Deze blog toont U maar één pagina. De andere worden in een archief geplaatst. Door onderaan de pagina op één der pijlen te klikken kom je verder. Je kan ook een onderwerp in onderstaande inhoud aanklikken. Oudere publicaties worden nog regelmatig bijgewerkt.
Ce blog vous montre juste une page. Les autres sont dans une archive. Au bas de la page une des flèches vous emmène plus loin. Vous pouvez également cliquer sur une rubrique dans le contenu suivant. Des anciennes publications sont régulièrement mis à jour.
Er zijn nog meer onderwerpen behandeld op deze blog. Zij zitten in een archief doch kunnen niet worden weergegeven in deze inhoud. Op te roepen en te bekijken via "Archief per week" in de rechter kolom.
Il y a d'autres sujets sur ce blog.
Ils sont peut-être archivés et ne peuvent être tous affichés. Voir la colonne de droite pour les archives hebdomadaires
Geschiedenis en tradities van het Korps. L'histoire et les traditions du Corps.
Welkom bij de Oudgedienden bij de Rijkswacht.
Bienvenue chez les Anciens de la Gendarmerie.
07-01-2007
Groepsfoto personeel Bde Pro AROLSEN
Groepsfoto van het personeel Bde Pro AROLSEN voor het Schloss te AROLSEN.
Van links naar rechts: Honoré De Beck - Hugo Wilhelm chauffeur v/d provoost José Allard Luc De Langhe Lt Kol Audoor Patrick Dupont Jan Van Hoeck Claude Laurent Julien De Block en Michel Werbrouck.
Het personeel van de Bde BREE in 1991 naar aanleiding van de oppensioenstelling van 1WM Jef VANDERSTRAETEN (met fiets, en voor het voertuigenpark van de Bde BREE dat toen uit 1 VW Golf GTI en 2 VW Combi bestond). Van links naar rechtst staan opgesteld: 1OWM Pierre KELGTERMANS, Mevr. Jef VERSTRAETEN, 1WM Fernand TIELEMANS, 1WM Nico MAGNETTE, 1WM Marcel NIES, 1WM Mathieu POETS, 1WM Jos HERMANS, 1WM Willem VANLEE, 1WM Rik SONTROP, 1WM Jos SMEETS, 1WM Pol VANGERTRUIDEN, 1WM Eric VANMONFORT, 1OWM Marcel DE RAEVE 2BdeComd, een Mil Gd Wouter LEURS en AdjtChef Eddy BEKAERT BdeComd. Zien we niet: 1WM Jos LEMMENS die in de Golf GTI aan de micro zit en 1WM Antoine (twan) TIELENS die op de eerste verdieping trompet stond te spelen.
Deze "Truck" zoals wij hem noemden, of een Chevrolet C15A kwam na Wereldoorlog II via het Leger in ons Korps terecht en leverde er dienst tot
eind jaren 60. Hij werd gebouwd in 1944, had een 6 cylinder benzinemotor van 1548 cc en een vermogen van 85 Pk. De maximum snelheid lag op 90 km/Hr en had een gewicht van 4,5 ton.
Deze
vrachtwagen werd gebruikt voor zowel het vervoer van goederen en materiaal, als
voor het transport van personen. Zo lezen we bij een beschrijving dat hij
voorzien is van eenGeneral
Sevice achterkist.
De
Truck werd vooral bij ordediensten ingezet. Aan de zijkanten van de laadruimte kon men Friese/Spaanse ruiters
ophangen. Er was plaats voor een sectie (sectiechef naast de chauffeur + acht
man achterin). Voor het instijgen van de sectie bestond er een soort drill
waarbij de leden elkaar in de laadruimte trokken bij middel van de
Lee-Enfield.
Sommigen
herinneren de Truck ook nog als scholingvoertuig voor de praktische
rijlessen. Een echte nachtmerrie. Vooreerste bevond het stuur zich aan de
rechter zijde. De versnellingen waren niet gesynchroniseerd. Tussen eerste en
tweede versnelling moest men dubbel ontkoppelen.Naar een lagere versnelling komen (van tweede naar eerste) gebeurde bij
middel van tussengas geven.
De Land Rover Series IIA, Npl. 74KW.8 kwam op 23 Okt 72 bij de Rijkswacht. Hij maakte deel uit van het voertuigenpark van de 1 Mob Gp (Esk Staf en Comdo, Pl Log, Comdo).
Na twintig jaar dienst en met 89.393 km op de teller is hij op 25 Jun 92 "Einde loopbaan". Hij wordt op 06 Jul 92 buiten dienst gesteld (BDS) en aan de Domeinen verkocht.
Onze Land Rover zal dan nog ongeveer anderhalf jaar in de "Privé" rondrijden, eerst in Gent, daarna in Ieper, om een voorlopige rust te kennen in Poperinge (en of hij daar contact zocht met zijn vroegere Gp Comd, konden we niet achterhalen).
Thans begint hij echter aan een nieuw leven. Sinds 16 december 2006 hij hij terug in goede (?) handen. Terug "thuis", in Zulte, waar men hem men alle zorgen zal omringen en koesteren. Er wacht hem eerst nog een (lange) grondige restauratie om er daarna in een of andere rondrit mee te genieten.
Voor een zo goed mogelijke aanpakt zijn we o.a; nog op zoek naar foto's van Land Rovers IIA 109 Gd en dan nog liefst van de 74.KW.8. Verder zoeken we de handboeken, ge weet wel, de Portugees "Manuel"! Ook tips met ervaringen zijn welkom (dank voor deze die we al kregen).
Ik meld U het overlijden van Noël Soenens gepensioneerd inspekteur van politie en ex 1WM bij de rijkswacht. Hij werd geboren te Lendelede op 04 maart 1947 en is plotseling overleden te Meulebeke op 09 december 2006.
Hij deed geruime tijd dienst in de Bde Meulebeke en eindigde zijn loopbaam op 01 oktober 2006 bij de CSD Kortrijk.
Christine Bocksoen is op zoek naar foto's van haar vader Bocksoen Jeroom, Rumbeke 04-03-1925 Menen 13-09-1996. Stamboeknummer 45.00241.23, hij is ingelijfd in de rijkswacht op 02-04-1947 als rijkswachter te voet,dan te paard. Na de opleiding te Brussel mutatie naar Antwerpen en Mechelen als eerste wachtmeester te voet en te paard. Vervolgens gemuteerd naar Deinze als eerste opperwachtmeester. Dan als adjudant en adjudant-chef te Wervik,waar hij ook op pensioen gegaan is. Vooral foto's uit de periode Brussel, Antwerpen en Deinze worden gezocht. Contact kan via reactie op dit bericht.
De basketbalploeg van de 1 Mob Gp die in de jaren 80 de kleuren verdedigden.
We herkennen v.l.n.r. staande: LtKol De Buyser - Gp Comd, Luc Baert, Luc Verheyen, Carl Raes, Walter Desmet, Chris Lamon - coach. Zittend v.l.n.r.: Jean-Pierre Saelens, Perry Gauthier en Patrick Roelandt.
Wil je contact nemen met deze blog over het Korps van de Rijkswacht voor het sturen van een foto, het geven van informatie of een identificatie, stuur uw email aan "Rijkswacht-blog"
Si vous voulez prendre
contact avec ce blog
afin d’envoyer une photo,ou
donner une information
ou pour une identification,
envoyez votre mail
à "Blog Gendarmerie"