Angeltjes
15-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bomaanslag in Algerije

 

- Wie gelooft er in de Godsdienst van de Vrede ?

- Ikke, ikke ...

 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het slimme Anti-Fascistisch Front valt door de mand.

 

De pientere jongens van het AFF hebben een mooi verslag geschreven over de begrafenis van Eugène Terre'Blanche : met veel begrip en caritas, zoals we kunnen verwachten van dit clubje dat van een Vlaams kabinet uit zou werken, wordt gezegd, maar het raakt onze kouwe kleren niet.  In hun onverdroten ijver om vooral juist te informeren, hebben ze onderstaande foto geplaatst op hun webstek. Tijdens de begrafenis van Terre'Blanche.

De man met de camera draagt een band met een swastika, zoals u ziet. Het zijn nazi's, nietwaar, want hun groet is ook met gestrekte arm.  Het embleem van de Afrikaner Weerstandsbeweging van Terre'Blanche ziet er echter een beetje anders uit. Niet dat wij er kapot van zijn, maar een hakenkruis is dit niet. 

Tamelijk zielig dat je op deze manier in je kaarten laat kijken. Links voelt zich altijd geroepen om moordenars, gangsters, verkrachters en ander crapuul in verdediging te nemen.  Ieder heeft zo zijn eigen aanhang en voorkeur.

 

 

 
 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Molotovcocktails, wie wil er versgemaakte molotovcocktails ? Turtelbaum ?

 

 

Een straatveger vond rond 8.30 uur een twintigtal flesjes", meldt de Brusselse politiezone Zuid. "Ze lagen op de openbare weg."

Sinds maandagvoormiddag is de gemeente en de politie het doelwit van crapuul dat zich willen wreken voor de dood van een jonge inwoner van Sint-Gillis. Die werd maandag doodgeschoten na een achtervolging in Woutersbrakel.

De dames en heren politici, stellen onze grenzen al jaren open, zodat de invasie ongestoord haar gang kan gaan.  Niet alleen tafelschuimers en schaamteloze profiteurs zuigen dit land leeg maar zowat alle schorremorrie en tuig wordt met open armen binnengehaald. De zogenaamde "inburgering"  is een farce : het aantal geslaagden en goedbedoelenden is een minderheid. De meesten komen zich hier vestigen, zonder zich iets aan te trekken van een minimum aan sociaal gedrag.  Vooral de islam-aanhangers weigeren na meerdere generaties zich in te voegen. En toch blijven hansworsten zoals Piqué, maar ook Leterme, de afgrijselijke 1000-quet en tutti quanti volharden in de boosheid : er is niets aan de hand ...

Ray


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Moslims rukken op in Polen

 

 

De bestaande moskee in Warschau

 

Nu rukken de moslims ook op in het katholieke Polen. Ze beginnen met zich voor te stellen als een gematigde religie. Ze willen naast hun bestaande moskee in Warschau een nog monumentalere maar ze weigeren te zeggen, wie de financier is.  Gematigd liegen en intrigeren : zo kennen we de woestijnriders.

De Moslim Liga Polen gaat een grote moskee in Warschau neerzetten met Saoedische financiering. De drie etages hoge moskee zal verrijzen vlak naast een winkelcentrum. Er komt een minaret van 18 meter. In de moskee komen naast een gebedsruimte, een multimediaruimte, een kunstgalerie, een restaurant, een café en een winkel.


Hoofd van de Moslim Liga, Samir Ismail: ‘we zullen hier bidden en de Polen bewust maken van de islam als gematigde religie’. Ismail wil niet zeggen wie de Saoedische sponsor is, noch hoe duur de moskee zal gaan worden.

 
In Polen wonen zo’n 35.000 – 40.000 moslims, waaronder Polen, Tataren, Arabieren, Turken en Palestijnen. Daarvan wonnen ca. 13.000 in Warschau. Er staat al een moskee van de Muslim Religion Association, die plannen heeft voor een nieuwe moskee met vier minaretten van 20 meter.

 

@ Newsweek.pl


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Erdogan & de Toerken : logica in de waanzin

 

 

Over Erdogan schrijven betekent over schandalen schrijven.  Toen de Turkse premier begin april Parijs bezocht, schreven de Duitse kranten hoofdzakelijk over de flagrante ontsporing toen hij stelde dat “Israel de grootste bedreiging voor de vrede” was.  De engere band met Israëls buurlanden werd daarmee duidelijk gemaakt, ook al kwam dit niet onverwacht.  Geen enkel woord over de terreuracties tegen Israël, geen enkel woord over de voortdurende bedreiging uit Teheran.   Op de achtergrond bleef datgene, waarover de Turkse media wel degelijk berichtten. 

Hij hield net dezelfde oproep tot de 10.000 aanwezige Turken als hij in 2008 reeds in Keulen gedaan had, nl. dat de Turken in een gastland de dubbele nationaliteit moesten eisen.   Onverbloemd riep hij hen op gebruik te maken van hun kiesrecht.

Alhoewel hij de “buitenland-Turken” opriep te integreren in de gastsamenleving, deed hij dit onmiddellijk teniet door nogmaals te stellen dat “assimilatie een onrecht tegen de mens(elijk)heid” betekent.  Deze belediging tegenover het gastland gebruikt Erdogan bewust om Turkse interesses in het buitenland te verdedigen.

Daarmee mag duidelijk zijn dat Erdogan zowel de Europese als de Nabije-Oostenkaart getrokken heeft met als doel Turkije meer invloed te verschaffen.  Dat een premier van de Turkse regering zijn uitgeweken landgenoten oproept tégen de interesses van de gastlanden op te treden, dat hij daarmee alle gedane moeite en uitgegeven geld om de integratie te doen lukken doorkruist, is ongezien.

De bodemloze arrogantie wordt pas duidelijk als men zich herinnert aan zijn woorden over de 100.000 Armeense Turken, nl. of hij eventueel moest overwegen of hij die “terug naar hun thuisland moest sturen, omdat ze niet zijn landgenoten zijn”!

In eigen land wordt door Erdogan voor staatsrede gepleit, wordt staatsbelang geëist – het is zijn maatstaf voor zijn bevolkingsgroepen, maar als het over andere “bevriende” landen gaat, dan ondermijnt hij zonder enige scrupule hun belangen.   Bovenop komt de autoritaire stijl waarmee Erdogan zijn landgenoten beïnvloed met het doel zijn interesses te dienen.  

Een politieke en staatsaffiniteit, die lichtjaren verwijderd is van de Europese mentaliteit.

Deze feiten en de voortdurende onopgeloste en oplosbare problemen met de Turken, die weliswaar in gastlanden wonen, maar geen deel uitmaken van de samenleving, sluit een EU-lidmaatschap van Turkije uit. 

Terwijl de Europese Unie een waardengemeenschap wou en zou zijn, met afspraken en consensus, probeert Erdogan niets anders dan door middel van zijn Trojaanse paarden deze samenleving van binnenuit te destabiliseren.   Tegelijkertijd wil hij de indruk geven dat hij deel wil uitmaken van die samenleving – we hebben zo onze twijfels over zijn goede wil -   met de integratieweigering van de buitenland-Turken volgen zij slechts hun thuislandpolitiek.   

Een voorbeeld:  „socioloog“ Dr. Yasar Aydin van het Hamburger Wereldeconomisch Instituut schrijft in Migazin dat het echte probleem in Duitsland “niet de integratie is, maar wel de vervreemding van buitenlanders”…  Hij wil insinueren dat het “vreemde” niet bestaat, maar slechts een constructie is.

“Vervreemding van buitenlanders” dus: Aydin zou door vraaggesprekken vernomen hebben, “dat de gevraagden bij het woord “buitenlander” onmiddellijk aan Turken denken”.  Bijgevolg: boosaardige Duitsers!  Nooit zullen ze bij woord “buitenlanders” (buitenlandse medebewoner, inboorling, medebewoner, migrant, mens met migratieachtergrond…) aan Zweden, Nederlanders of Oostenrijkers, Japanners of Chilenen, Italianen of Portugezen relateren.  Tja, hoe zou dat nu komen?

Nog interessanter is een andere gevolgtrekking van Aydin.  Zo heeft een meerderheid van de geconsulteerden op de vraag “wie ze liefst niet als buurman zouden zien” geantwoord: “Turken”.  Nogmaals, hoe zou dat nu komen?  En dat ondanks de jarenlange pogingen om zekere buitenlanders om te scholen en de politiek-correcte hersenspoeling over “verrijking”? 

Het resultaat van zijn “onderzoek” is echter consequent met het onderzoek dat in de herfst 2009 in omgekeerde richting met steun van de EU uitgevoerd werd : 

Elke derde Turk wil geen christen als buurman.  Dit werd in verschillende Turkse kranten gepubliceerd.  Een duidelijke Turkse meerderheid (55 %) wijst een functie van een niet-moslim bij justitie of bij de politie af.  Zelfs in de gezondheidssector wil 44 % geen arts met een christelijke of joodse achtergrond zien.  Nog meer cijfers: 57 % der Turkse bevolking af wijst een atheïst als buurman af, 42 % een Jood, 35 % een inheemse christen.  

Een andere meningsrondvraag uit Oostenrijk, gepubliceerd in de Bayernkurier:

Meer dan de helft van de ca. 220.000 Turkse migranten – 2.65 % van de 8.3 miljoen Oostenrijkers – verlangt van de Oostenrijkse justitie de invoering van het islamitisch rechtssysteem, de Sharia dus.  Bijna drie vierde (72 %) vindt de geboden van het geloof belangrijker dan de democratie.

Dan zou men willen vragen: “…en dan ?”  Daarmee is toch alles gezegd.  Moet een zo’n Turkije in de EU? 

Als bekroning geeft Aydin dat “de politiek (…) in Duitsland het gevoel verspreid dat migranten geen deel uitmaken van het wij-gevoel”.

Over welke politiek heeft Aydin het hier?  Het kan toch slechts over de Turkse gaan, die met toestemming van hun (niet onze!) burgers staan op de Turkenstatus van de buitenlandse Turken.  “Wij”?  Dat zijn de Duitsers, de Europeanen. 

Ik wil beëindigen met een citaat van Erdogan in 2010 “waarom deze haat tegen Turkije?”.  Om haat gaat het niet, wel om gemeende, eerlijke, gefundeerde afneiging, zelfs niet algemeen, maar tegen de integratieweigeraars.   

Interessant is terug te denken aan wat staatslui van een kaliber als Helmut Schmidt voor een kleine twintig jaar over het thema “buitenlanders” konden zeggen en wat nu als racisme of discriminatie aangeklaagd en bestraft wordt.  Zo hebben zich de tijden binnen enkele jaren zich veranderd. 

De volgende video van 09.51 min. “Turken, Duitsers, buitenlanders in Duitsland” toont enkele citaten om over na te denken van / over Helmut Schmidt, Erdogan, Kenan Kolat, Claudia Roth, Joschka Fischer en Herwig Birg.

Floriaan Terbeke

(Onze medewerker Floriaan Terbeke is op rondreis tot eind april)

http://www.youtube.com/watch?v=mI3YYLnTUzU&feature=player_embedded


14-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op een Suid-Afrikaanse luchthaven

 

 

 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Als hoofddoek mag, is Vlaamse Leeuw ook toegelaten in Sint Niklaas

 

 
  


Vlaams Belang heeft het duidelijk niet begrepen op het dragen van hoofddoeken op OCMW-terrein. Gisteravond voor de start van het bijzonder comité wapperde de Vlaamse leeuw uit protest. Sylvain Luyckx
Vlaams Belang probeerde eerder al een hoofddoekenverbod te verkrijgen voor personeel van het OCMW en stad Sint-Niklaas. Tot nu toe slaagde de oppositiepartij daar niet in. Nu heeft de partij een nieuwe aanleiding gevonden om het verbod aan te kaarten.
Een OCMW-ambtenaar begon met het dragen van een hoofddoek tijdens vergaderingen van het Bijzonder Comité Sociale Dienst. Daar worden steunaanvragen behandeld voor mensen die de centen niet kunnen missen. 'De zaak is ernstig. Door als ambtenaar een hoofddoek te dragen, maakt het betrokken personeelslid duidelijk dat ze zich niet wil aanpassen', zegt Rob Verreycken, fractievoorzitter van Vlaams Belang in de OCMW-raad.
'Wij vinden dat OCMW-medewerkers de godsdienst mogen belijden die ze willen, maar op OCMW-terrein moeten ze zich neutraal gedragen. Bovendien is het frappant dat betrokken personeelslid slechts de hoofddoek is beginnen dragen, nadat de vaste benoeming een feit was. Vlaamse ambtenaren moeten zich nu eenmaal gedragen, zowel tijdens officiële vergaderingen als recepties.'
De hoofddoek blijkt een symbool waarmee het Vlaams Belang moeilijk kan leven, als het om OCMW- en gemeentepersoneel gaat. 'Vandaar dat wij besloten hebben om een protestactie op touw te zetten', vertelt Verreycken. 'Wij zwaaien met een Vlaamse leeuw met zwarte klauwen. Als hoofddoeken toegelaten zijn, dan hoeven wij ook onze neutraliteit voor, tijdens en na afloop van dergelijke officiële vergaderingen niet meer te behouden.'
'Wij gaan een van de komende gemeenteraden trouwens een algemeen hoofddoekenverbod opnieuw aankaarten. De vorige keer was de meerderheid al verscheurd over de keuze. Wij proberen het verbod in ieder geval door te drukken.'
De bestuursmeerderheid pakte de ludieke actie diplomatisch aan. De Vlaams Belangers met leeuwencape mochten in hun zetel blijven zitten. 'Als de heren van het Vlaams Belang de clown willen uithangen, mij niet gelaten', zegt waarnemend OCMW-voorzitter Freddy Van Gasse (CD&V). 'Mij kan het niet schelen. Ik heb niets tegen hoofddoeken en evenmin tegen leeuwenvlaggen.'

De actie van de twee Vlaams Belangers had geen invloed op de vergadering. "Alles verliep normaal", verklaarde voorzitter Roland Syvertsen (sp.a) achteraf. Ook partijgenoot Chris Van der Coelden lag er niet wakker van "Als zij zo nodig een petje en een vlag met een Vlaamse leeuw willen rondlopen om zich te bewijzen: voor mij niet gelaten. Zo lang ze maar hun Wehrmachtuniformen in de kast laten."
Burgemeester Freddy Willockx kon de actie van Vlaams Belang niet appreciëren. 'Dat protest met die Vlaamse leeuwenvlaggen is weer een typische Vlaams Belang-stunt. We zijn dat ondertussen gewend van meneer Verreycken. Ik wens daar niet verder op te reageren', zegt Willockx.

@ Het Nieuwsblad en http://www.verreycken.net/

 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bevolking Samestelling Suid Afrika

 

Op vraag van enkele lezers geeft onze vriend Peter hierna een laatste overzicht van de ethnische samenstelling in Suid-Afrika en nog een aantal historische en andere gegevens. Wij danken Peter voor zijn minutieuze verslagen die vervat zijn in de twaalfdelige boeiende reeks "Tranen over Suid-Afrika  die begonnen is bij Angeltjes op 1 april 2010 en die hiermede afgesloten is.

Suid-Afrika bestaan uit ‘n groot verskeidenheid etniese groepe, elk met sy eie tale en dialekte.  Die elf grootste tale word as die land se amptelike tale erken. 

Aangesien die klimaat van streek tot streek verskil; die reënval wissel; en plantegroei nie orals dieselfde is nie, is die verspreiding van die bevolking ook oneweredig.  Die land bestaan uit ‘n kusstrook; bergland; sandwoestyn; klipwoestyn; woestynagtige vlaktes; graslande; en vele meer.  Temperature wissel van 20 gr. Celsius tot 50 gr. Celsius in die somer; en van minus 15 gr. Celsius tot plus 30 gr. Celsius in die winter. 

Ras-samestelling: Swart = 80%; Blank = 9%; Bruin = 9%; en Indiër/Asiër = 2%.

Taal-samestelling: IsiZulu = 23,8%; IsiXhosa = 17,6%; Afrikaans = 13,3%; Sepedi = 9,3%; Setswana = 8,2%; Sesotho 8,2%; Engels 8,0%; Xitsonga = 4,5%; SiSwati = 2,7%; TshiVenda = 2,3%; IsiNdebele =1,5%; en ander 0,6%.

Daar is sowat 100000 Jode in die land; 3-miljoen Afrikaanssprekende blankes (Boere/Afrikaners); 2-miljoen Engelssprekende blankes (Souties of Rooinekke); en 500 000 Portugese, Grieke, Italianers, Nederlanders, Duitsers, en ander Europeërs. 

Die land se kleurlingbevolking (of Bruinmense) is oor die hele land verspreid, maar sowat 70% van alle kleurlinge woon in die Wes-Kaap.  Die Indiërs woon hoofsaaklik in KwaZoeloe-Natal, maar sedert die afskaffing van apartheid, het hulle nou ook na ander provinsies begin verhuis.  Van 1854 tot 1994 was Indiërs en Moslems verbode om langer as 24-uur in die Vrystaat te vertoef, maar nadat apartheid in 1994 afgeskaf is, word die Vrystaat deur hulle oorstroom, en het hulle reeds verskeie Moskees in die voormalige Boere-Republiek opgerig.  Chinese woon hoofsaaklik in Port Elizabeth en in Johannesburg.

Durban - Kwazoeloe-Natal

KwaZoeloe-Natal is tradisioneel Zoeloe-gebied, en sowat 80% van alle Zoeloes woon daar.  Die Xhosas, wat honderde jare gelede deur die Zoeloes verwilder is, het suidwaarts getrek en hulle in die Oos-Kaap gevestig.  Omdat daar gedurig stamtwiste onder die Xhosas was, het sommige stamme weggebreek van die hoofstroom, en weswaarts begin trek.  In 1771 het die vlugtende Xhosastamme hulle by die Gamtoosrivier teen die Voortrekkers (Boere) vasgeloop, wat op hul beurt weer ooswaarts getrek het, om van die Engelse owerhede in Kaapstad weg te kom.  Die Voortrekkers (wat toe nog nie ‘n hegte Boerevolk was nie, maar wel ‘n “volk in wording”), het uit Nederlanders, Duitsers, Franse en ander Europeërs bestaan.  Hulle is oor die hele land versprei.

Die eerste (of oudste) bewoners van Suider Afrika was nie die swart Nguni-stamme – soos wat die meeste uitlanders dink nie – maar wel die Xhoi-stamme.  Die Xhoi-Xhoi was voorheen deur die Europese setlaars “Hottentotte” genoem, en die Xhoi-San was die “Boesmans” (of “Bosjesmannen”) genoem.  Hierdie stamme, wat nomade en wildjagters was, het geen vaste blyplek gehad nie, maar het vir duisende jare agter die wild aan getrek.

Die hoeveelheid reën, en die toestand van die weiveld, het die Xhoi-San se bewegingspatrone bepaal.  Oorlogsugtige Xhosas het feitlik die hele Xhoi-gemeenskap uitgeroei, en vandag woon hulle hoofsaaklik in die woestynagtige dele van Suider Afrika (soos die Kalahari en die Karoo), waar die swartes hulle nie kan agtervolg nie.  Terwyl die swart stamme se skryftaal hoofsaaklik deur Engelse sendelinge ontwikkel is, is die Xhoi-Xhoi en die Xhoi-San se tale deur Afrikaanse (Boere) sendelinge ontwikkel.  So is die Bybel reeds byna volledig in Nama en in !Xung vertaal.

 

Toe Suider Afrika ‘n Britse kolonie was, het Engeland aan die twee koninkryke – Lesotho en Swaziland – onafhanklikheid gegee.  So ook aan die Tswanas van Botswana.  Dr H F Verwoerd, eertydse Eerste Minister van die Republiek van Suid-Afrika, wou dieselfde met elke ander volk in Suid-Afrika doen, maar ewe skielik was die idee “rassisties”, en het die hele wêreld vas geskop en geskree:”Apartheid, apartheid!”  Brittanje se doen en late was toe nie verkeerd nie, maar omdat Dr Verwoerd ‘n Boereleier was, en presies dieselfde wou doen, is hy van rassisme beskuldig.  Die moord op Dr Verwoerd in die parlement, was waarskynlik internasionaal beplan.

 

Namibië, wat ‘n Duitse kolonie was, en voorheen as Duitswes-Afrika bekend gestaan het, was deur Suid-Afrika as mandaatgebied geadministreer.  Die VN (Verenigde Nasies) het die mandaatskap beëindig en aan die gebied – wat voortaan Namibië sou heet –  onafhanklikheid gegee.  Die Boerevolk, wat sedert die dae van die Groot Trek in 1834 na onafhanklikheid smag, is nie beskore om sy eie, soevereine land te besit, waar hy homself kan regeer en sy kultuur kan uitleef nie.  Alle republieke, en pogings om onafhanklik te word, is eers deur Brittanje, en later deur die Verenigde Nasies tot niet gemaak.  Een van die eerste republieke wat deur die Voortrekkers gestig is, was die Republiek van Swellendam, wat spoedig deur die owerhede in Londen as onwettig verklaar is.  Die Republiek van Vryheid (waarvan die grond wettiglik deur die Boere van die Zoeloes in Noord-Natal gekoop is) is ook deur Brittanje geannekseer.  In die Tweede Vryheidsoorlog teen Brittanje (1898 – 1902) het die Boerevolk sy laaste republieke (die ZAR en die Oranje Vrijstaat) verloor.  Laasgenoemde 3 republieke is wel deur die internasionale wêreld as wettige eiendom van die Boerevolk erken, maar is nogtans deur Brittanje geannekseer. 

Die Ndebele-, Venda-, Tsonga-, en Pedi-stamme woon hoofsaaklik in hul tradisionele gebiede in Limpopo en Mpumalanga.  Apartheid het hulle nie noodwendig ontwrig en ontwortel nie, maar wou juis dat elke stam onafhanklikheid in sy tradisionele gebied moet kry.

Dr Verwoerd was ‘n toegewyde Christen, en as professor in Sosiologie en in Sielkunde, was dit nooit sy bedoeling om enige volk of enige individu skade aan te doen nie.  Die teenoorgestelde was juis sy strewe.  Omdat die land uit so ‘n groot verskeidenheid volke, tale, kulture en Geloofsoortuiginge bestaan het, het hy besef dat dit noodwendig tot botsings moet lei.  Deur middel van apartheid (of Afsonderlike Ontwikkeling) het Dr Verwoerd geglo hy kan elke volk sy vryheid gee.  Daardeur sal hy alle vorme van rassegeweld in die kiem smoor.  Apartheid was juis besig om te slaag, maar die wêreld het egter nie in vrede, voorspoed en harmonie belang gestel nie.  Die wêreld se doelstellinge was juis die teenoorgestelde.  Uit die chaos wat moet volg, sal dit vir die imperialiste en die gierigaards veel makliker wees om die ontsaglike groot minerale rykdomme van Suider Afrika te steel en te plunder.

Peter


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Godiva : brugpensioen van 52 jaar af ...

 

 

Verleden week kwam chocolatier Godiva eventjes in het nieuws toen deze weet had van een op til zijnde staking : de directie sloot toen de poort en kondigde een lock-out af.

Alles draaide om het feit dat de inpakafdeling zou uitbesteed worden en een 90-tal banen op de tocht stonden. Dat er in de firma veel vandalisme,geweld en tegenwerking van het personeel was, werd zedig door de media verzwegen, idem door de pakbond(en), want zoals steeds is"den boas ne smeirlap".  Madame NON,ministerin van "weirk" en nog wat,  is zich "personnellement" met de zaak gaan bemoeien want er zitten daar nogal véél laaggeschoolden met een chocoladekleurtje. En zie,de zaak is al in kannen en kruiken.


Het resultaat van de tussenkomst van Madame 1000-quet is qua efficiëntie een voltreffer  :  BRUGPENSIOEN op 52 jaar !


Ondanks het feit dat de pensioenkassen meer en meer hun bodem laten zien, Minister zatteman Daerden orakelt dat we toch een beetje langer zullen moeten werken, economen en aanverwanten waarschuwen dat "brugpensioen" MOET afgebouwd worden,  enz ... is bij Godiva, Sinterklaas in spoedtempo langsgeweest met ... belastinggeld voor de brave sukkeltjes.

Voor hen die de jeugdige leeftijd van 52 jaar nog niet bereikt hebben en toch uit de boot zouden vallen zal voor "begeleiding" (verhoogd dopgeld ?)gezorgd worden.

Ziezo,in Koekelberg zijn ze weer gered,  op de kap van de belastingafdokker die weldra tot zijn 67ste zal moeten werken.

Het zou ook kunnen zijn dat deze oplossing naar voren geschoven is om "rellen" te voorkomen, wetende hoe licht ontvlambaar ze daar in Mekka II zijn. Gelukkig was Joëlle niet op fakantie !

Senior


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opgegroeid op de taalgrens - De stem van de redelijkheid

 

Opgegroeid op de taalgrens, letterlijk

12 / 04 / 2010

Chacun à son tour. Op “oui” en “non” en enkele scheldwoorden na –raar toch dat je die altijd het snelst leert in een vreemde taal- waren het de eerste woorden Frans die ik sprak. Mijn moeder had ze me geleerd, nadat ik voor de zoveelste keer zeurend van het speelplein naar huis was gekomen omdat de Walen niet van de schommel wilden komen.

Ik ben opgegroeid op de taalgrens. OP ja, letterlijk. Tien jaar aan de Waalse kant, daarna 10 jaar aan de Vlaamse kant, in het vermaledijde arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde. In afstand maar 5 kilometer verderop, maar een wereld van verschil.

Enghien/Edingen

In de faciliteitengemeente Enghien/Edingen, waar zeker een derde van de inwoners Nederlandstalig was, moest je expliciet vragen om een Nederlandstalige identiteitskaart. In het postkantoor was het zoeken naar iemand die je aan een postzegel kon helpen en mensen die wilden trouwen in het Nederlands werden vaak doorgestuurd naar een naburige gemeente omdat niemand op het stadhuis de taal voldoende kende om de plechtigheid tot een goed einde te brengen.

Veel oudere winkeliers waren tweetalig, maar bij de jongere deed men meestal geen enkele moeite om je in het Nederlands verder te helpen. Ik kwam ooit naar huis met 16 broodjes omdat de bakkersvrouw niet begreep dat “zes pistolets” niet hetzelfde was als “seize pistolets”. In Edingen kon je niet stemmen voor Nederlandstalige partijen. Mijn vader stemde faute de mieux op een partij die aanleunde bij wat hij dacht, mijn moeder tekende varkentjes op het stembiljet. Ze vonden het geen van beiden leuk, maar goed, we woonden in Wallonië, de faciliteiten waren een gunst en dat was dat.

Geen Nederlandstalige school

Ondanks de faciliteiten was er in Edingen geen Nederlandstalige school. In theorie konden de Vlamingen die eisen, in de praktijk was er een makkelijkere oplossing waar iedereen mee kon leven: de Vlaamse kinderen uit de cité waar wij woonden, werden opgehaald door de schoolbus uit Kokejane, aan de overkant van de taalgrens. Een Nederlandstalige school in een ééntalig Vlaamse gemeente, waar ze extra moeite deden om meertalige kinderen te kweken. Wij kregen Frans vanaf het derde leerjaar, omdat dat nuttig was in de streek waar we woonden.

In mijn klas zaten gewone Vlaamse kinderen, Vlaamse kinderen die in Edingen woonden en kinderen uit tweetalige gezinnen. Maar ook kinderen van wie geen van beide ouders een woord Nederlands sprak. Het Nederlandstalig onderwijs had ook toen al een veel betere naam dan het Franstalig. En veel ouders vonden het interessant dat hun kind Nederlands kon.

Niet de minste moeite

Vreemd genoeg vonden ze dat vooral omdat het goed stond op een CV, zo’n Nederlandstalig diploma. Zelf deden ze vaak niet de minste moeite om de taal van het huiswerk van hun kinderen te leren of deel uit te maken van het schoolleven.

Dat leidde soms tot schrijnende situaties. Ik herinner me mijn plechtige communie, waarop één van mijn klasgenoten bijna een uur te laat in de mis verscheen omdat zijn ouders niet hadden begrepen wanneer die begon. Huilende kleuters ook op schoolfeesten waar hun ouders niet kwamen opdagen en kinderen die op schoolreis geen zwempak mee hadden omdat hun ouders het briefje in de boekentas ongelezen bij het oud papier hadden gegooid.

Ik haatte Sebastien

Sommige ouders presteerden het zelfs hun kind in het zesde leerjaar over te hevelen van een Franstalige school naar onze school. Om ze na dat ene jaar –en dat diploma- weer in een Franstalige school te steken. Toen ik in het zesde zat, kregen we zo’n nieuw kind in de klas. Sébastien heette hij. Ik hààtte Sébastien. Niet dat het geen leuke jongen was, maar Sébastien haalde altijd een tien op het dagelijks dictee. Niet omdat hij buitengewoon slim was, maar omdat hij als enige het dictee de avond voordien mee naar huis kreeg om zich voor te bereiden. “Want hij spreekt geen Nederlands”, zei de juffrouw. Ik sprak wel Nederlands en had het gevoel dat ik daar voor gestraft werd, want ik haalde vaak maar een negen of een acht voor dictee.

Het niveau van het onderwijs

Het schooltje van toen is intussen compleet uit zijn voegen gebarsten. Maar kinderen die van huis uit Nederlandstalig zijn, zitten er nog amper. De directie en de leerkrachten hebben altijd veel moeite gedaan om anderstalige kinderen hartelijk te verwelkomen. Zoveel moeite dat de Nederlandstaligen zijn gaan lopen en nu niet meer in hun eigen dorp naar school gaan. Want scholen vol anderstalige kinderen, daar zakt onvermijdelijk het niveau van het onderwijs, omdat de leerkrachten steeds meer tijd steken in het vertalen en in het bijstaan van kinderen die nauwelijks weten wat ze er zitten te doen.

Leerkrachten die eigenlijk niet zijn opgeleid om met die problematiek om te gaan, in een school die ook geen extra middelen krijgt om de problemen aan te pakken omdat ze niet in een tweetalig gebied of in een grootstad ligt. Leerkrachten die op ouderavonden driekwart van de tijd Frans moeten spreken omdat de ouders gemakshalve zelfs zijn vergeten dat het een Nederlandstalige school is. Want al die andere ouders spreken toch ook Frans, niet?

Méér dan een symbooldossier

Ik begrijp dat voor de overgrote meerderheid van de Vlamingen B-H-V niet meer is dan een symbooldossier waarover politici al decennialang met veel plezier ruziënd over de grond rollen. Maar voor de mensen die er wonen, is het veel meer dan dat. De verfransing is geen doembeeld van angstige, radicale, Walenhatende Vlamingen. Het is een reëel probleem dat ingrijpt in het dagelijkse leven van ouders en kinderen.

En ik beweer niet dat de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde dat zomaar zal oplossen. Maar ik hoop wel dat welke beslissing er ook wordt genomen, dat ze op zijn minst duidelijk is en definitief. Zodat iedereen weet waar hij aan toe is. Zodat Franstaligen in de rand beseffen dat ze in Vlaanderen wonen en dat ze daar welkom zijn als ze dat kleine beetje moeite willen doen om enkele woorden Nederlands te leren, om eens een Nederlandstalige krant te lezen en op de plaatselijke politici te stemmen.

Zodat hun kinderen naar een school kunnen gaan waar ook de andere kinderen in het dorp nog naartoe willen, kunnen en mogen gaan. Want als je graag ergens wil wonen, dan zou dat toch moeten zijn omdat je het daar fijn vindt en omdat je deel wil uitmaken van de gemeenschap? Niet omdat je de dingen naar je hand wil zetten tot de gemeenschap waar je voor hebt gekozen, ontwricht achterblijft.

 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wouter Beke legt het ei van Columbus + Aanpassing 14.04.10 - 8.30 u

 

Senator Beke (CD&V) heeft een origineel ei uitgebroed en vervolgens in de media gelegd  : die dienen daarvoor. 

"Stuur gevangenen met zakgeld naar hun thuisland". Op die manier bekampen we de overbevolking in de gevangenissen en besparen we kosten. Beke 's redenering is niet zomaar uit het ijle geplukt, hij gebruikt ook cijfers, wat veel te weinig het geval is bij politici. Dat maakt van zijn idee, of je het er mee eens bent of niet, alleszins een prijzenswaardig voorstel.

Er zijn momenteel 10553 gevangenen voor 8529 cellen, exclusief de 500 gehuurde in Tilburg. Dan volgen er cijfers die we reeds kenden van VB-kamerlid Stevenheydens : 4482 vreemdelingen van wie 1182 Marokkanen, 583 Algerijnen, enz. De boeven kunnen slechts naar hun thuislanden gestuurd worden, als er een akkoord terzake bestaat met belgië én als de boef in kwestie instemt ... dat laatste blijven we een aberratie vinden, maar het is nu eenmaal zo op dit ogenblik. Er zijn geen andere riemen om mee te roeien.  En dan verschijnt weer dit andere magische getal, dat er van 2005 tot nu slechts enkele tientallen veroordeelden gebruik hebben gemaakt van de mogelijkheid om in eigen thuisland in de cel te vertoeven. Dat is een zoveelste dooie mus, met veel poeha opgediend destijds door het tragische duo Verhofstadt-Onkelinx.

Er zijn nog andere details en overwegingen in het plan Beke maar die zijn van ondergeschikt belang.

Dan slaat Beke aan het rekenen (en het is niet op zijn Muyters', het klopt) : de buitenlandse gevangenen kosten ons per dag 565.000 euri of 206 miljoen per jaar.  Als we er in gelukken 50% van  de boeven naar hun thuisland te sturen,  dan besparen we de helft, zijnde 103 miljoen uitgaven ; de andere helft verdelen we tussen het thuisland en de betrokken boef.

In concreto kan dit betekenen : een gevangene kost de staat 126 euro per dag, waarvan bv 50 euro naar het thuisland zou gaan (per dag) en 13 euro naar het tuig. Op die manier verzamelt de gevangene een spaarpot om een nieuwe start te maken. Het land B moet niet onmiddellijk nieuwe cellen bouwen, de cellenhuur in Nl kan opgezegd worden (30 miljoen per jaar) en nog eens een 50 miljoen voor de weggevoerden, gebaseerd op de helft.

Tot hier het huiswerk van Wouter Beke.

Het is een slim maar een immoreel voorstel, want de ploert-vreemdeling wordt beloond. Een buitenlander die bv 5 jaar in de gevangenis van Tanger doorbrengt, krijgt als hij afzwaait € 13 x 365 dagen x 5 jaar = € 23.725.  

Het is ook en weer maar eens een onrechtvaardit voorstel tegenover ons eigen geboefte, dat na zijn zittijd, enkel wat luttele centen kan oprapen.

Marokko heeft bijvoorbeeld met ons land een overeenkomst afgesloten dat wij, zonder toestemming van de gevangene, hem automatisch mogen uitleveren, als de rechter dit beslist.Marokko heeft deze overeenkomst nog niet geratificeerd, dus dat is lucht.  Beke haalt dit gegeven zelf aan maar hij speculeert op de geldzucht, om met zijn plan meer succes te oogsten. Is dit geen tweede immorele vaststelling ? 

Mogen wij herhalen dat veel van onze hedendaagse politici beloning of straf benaderen vanuit een financieel gezichtspunt.  Of zoals Brecht zegde : "erst das fressen, dann die Moral".

Waarom niet de regel afschaffen dat gevangenen recht hebben om te weigeren waar ze ondergebracht worden ? Waarom niet van een bepaalde straf af, de belgische nationaliteit afnemen en de betrokkenen na de jailperiode terugsturen naar hun Prachtland ?  ER zijn ongetwijfeld nog andere maatregelen, maar die zullen wel te "straf" zijn voor onze zwakke politici.

Ray

PST : Tijdens de uitzending van Terzake op 13.04.10 wees de Dendermondse politierechter Freddy Troch dit CD&V-voorstel van de hand, omdat het ondenkbaar is veroordeelden te belonen. Wij hadden dit niet afgesproken met mekaar.


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Nucleaire Veiligheidstop te Washington

 

De deelnemers op de familiefoto. De Europese president Van Rompuy staat op de derde rij uiterst links. Naast hem, zijn CD&V vriend Leterme en voor hen beiden met lichtblauwe elegante tulband, Guccibril en grijs kortgetrimde baard, de Indiase Brahmaan.  Wie herkennen we verder nog ? Hu van China, onze man uit Brazilië, Sarko de fantast, Roodkapje Merkel zonder haar rijke boezemschatten tentoon te stellen, Balkellende, de grappige Meccano-Rus en speelmaatje van Poetin van de KGB, de Suid-Afrikaanse vijfvrouwengek, Graucho Marx, Ban-ki-Moon, nen Ararbier en de rest was er ook op kosten van het gemeen.

 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dat heb je met het Spaanse erfgoed : het is naar de bolas

 

 

De bolas de toreador zijn hopelijk definitief naar de bolas

 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ook op de Filippijnen is de godsdienst van de vrede actief

 

 

 

De islamitische troep of groep Abou Sayyaf, nauw verbonden met Al Qaida heeft op het eiland Basilan van de Filippijnen, gisteren een aanslag gepleegd, gevolgd door een vuurgevecht met tenminste 15 doden, onder wie 5 islamfiguren.  De overvallers hadden zich politie-uniformen aangeschaft en hebben een bom laten ontploffen nabij een overheidsgebouw.

Het is nu niet voor het een of het ander, maar zijn er nog veel plaatsen op de wereld waar die moslimgeschiften niet bij tijd en wijle optreden als vuige moordenaars ? Intussen is een van de volgende stappen in de veroveringsstrategie, dat een zogenaamd gematigde, op een verhoog geplaatst door de media, laat horen dat hij de spreekbuis is van vele brave moslims, die dit niet plezant vinden ... Mogen we dat betwijfelen ?

Videobeelden van RTL


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schaarbeekse juwelier aangehouden wegens moord

 

 

Wat sommigen van onze lezers gisteren voorspeld hebben is dus uitgekomen : de juwelier uit Schaarbeek,  die de gangster heeft omvergeknald, is aangehouden. Hij wordt beschuldigd van moord en poging tot doodslag. Hij zal ofwel voor een assisenhof verschijnen met een volksjury, ofwel voor een correctionele rechtbank met beroepsmagistraten. Er zal nagegaan worden, of er voor de juwelier verzachtende omstandigheden gelden. Hij loopt het risico veroordeeld te worden als er kan aangetoond worden, dat hij zich niet in staat van wettige zelfverdediging bevond bij het vuren.Intussen is ook geweten dat de overvaller al 3 diefstallen met geweld gepleegd had en dat hij in voorlopige vrijheid was sedert oktober 2009. Men moet die mensen toch een kans geven om zich terug in te voegen in de maatschappij.

 


13-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De V van Vrijzinnigheid is niet altijd die van Vlaanderen

 

 

Wij nemen met genoegen deze column van Francis Van den Eynde over, die zich terecht afzet tegen een vorm van "klerikale vrijzinnigheid", die volledig aansluit bij  de term van "linkse kerk" . Dit soort vrijzinnigen doen ons evenzeer gruwen dan godsdienstfanaten van om het even welke religie. Trouwens het merendeel van deze georganiseerde eenzijdige humanisten zijn partijpolitieke gebondenen. Je hoort deze vrijzinnigen nooit een woord van afkeuring zeggen ten overstaan van de islam die heel wat meer onderdrukkend en betuttelend is dan de christelijke religies.

 

www.francisvandeneynde.org

Eerst en vooral een waarschuwing voor al wie dit artikel zou willen lezen als een venijnige klerikaal-reactionaire aanval op de vrijzinnigheid.  Ik huldig bepaald geen klerikale opvattingen en noem mezelf een vrije denker (ik gebruik het woordje vrijdenker niet omdat het te sterk gelinkt is aan de georganiseerde vrijzinnigheid waaraan ik mij vreemd voel).

Het is precies omdat ik dit vrije denken voor alle mensen opeis, dat ik van mening ben dat er geen heilige huisjes in onze maatschappij mogen bestaan en bijgevolg ook geen taboes omtrent bijvoorbeeld de standpunten die ingenomen worden door een aantal mensen die beweren de woordvoerders van de vrijzinnigheid te zijn.

Ik wil dan ook vandaag uiting geven aan mijn ergernis omtrent de maar al te vaak Vlaams-vijandige stellingnames van deze zelfverklaarde spreekbuizen. 

De aanleiding: een lezersbrief van de erevoorzitter van de Unie van Vrijzinnige Verenigingen, verschenen in De Morgen van 8 april met als onderwerp de huidige felle politieke discussie omtrent de Vlaamse rand rond Brussel.

Hij probeert hierin de burgemeesters, die afspraken gemaakt hebben met bouwpromotoren om voorrang te geven aan potentiële Vlaamse kopers, onderuit te halen en dit in volgende bewoordingen: “Als we vandaag bepaalde mensen uit de huizenmarkt weren omdat ze een taal niet spreken, wat is dan de volgende stap?  Gaan we dan ook opnieuw vrijzinnigen marginaliseren omdat we het katholieke karakter van Vlaanderen willen restaureren?  Wanneer sommigen de Franstaligen uit de Vlaamse rand rond Brussel weren, moeten we spreken.  Al was het maar om tegen te gaan dat dit de voorbode is van veel erger.”

Maingain, Le Soir, of La Libre Belgique zouden het niet beter kunnen zeggen.  M.a.w.: de man schaart zich aan de kant van dezen die de Vlaamse rand willen verfransen en dit omwille van een totaal mythomane angst voor een vermeende achteruitstelling of vervolging van vrijzinnigen in een zelfstandig Vlaanderen.

Het weg-met-ons-syndroom en de paranoia van de vermeende linkse intellectueel in een van hun meest opvallende vormen.

Wat heeft Vlaanderen deze mensen toch misdaan?  Zijn zij vergeten dat de Vlaamse Beweging (een emancipatiebeweging tenslotte) opgericht werd door mannen en vrouwen die vaak op hun vrijzinnigheid prat gingen?  Ik denk in het bijzonder aan Emiel Moyson, César De Paepe, Julius Vuylsteke, Charles De Coster en zo vele anderen.

Dit was bovendien niet de enige generatie flaminganten die zich op de vrijzinnigheid beriep.  Er waren vrijzinnige activisten: Van Extergem, Craeybeckx en De Guchtenaere bv.  De allereerste volksvertegenwoordiger van de Frontpartij die in Gent verkozen werd: Boudewijn Maes was een radicale vrijzinnige en ik zou zo nog een tijd verder kunnen gaan…

Maar er is erger aan dit: antiklerikaal zijn betekent niets meer of minder dan zich verzetten tegen het misbruik maken door een kerk van haar geestelijke macht om aan politiek te doen (iets waaraan de kerk in Vlaanderen zich in het verleden meermaals bezondigd heeft, denk maar aan het oorspronkelijke standpunt van de Belgische bisschoppenconferentie m.b.t. de vernederlandsing van Leuven of aan de wijze waarop priester Daens vervolgd werd). 

Vrijzinnigen hebben dit antiklerikalisme steeds hoog in hun vaandel gedragen.  Maar wat doet de erevoorzitter van de Unie van Vrijzinnige Verenigingen (en hij is zeker geen uitzondering op dat vlak)?  Zich vanuit zijn filosofische overtuiging voluit in de politiek mengen.

M.a.w. de vrijzinnige pot doet precies wat hij aan de katholieke ketel altijd heeft verweten.

Het klerikalisme is dus niet dood.  Het schuilt zelfs vaak in hoekjes waar je het niet zou verwachten …

Mijn antwoord hierop, altijd en overal: Vive le geus !

Francis Van den Eynde


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Erpe-Mere : Vreemdelingen eerst.

 

Vlaams Belang neemt het niet dat de gemeente Erpe-Mere door Binnenlandse Zaken op de vingers getikt werd omdat de kostprijs van een eID voor Belgen en vreemdelingen identiek was.
“Men argumenteert dat Belgen vroeger hun eID aan 12,50 euro konden kopen en dat vreemdelingen daar aan die prijs geen kans toe hadden.

Om niet te discrimineren dienen zij voortaan slechts 12,50 euro te betalen en Belgen 15 euro”, lichtte schepen Johan Van Vaerenbergh het standpunt van binnenlandse zaken toe. Gerda Van Steenberge (VB) reageerde dat vreemdelingen nog steeds een kartonnen identiteitskaart kunnen aanschaffen voor 6 euro en dus niet verplicht worden.

Ze wees er ook op dat kinderen die hun eerste identiteitskaart nog moeten krijgen evenmin de kans kregen om aan 12,50 euro een kaart aan te schaffen. “Binnenlandse Zaken vraagt hier om te discrimineren in plaats van het omgekeerde. Onze partij zal dit op federaal niveau aankaarten”, stelde ze.

Volgens Van Vaerenberg reageren inmiddels heel wat gemeenten op de omzendbrief. “Ik verwacht eerstdaags een nieuwe richtlijn. Voorlopig moeten we dit punt echter goedkeuren”, stelde hij.
Oppositiepartijen Vlaams Belang en sp.a-Spirit waren daar niet mee akkoord en stemden tegen.

@ webnieuws


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog een inzending voor de tweede toren

 

De stad van allah (ontwerp Mieke)

 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De rol van de lafaard

 

http://www.tscheldt.be

 

DE ROL VAN DE ‘LAFAARD’

Zelden zijn wij het eens met de allochtoon Benno Barnard, maar zijn omschrijving over de rector van de Antwerpse universiteit (UA), Alain Verschoren, ‘Hij is een lafaard’, noopt tot applaus. Het enige doel van Alain Verschoren is het afpikken van studenten die in Gent of Leuven ingeschreven zijn. Verschoren is een opportunist eersteklas. De UAleerstoel ‘Verdieping in de islamitische godsdienst’ is daar een uitstekend voorbeeld van. Zijn (laattijdig) verschijnen de avond van het incident zegt veel over zijn betrokkenheid met het dagelijkse leven op de stadscampus van de Antwerpse Unief.

Bijna elke week zijn er incidenten en is er heibel in de UA. De opgeroepen politie houdt echter - op bevel van de burgemeester, de ploert (Knack), de mond. Die feiten moeten verzwegen worden. Het is verwonderlijk dat Walter Nonneman,  Verschoren zijn gang laat gaan. Hij weet  wat er gebeurt en laat alles zo maar toe? Hij zou best eens enkele inspectiebezoeken brengen aan de universiteit en vaststellen wat er overschiet van de befaamde en gerespecteerde Sint-Ignatius-Hogeschool. Van een Unief die aan ene Tom Lanoye een eredoctoraat toekent, kan men misschien niet meer of beter verwachten? Sic transit gloria mundi. Maar verstaan ze dat op de UA nog ?

 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een tweede toren voor de Antwerpse kathedraal ?

 

Zo is het ...

De Antwerpse student Pieterjan Grandry organiseert een wedstrijd voor zijn eindejaarswerk grafische vormgeving  bij Sint Lukas : "Ontwerp de Afwezige" (designing the absent).  Wat begon als een onbekend avontuur, schijnt inmiddels een succesvol verhaal te worden, dat de ganse wereld de ronde doet.

Er komen heel wat reacties en ontwerpen binnen uit eigen land maar ook uit Suid-Afrika, Amerika, Spanje, e.a. De wedstrijd loopt tot 20 april en dan zal een jury de winnaars aanduiden.

U kan terecht op de blog van Pieterjan om enkel ingezonden ontwerpen te bekijken. Hier klikken. Wij hebben er eentje uitgezocht.

Ray

Zo kan het worden ...

 




Golfbrekers

Verbonden maar niet aan banden. 

KLIK HIER OM NAAR GOLFBREKERS TE GAAN


Foto

Deze blog leeft van de liefde, de wind en veel enthousiasme. U kan onze werking steunen via 

 banknr 610-5790800-88 

 IBAN BE56 6105 7908 0088 

 BIC DEUT BE BE




Archief Freddy Van Gaever : hier klikken


Opera, Belcanto - Operette en populair klassieke muziek
  • Hier klikken

  • Stuur ons uw reactie



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!