Met de Prijsbarometer gaat de prijzenoorlog tussen de grote drie supermarkten van ons land een nieuwe fase in. Hoewel, 'nieuw'? Colruyt vergelijkt al langer dan vandaag zijn prijzen met die van de concurrenten in de streek en publiceerde op zijn website de zogenoemde prijsindex. Maar nu schakelt het in zijn communicatie een versnelling hoger met de Prijsbarometer, 'een logische derde stap in ons laagsteprijzenverhaal'.

Gecertificeerd

'Met de Prijsbarometer willen we onze klanten een beter idee geven van wat hun voordeel is om bij Colruyt te komen winkelen', zegt commercieel directeur Jean-Pierre Roelands. Per Colruytwinkel vergelijkt de supermarkt daarvoor op een bepaalde dag en voor bepaalde productgroepen - nationale merken, groenten en fruit, vlees en goedkoopste producten - zijn prijzen met die van de super- en hypermarkten Delhaize en Carrefour en met die van de harddiscounters Aldi en Lidl in de streek.

Dat de concurrenten er niet om kunnen lachen, stond in de sterren geschreven. Delhaize, dat eind vorig jaar het vuur aan de lont stak met een rist prijsverlagingen die zijn imago van chiquere en dus duurdere supermarkt moesten bijspijkeren, beklemtoont dat een Delhaizeklant 'totaal anders koopt' dan een Colruytklant, terwijl Carrefour vooral vragen heeft bij de manier waarop Colruyt de prijzen vergelijkt (zie hiernaast).

'De methode is gecertificeerd door Quality Control, een onafhankelijk instituut voor kwaliteitscontrole. Voor nationale merken - zeg maar de Coca-Cola's en de Kellogg's van deze wereld - vergelijken we met hetzelfde product bij Delhaize, Carrefour of Lidl. Voor vlees, groenten en fruit vergelijken we per soort. En in de categorie 'goedkoopste producten' vergelijken we onze producten die het logo 'Goedkoopste in dit assortiment' dragen met de 365-producten van Delhaize en het Discount-gamma van Carrefour', weerlegt Colruyt elke kritiek. 'En uiteraard houden we er ook rekening mee hoe vaak de Belg die producten koopt. De doorsnee-Belg koopt bijvoorbeeld meer water dan whisky. Als de prijs van het water stijgt, heeft dat meer gevolgen dan wanneer de prijs van de whisky stijgt.'

 KristofSimoens @ Het Nieuwsblad