Ik weet niet goed wat te denken van dit bericht. Een meisje met dyslectie dat gebuisd was in het vijfde middelbaar krijgt van de rechtbank gelijk. De vraag is of een school haar niveau moet aanpassen aan kinderen met een handicap. Ik denk eerlijk gezegd van niet. Kinderen met een handicap dienen naar aangepaste scholen te gaan, maar scholen dienen zich niet aan te passen aan kinderen. In praktijk weet ik dat scholen tot op zekere hoogte studenten helpen, maar aan alles zijn er natuurlijk grenzen.
Toen ik in de Dendermondse Abdijschool zat, zaten er een aantal studenten in de school die uit Wallonië kwamen. Er waren er bij die na één jaar zo goed Nederlands spraken dat men nog amper kon horen dat ze Franstalig waren. Er waren er helaas ook een deel bij die na jaren nog altijd stuntelig Nederlands praatten. En toch zagen de leerkrachten dat gebrekkig Nederlands door de vingers. Ik herinner mij zo'n Waalse ezel (Baijé ofzo noemde die domkop) die in de Latijn-Wetenschappen zat en een verhandeling Nederlands moest schrijven over AIDS. Zijn tekst ging als volgt:" AIDS vindt ge niet in de kast, niet in de stoel, niet in de bed, niet in de tuin, niet in de boek...AIDS vindt ge wel in de seks, in de lichaam..." enzovoort. Zijn verhandeling trok werkelijk op niets. En toch gaf de leraar Nederlands, Herman Vande Putte hem 10/20. Sommige leerkrachten sympathiseren met hun studenten en geven hen onverdiend hoge scores. Andere "zwarte schapen" krijgen dan weer schandalig lage punten. Ons schoolsysteem is zo arbitrair dat men alle kanten opkan.
In de Hogeschool Gent (Voskenslaan) geeft men Bachelordiploma's aan studenten die hun naam niet kunnen schrijven. Als men voldoende aanwezig is geweest, krijgt men een diploma. De maatschappij is natuurlijk niet gediend met dergelijke nietsnutten, maar dat laat de inrichtende macht van de Voskenslaan natuurlijk koud. Zij denken dan weer aan hun subsidies die ze door hun laks beleid kunnen krijgen. Kwaliteit wordt in Vlaanderen niet beloond, alleen kwantiteit. Dus een gemakkelijke massaschool als de Voskenslaan kan niet klagen van gebrek aan studenten. Leerkrachten zijn er vrienden die hun naam kinderachtig schrijven (bv "Bart 3e" in plaats van D'herde) om de drempel nog wat meer te verlagen. Examens hebben er iets van een leuk gesprek. Docenten liggen er dan met hun voeten op de banken, terwijl studenten iets tof komen vertellen. Iemand buizen zit er niet direct in. De docenten geven stagiairs de raad geld te vragen aan stagekantoren. Want ook al hebben ze nog niets bewezen de studenten van de Voskenslaan moeten leren dat geld krijgen een recht is van elkeen, ook zonder enige prestatie. Stagekantoren die hun wenkbrauwen fronsen, worden terstond van de stagekantoren geschrapt. Want de studenten van de Voskenslaan zijn heer en meester in deze moderne maatschappij. Scholen die het hun studenten moeilijker maken, lopen leeg. Want op papier is een bachelordiploma van de Voskenslaan evenveel waard als één van een degelijke school. De Hogeschool Gent Voskenslaan is natuurlijk een blaam voor ons onderwijssysteem. Op die manier ondergraaft men natuurlijk de toekomst van ons land. Een land dat geen grondstoffen heeft, moet inzetten op intellectuele capaciteiten. Als men daar dan zijn voeten aan veegt, zakt het land natuurlijk volledig weg.
![Sint-Jan Berchmanscollege riskeert dwangsom van 1.250 euro per dag voor C-attest](http://static-c.telenetportaal.be/tmp/410/300/r/2982/201211150846-1_sintjan-berchmanscollege-riskeert-dwangsom-van-1250-euro-per-dag-voor-cattest.jpg)
Karmen Pieters (17) kreeg in juni een C-attest in het Sint-Jan Berchmanscollege van Genk. Dat attest werd intussen al vijf maal verworpen door de Raad van State. Toch is het nog steeds niet duidelijk of ze mag overgaan naar een zesde leerjaar in het ASO. De school heeft immers nog geen nieuw attest uitgeschreven. "Vanaf morgen hangt de school een dwangsom van 1.250 euro boven het hoofd", zegt Karmen's moeder. De school zal het meisje nu een A-attest toekennen.
Karmen, die dyslexie heeft, kreeg aan het eind van vorig schooljaar te horen dat ze niet mocht overgaan naar het zesde jaar ASO. Het meisje en haar familie namen die beslissing niet. We hebben de juridische weg gevolgd en zijn al vijf maal door de Raad van State in het gelijk gesteld. Maar ik heb nog steeds geen nieuw attest gekregen", zegt Karmen, die voorlopig les volgt aan het Sint Franciscuscollege in Heusden-Zolder. "Maar omdat ik mijn A-attest nog altijd niet ontvangen heb, blijf ik in het vijfde zitten. Hopelijk komt er nu snel schot in de zaak en kan ik verder studeren in het zesde leerjaar.
Privacy
De directie van het Sint-Jan Berchmanscollege in Genk wil inhoudelijk niet reageren. We mogen geen informatie geven over het dossier van een leerling, zegt directeur Freddy Verpoorten. Dat is schending van de privacy.
|