Meli blijft groeien Honingbedrijf verdubbelt productiecapaciteit
VEURNE - De Meli nv, in 1932 begonnen als een uit de hand gelopen hobby van bijenhouder Alberic Florizoone, is nu een Europese hoofdspeler in kwalitatieve honingafvulling. Het bedrijf breidde al twee keer uit in vijf jaar tijd. De productiecapaciteit is nagenoeg verdubbeld. Hygiënische controle wordt er bijna maniakaal toegepast.
Het familiebedrijf van de Florizoones is - na een tussenstap in Brussel - sinds 1997 op het industrieterrein van Veurne gevestigd. Het onderging in 2002 een eerste uitbreiding met 1.500 vierkante meter. Vorig jaar kwam daar nog eens 2.300 vierkante meter bij, een investering van goed 2 miljoen euro. De oppervlakte bedraagt nu 8.500 vierkante meter. Met een tweede productielijn is de productiecapaciteit verdubbeld. ,,We mengden vorig jaar 3.300 ton honing. Nu kunnen we meer dan 6.000 ton en zonodig zelfs 10.000 ton halen. Er is ruimte voor 14 tanks, nu staan er 6'', zegt general manager Philip Cammaert.
,,Wat wij doen, is de honing - die we vooral uit Zuid- en Midden-Amerika en Oost-Europa betrekken - zuiveren en mengen. We mengen 35 verschillende soorten, zowel monoflorale zoals acacia en linde als streeksoorten zoals Mexicaanse Yucatan. Daarvoor zijn we zeer afhankelijk van het klimaat. Zo is de productie in Argentinië door de droogte nu heel laag, wat uiteraard niet enkel de smaak van de gemengde honing maar ook de kostprijs beïnvloedt'', vertelt Philip Cammaert.
,,Honing is een product waaraan je wettelijk niets mag toevoegen of er uithalen. Tenzij dan de onzuiverheden, zoals bijenpootjes. Die verdwijnen na filtering. Anderzijds voeren we in ons laboratorium een rigoureuze controle uit op residu's, pesticiden en herbiciden. We sporen onzuiverheden op tot op 0,03 microgram per kilogram. Eén zo'n controletoestel kost 300.000 euro, één analyse 2.000 euro'', aldus de general manager.
Meli nv mengt zo'n 30 ton honing per dag. Dat levert niet alleen de eigen Melihoning - een uniek mengsel van acht soorten - op, maar ook zowat alle andere merken in ons land, van goedkoop tot zeer duur. Bijna 70 procent van de honing in België komt van Meli. De grootste afnemers zijn de warenhuisketens Carrefour, Colruyt en Delhaize. Daarnaast maakt het bedrijf ook choco en verwerkt en verpakt het peperkoek. ,,Er ligt zeker nog een grote markt open in de verwerking van honing in gerechten'', aldus nog Philip Cammaert.
Inzake tewerkstelling is Meli een ,,trage maar constante groeier''. Er werken nu 34 mensen. Zowat elk jaar komen er enkele werknemers bij. Marc MAES 17/03/2006 Overgenomen uit 'Het Nieuwsblad'
|