms stofzuigen en eventueel nieuw laagje verf, chassis stofvrij maken enz... enz...
Ondertussen kreeg de PCC01 ook hier en daar een nieuw likje verf.
Een groter contrast bestaat niet: onze goeie Gentse 3-asser 354 gefotografeerd samen met 2 trams van het type "Hermelijn" aan de Cataloniëstraat te Gent (foto: EDK)
Onze collega's van TTO Noordzee organiseren een Kerstrit met één van hun kusttrams.
Alle info is terug te vinden op deze webpagina:
http://www.ttonoordzee.be/
ETG Gent zal binnenkort een DVD uitbrengen over de terugkeer en de ritten met de 3-asser 354.
Verder nieuws volgt.
Op dinsdagvoormiddag 27 november 2012 werd met de museumtram 354 proefgereden op de route van tram 24. Dit om de doorgang aan de Rozemarijnbrug te testen. De heer Achiel Ryckaert (specialist in herstelling/restauratie) bediende de controller (besturing).
Vorige zaterdag 24 november reed terug een gele 3-asser door het centrum van Gent en heen en terug naar Evergem en naar Melle Leeuw. Deze rit kon op heel wat sympathie en interesse rekenen. Zo ook aan het Rabot waar foto's werden genomen door de mensen van de actiegroep "voor het behoud van de bomen op de Begijnhoflaan" post hadden gevat.
U zal deze tram in de toekomst wel meer in Gent in het straatbeeld zien.
Zaterdag 24 november rijdt terug een oude drie-asser door Gent. Hij zal op diverse lijnen te zien zijn. Het is de bedoeling om er regelmatig mee naar buiten te komen.
Datum 06 januari 1978
Toen ik als jongste trambestuurder van de MIVG met mijn tram van lijn 4 "doorstreept" in het verkeer op de Ketelbrug richting station stond aan te schuiven kwam er plots een enorme stofwolk op ons af.
Er was vrijwel geen zicht meer door de voorruit en na enige tijd gaf ik alle deuren vrij en ging ik met de passagiers kijken : verbouwingswerken aan een winkelpand deden het eerste verdiep instorten.
Er waren geen gekwetsten maar de tramlijn was voor de rest van de avond onderbroken, pas de volgende middag kon het verkeer weer door.
Na mijn dienst 's avonds ben ik deze foto's gaan maken.
Trambestuurder Freddy Coussens
Bijgaande foto's tonen de 339 die op 17 oktober 1977 klaar staat voor een transport van rails op het net.
De opname vanop de Keizerbrug is gemaakt op 17 februari 1978.
In de periode 1974 tot 1979 was de 339 met de 332 ingedeeld op de Spoordienst, als vervanging van de 173 en 216.
Tekst én foto's: Freddy Coussens (waarvoor onze oprechte dank).