Door een menselijke fout bij de Bank van de Post zijn begin deze week liefst 4.000 papieren overschrijvingen twee keer uitgevoerd. Duizenden klanten zagen zo ongevraagd tweemaal geld van hun rekening verdwijnen. "De fout is intussen rechtgezet", zegt woordvoerder Frédéric Jonnart in de Concentrakranten.
Wie begin deze week een papieren overschrijving bij de Bank van de Post binnenbracht, kwam in een aantal gevallen bedrogen uit. Een werknemer van de bank scande afgelopen dinsdag een lot van 4.000 papieren overschrijvingen per ongeluk twee keer, waardoor de overschrijving ook twee keer werd uitgevoerd. Wie 100 euro naar een andere rekening stortte, zag zo soms in één klap het dubbele van zijn of haar rekening verdwijnen.
"Het gaat om een menselijke fout", legt Jonnart uit. "Een van onze werknemers heeft dinsdag een lot papieren overschrijvingen twee keer gescand." Nog diezelfde dag werd het probleem opgemerkt. "Niemand heeft geld verloren. Alle dubbele boekingen zijn onmiddellijk geannuleerd."
Dat een foutje van één persoon zich meteen vertaalt in 4.000 foutieve overschrijvingen doet wel vragen rijzen over de veiligheid van het systeem. "We zijn een onderzoek opgestart dat moet nagaan hoe deze fout kon plaatsvinden, en hoe we dit in de toekomst kunnen vermijden."
|