Recentelijk wandelden we door Duisburg en in een van de hoofdstraten zagen we plots hoe alle auto's tegen een slakkengangetje voortbewogen. We dachten dat er iets aan de hand was maar het bleek uiteindelijk gewoon een zone-30 te zijn waar iedereen zich rigoureus aan de voorgeschreven snelheid hield. Voor Duitsers, topproducenten van vierwielers, geldt nog steeds het devies: een goede wagen is een snelle wagen. In de moederfabrieken van Mercedes, Audi, Volkswagen, Opel en Porsche rollen voertuigen van de band die tegen waanzinnige snelheden over de 'Autobahn' moeten scheuren. Of zeg ik beter 'moesten' want ze kwamen massaal in 'Baustellen' en daaraan gekoppelde files terecht. Het aantal wegstroken waar je in Duitsland tegen (veel) meer dan 130 per uur kan racen, is op vandaag tot een minimum herleid. Frustratie alom. Maar wat dan gezegd als ze tegen 30 per uur door de centrumstraten van een stad moeten defileren? Is een auto daarvoor gemaakt? Neen. Moet je de verkeersregels naleven? Ja. Bij ons is het intussen niet anders: 90 wordt teruggeschroefd naar 70, 70 naar 50 en 50 naar 30. In de binnenstad van Brugge, Gent en Antwerpen rij je 30. Punt. Natuurlijk is het niet plezant om op een bijna lege weg van Deinze naar Aarsele te bollen tegen 70 per uur, maar het moet, zo leren ons de borden langs de weg. Natuurlijk doet het vreemd aan om van het Gildhof tot aan het OCMW 30 per uur te rijden, maar het moet. Als er op het einde van de Kortrijkstraat een stopbord staat, dan moet je stoppen, en datzelfde geldt op het einde van de Luchtbalstraat en van de Steenovenstraat. Niet mekkeren, dat is de regel. Zijn dit 'goedkope oplossingen om een schijn van verkeersveiligheid op te houden', zoals ik kort geleden in een KW-commentaarstuk las? Nee, elke ingreep heeft haar doel. En of we het nu fijn vinden of niet, de regels zijn er om na te leven. 'Het lukt nooit om zo traag te blijven rijden', aldus nog het commentaarstuk. Kijk eens naar de E17 in Gentbrugge: daar rijden ALLE voertuigen kilometers lang netjes 90 per uur. Waarom? Omdat men weet dat het traject constant gecontroleerd wordt. Dan kan het plots wel. Mocht iedereen zich spontaan aan de regels houden, dan zouden al die controles niet nodig zijn en zouden we pakken geld aan nuttiger zaken kunnen spenderen. Maar ja, iedereen kent het gezegde van de uil, de kaars en bril ...
23-01-2016 om 11:40
geschreven door art 
|