Deze week komt juf Yentl naar onze klas. Zij werkt met onze rakkers rond moederdag. Wat zij zoal doet kan ik jullie moeiliijk vertellen veel blijft geheim tot zondag!
Maandag: - we vertellen eerst aan elkaar hoe onze vakantie eruit zag, onze belevenissen, ervaringen kunnen verwoorden alsook kunnen luisteren naar anderen - instap van ons thema de post door zoekspel doorheen de klas in 3 groepjes naar puzzelstukken, deze vormen samen 3 puzzels die te maken hebben met de post - kringgesprek rond de 3 puzzels - boek vertellen: 'de trouwe dienaar' Max Velthuijs waarin post centraal staat - verwerking van het boek met opdrachtkaartjes, verhaallijn kunnen terug weergeven, dramatisatie van het verhaal - aanbreng + grondige uitleg van ons contractwerk binnen postthema
Dinsdag: - we gaan op bezoek naar het postkantoor -iedereen brengt boterhammetjes mee aub
Woensdag: - gesprek met foto's en prenten over het bezoek aan het postkantoor - we oefenen nieuwe woordenschat rond post in - de weg van de brief wordt voorgesteld - we gebruiken onze postzegel (we brachten er ooit ééntje mee) breng je tegen vandaag een gewone omslag mee aub
Donderdag: - we maken zelf een individuele brievenbus voor onze eigen post! graag iedereen tegen vandaag een schoendoos mee die beschilderd kan worden - we proberen zelf een postkantoor na te spelen in ons hoekje met oog op nieuwe woordenschat
Vrijdag: - turnen - we posten onze brief in de rode brievenbus - we werken alles af wat nog niet klaar was
ZEKER NIET TE VERGETEN!!!
op dinsdag: - iedereen brengt boterhammetjes mee aub
tegen woensdag: - 1 gewone omslag
tegen donderdag: - 1 schoendoos die kan beschilderd worden
Deze week hebben we het over onze tanden, tandhygiëne!
Maandag: - we vertellen in een kringgesprek onze eigen ervaringen met tandpijn, tandjes, tandarts - we bekijken onze tanden door een spiegel en proberen dit te verwoorden wat we zien - we geven onze tanden een naam: kiezen, hoektanden, snijtanden, hoeveel tanden? - we kijken door de spiegel en knippen en kleven onze tanden in onze mond - we kijken de verschillen in een gebit: melkgebit, wisselgebit, volwassengebit: we tekenen zelf getalbeelden en plakken de juiste foto erbij (ordenen) - we duiden aan wat welk gebit bij onszelf van toepassing is - we leren een fijn liedje over een wiebeltand
Dinsdag: - we bekijken elke tand afzonderlijk: hoe is een tand opgebouwd - we kleien tandenborstels en bekertjes - we sorteren en zoeken voedingswaren die goed of slecht zijn voor de tanden rekening houdend met de cijferaanduiding of getalbeeldaanduiding
Woensdag: - Jaap de krokodil komt langs, hij leert ons de hoe we het best onze tanden moeten poetsen. We doen dit samen met hem - graag iedereen tandenborstel, tandpasta en spuwkommetje mee aub (juf voorziet bekertjes) - we gaan ook turnen met meester Wannes
Donderdag: - we bekijken een leerrijke video over plakmonstertjes in onze mond. Hoe komen ze daar? Wat kunnen we er tegen doen? - we schilderen onze gekleide tandenborstel en bekertje - we oefenen enkele nieuwe begrippen in door een leesrups (domino met afbeeldingen rond het thema tanden en het woord ernaast in verschillende lettertypes)
Vrijdag: - we gaan turnen - na het turnen worden we verwacht bij de tandarts; die legt ons wat meer uit over haar beroep, het nut van bij de tandarts langs te gaan, de materialen die ze gebruikt oa haak- pen, boor, spiegeltje,... - in de namiddag is het carnavalfuif in de centrumschool. Tegen 15.30u zijn we terug in de wijkschool waar uw rakker afgehaald wordt.
Deze week niet echt een bepaald thema. Het meeste wat op het programma staat, staat in teken van onze voorstelling van woensdag 7/2 in de Westrand: een fantasiedoos vol kleuren.
Maandag: we zijn de hele dag centrumschool om samen met mensen van kids on stage te oefenen 8.30u centrumschool 15.30u centrumschool afhalen graag iedereen boterhammetjes mee denk aan je witte broek, bracht je ze nog niet mee, doe dit zeker vandaag
Dinsdag: breng je zwemzak mee want we gaan zwemmen taalspelletjes waar middenklank, eindklank en beginklank in een woord geoefend word, met concrete voorwerpen uit de klas
Woensdag:algemene repetitie in de Westrand 8.30u verzamelen we in de centrumschool, we stappen samen naar de Westrand 12.10u kls afhalen gang centrumschool
Donderdag en Vrijdag: beeldend werk afwerken voor fuif contractwerk van vorige week niet klaar? nu af te werken luister -en tekendictee: oefenen van hoeveelheidsbegrippen, plaatsbepalingen, ruimte
WOENSDAG 7/2 VOORSTELLING 18.00U WESTRAND breng iedereen mee om te komen kijken (kleuters worden reeds verwacht om 17.00u in de Westrand)
De fruitdag van woensdag wordt verschoven naar donderdag, dus op donderdag hoeft jouw rakker geen fruit mee te brengen!
Vorige week startten we het thema cijfers en letters. Deze week werken we hierop verder.
maandag: - we vertrekken vanuit onze naam om verschillende lettertypes te ontdekken - we bouwen onze lettermuur op in onze schrijfhoek als hulp vd lettertypes - nieuw contractwerk wordt uitgelegd (werken met getalbeelden, rijmen, klank-en zoekspel) - namiddag stappen we naar de centrumschool: we oefenen voor woe 7/2
dinsdag: - we hebben het over woorddeeltjes: welk woord is het langst? - we geven onze naam weer in stukjes papier, we vormen het papier om tot letters we sjabloneren met verf over onze naam!
woensdag: - meester Wannes komt turnen - we gaan woorden analyseren; letters loskppelen - we focussen ons op de beginletter, beginklank en zoeken andere woorden/prenten - het leesbeest wordt aangebracht
donderdag: - we analyseren en synthetiseren woorden - we zoeken nieuwe woorden met gegeven beginklank, eindklank en tssklank - we werken ook beeldend voor onze fuif van zat 10/2 rond zwart en wit
vrijdag: - we turnen in de sportzaal - we staan stil bij Lichtmis - we bakken pannenkoeken! meer info volgt nog
maandag: we oefenen met mensen van kids on stage voor ons toneel van woe 7/2 iedereen tegen 8.30u in de centrumschool iedereen kan worden afgehaald vanaf 15.30u in de gang van de centrumschool iedereen brengt boterhammetjes mee
dinsdag zwemmen , vergeet je zwemzak niet juf Yentl werkt met ons rond 'ziek zijn'
woensdagjuf Yentl werkt verder rond 'ziek zijn'
Vanaf donderdag starten we met ons nieuw thema nl. cijfers en letters
donderdag: wat is het verschil tss een cijfer en een letter hoeveel cijfers, hoeveel letters bestaan er? zijn alle cijfers hetzelfde: zoekspelletje met opdrachtkaartjes zoeken in kranten en tijdschriften en zo het onderscheid vinden zien tss cijfer en letter rekentaalbegrippen oefenen werken met cijferdobbelsteen en getalbeelddobbelsteen we vormen cijfers mbv plasticine we knippen en kleven een hoeveelheidsdomino (variatie)
vrijdag we gaan turnen in de grote sportzaal zoekspelletje met verschillende letters:visuele herkenning tss verschillende letters kennismaking met verschillende lettertypes en de lettermuur id schrijfhoek zoeken, scheuren, knippen en kleven van onze eigen naam in de verschillende lettertypes
maandag: - kids on stage komen terug om samen met ons te oefenen voor onze musical van woe 7/2! - iedereen tegen 8.30u centrumschool + 15.30u centrumschool afhalen - iedereen brengt boterhammetjes mee
dinsdag: - we vieren de verjaardag van Alexandro: hij wordt 6 - iedereen brengt boterhammetjes mee want tegen 13.00u worden we verwacht in de Westrand voor het ABC studio! Kls afhalen id centumschool 15.30u
woensdag: - we werken verder de verschillende soorten kalenders - we maken een tijdsbalk die we visualiseren in de klas met de gebeurtenissen - we turnen met meester Wannes
donderdag pedagogische studiedag: kls zijn vrij
vrijdag: - turnen in de turnzaal - evaluatie 1ste contractje + bespreking - afwerken wat nog moet rond kalenders
vrijdag 16.00u welkom voor een gezellige babbel in de klas van jullie rakker, tot dan!