Eerder deze week verklaarde Vlaams Minister President dat de sluiting van Ford Genk een gevolg is van de hoge kosten in dit land. Dadelijk stonden de socialisten gereed om dit met klem te ontkennen. Nochtans wijzen alle studies steeds in dezelfde richting. De belastingsdruk in dit land is het tweede hoogst van gans de wereld!
Op zo'n moment als dit zou men dringend tot een reflectie moeten komen, maar wat doen de heren politici in Brussel? Ze steken liever hun kop in het zand dan goede maatregelen te nemen. En wat meer is. Door het gedraal volgen er wekelijks nog andere faillissementen. Steeds meer druk op onze sociale zekerheid, steeds hogere lasten...Op die manier komt men in een vicieuze cirkel terecht. We geraken niet hogerop omdat onze lasten te hoog zijn en onze lasten zijn te hoog omdat we niet hogerop geraken. De Amerikaanse president Ronald Reagan wist reeds in de jaren 1980 van vorige eeuw dat men de economie kan aanzwengelen door lasten te verlagen. Ondertussen zijn we 30 jaar verder en zijn we in België nog geen stap verder.
Als Ford haar Fabriek in Genk wil sluiten, komt dat door de te kleine Belgische afzetmarkt en niet omdat de loon- en energiekosten te hoog zijn. Dat verklaarde vice-premier Johan Vande Lanotte (sp.a) op Radio 1 bij aanvang van de begrotingsgesprekken. Alexander De Croo (Open Vld), kersvers minister van Pensioenen.© photo news.
Hij reageerde daarmee op uitlatingen van Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) die eerder vandaag zei dat de loon- en energiekost een serieus probleem is voor de hele industrie, waar "grondig naar moet worden gekeken".
Vande Lanotte onderstreepte dat "al sterk is ingegrepen in de loonkosten". Bovendien stelde energiewaakhond Creg recent nog dat ook de energiekosten voor grote bedrijven wel meevallen. Hem lijkt dit dan ook "geen economische beslissing", wat dus ook "weinig tot niets met de begroting te maken heeft".
Kersvers Open Vld-vice-premier Alexander De Croo treedt hem bij. "Het is te makkelijk om te zeggen dat dit alleen de schuld is van de loonkost, er zijn andere autofabrieken in dit land die wel rendabel zijn". De loon- en energiekost is een serieus probleem voor de hele industrie, waar "grondig naar moet worden gekeken", zei Vlaams minister-president Kris Peeters eerder op de dag. Hij vreest er morgen op de bijzondere ondernemingsraad niet echt positief nieuws zal worden aangekondigd.
Groen-fractieleider in het Vlaams Parlement Filip Watteeuw zegt dat Vlaanderen al langer werk had moeten maken van de reconversie van de auto-industrie. "Het kan niet zijn dat we hier niet op voorbereid zijn", zegt hij in een reactie op de donderwolken die boven Ford Genk hangen. "Dit is een herhaling van wat we al gezien hebben."
Ondertussen blokkeren de vakbonden de poorten van de fabriek in Genk. De duizenden arbeiders die deze week thuis zitten wegens economische werkloosheid, worden opgeroepen om morgen om 8.30 uur naar de fabriek te komen.
HLN.be-nieuws in je facebook nieuwsfeed?
|