De A110 die in 1962 werd geïntroduceerd, werd snel een van Europa's meest succes volste rally auto's.
In de jaren 60 en 70 won de A110 meer dan 100 rally's.
Uiteindelijk werd met de A110 wereld kampioenschap in de wacht gesleept (WRC) en lieten ze de merken zoals Porsche en Lancia ver achter zich.
De meest krachtige A110 was uitgerust met een 4 cilinder 1800 cc motor die een vermogen leverde van 175 PK en een top snelheid kon halen van 250 km/u.
In totaal werden tussen 1962 en 1977, 7500 Alpine A110 gebouwd.
Inclusief de productie die plaats vond in de bevoegde fabrieken in de rest van de wereld kwam het productie aantal uit rond de 10.000 A110.
De A110 werden uitgerust met veel verschillende motor types en modellen.
Het meest verkochte en geproduceerde type was de A110 1300cc type V85.
De krachtigere uitvoeringen, de 1300 S en 1300 G werden uitgerust met een Renault R8 Gordini motor en legde de basis voor het eerste internationale rally succes.
Hoewel de meeste successen werden behaald met de 1600 S.
|