Een aantal Vlaamse stadsbesturen zijn hebben de afgelopen week met elkaar vergaderd aan het Brusselse Martelarenplein. Het onderwerp was de leefbaarheid van Vlaams Steden. Een stad vervult verschillende functies, zoals een woonfunctie en een werkfunctie. Een aantal steden willen het roer volledig omgooien. Zij willen de steden omvormen tot openluchtmusea, zoals het huidige Carthago of de Griekse acropolis. Woon- en werkfuncties zijn daar niet langer gewenst.
Daarom werden een aantal richtlijnen opgesteld voor deze metamorfose te bewerkstelligen:
1. De stadsbesturen dienen actief in te grijpen in de stad. Hun beleid moet tastbaar zijn. Burgervader Toeback van Leuven verduidelijkt: "Steden zijn gedurende eeuwen ontwikkeld met een beperkte inbreng van de toenmalige Heer of Meisenier. Welnu, wij willen actief ingrijpen en het beleid laten voelen aan elke inwoner. Dat heet 21e eeuws socialisme."
2. Steden dienen af van hun centrale positie als handelscentrum. Gedurende eeuwen zijn steden gevormd omwille van hun strategische ligging als handelscentrum. Dat moet nu stoppen. Activiteiten dienen in de periferie te komen. Bedrijven zelfs diensten dienen uit het centrum te verdwijnen. Burgemeester Buyst uit Dendermonde verduidelijkt: "Wij hebben de winkels verdreven naar de Mechelsesteenweg en binnenkort naar de stationsbuurt. We zijn zo gelukkig met deze evolutie."
3. Auto's, mensen met kinderen en ouderlingen zijn niet meer welkom in de centra. De stadsbesturen willen zoveel mogelijk autostaanplaatsen schrappen in het centrum, waardoor ouderlingen en mensen met kinderen er niet meer geraken. Zulke bezoekers zijn toch alleen maar hinderlijk voor de "nieuwe" 21e eeuwse steden.
4. Marktpleinen worden lege pleinen. Ferdy Willoock uit Sint-Niklaas bevestigt: "Wij bezitten in Sint-Niklaas de grootste markt van Vlaanderen. Maar geen enkele markt zo schoon als een lege markt. Hoe mooi is het Rode Plein niet in Moskou of het Tien an Men in Bejing. Eigenlijk zijn we in Sint-Niklaas te braaf geweest. Wij hebben een ondergrondse betalende parking voorzien. In Dendermonde deed mijn vriend Norbert De Boitselier beter. Die elimineerde de parkeerplaatsen op de Grote Markt en voorzag geen enkel alternatief!!! Dat is pas een durver!"
5. Knip stadscentra middendoor. Indien de middenstand niet snel genoeg wegtrekt, knip je het centrum gewoon in twee. Oud-burgemeester Ilse Indeprot uit Aalst reageert enthousiast: "Wij hebben onze stad op een bepaald ogenblik gewoon onbereikbaar gemaakt. Het ene werk na het andere deed mensen wegblijven. We zagen de winkels letterlijk wegkwijnen. Onze rivaliserende stad Dendermonde doet het nog beter: Daar hebben ze gewoon de stad in twee gedeeld. Men kan er nu onmogelijk nog van de ene kant naar de andere geraken! De winkels aan de noordkant zijn haast allemaal failliet!!! Op de Dendermondse Grote Markt vindt men 's middags nog enkel een verdwaalde reiziger. Dendermonde zal ongetwijfeld het eerste openluchtmuseum van Vlaanderen worden!"
6. Parkeerwachters moeten bezoekers weghouden. Een parkeerbedrijf heeft niets dan voordelen voor de stad. Het brengt geld op en houdt mensen weg. Oud-Burgemeester Indeprot van Aalst vervolgt: "Ons privé-parkeerbedrijf brengt jaarlijks meer dan 50.000 euro in de stadskas. Het verlies voor de lokale middenstand is natuurlijk groter dan 50.000 euro, maar dat zal ons worst wezen. Privéfirma's patrouilleren 4 keer per dag! Soms staan ze gewoon te wachten aan een auto tot het parkeerbiljet vervalt: Echt leuk. Een gefrustreerde bezoeker zien we niet gauw meer terug. Die gaat wel elders winkelen."
7. Creëer zomerse evenementen tot diep in de nacht. Na de winkels dienen de inwoners te verdwijnen. Die kan je best wegpesten met luidruchtige zomerse evenementen. Aan de wetgeving dat er na 23 uur geen muziek meer mag gemaakt worden, vegen de steden hun laars af. Neen, 3u 's ochtends is een beter alternatief. Wie niet horen wil, moet voelen!
8. Verhinder stadsvernieuwing. Maak stedenbouwkundige regels waaraan geen enkel bouwbedrijf kan voldoen. En als dat nog niet genoeg is, hef een belasting op bouwprojecten of inname van het openbaar domein. Zo wordt bouwen peperduur en worden nieuwbouwprojecten, spookprojecten!!!
9. Bouw zelf afzichtelijk lelijke bouwkazernes in het historisch centrum van de stad. Dan pas zullen bezoekers wegblijven! Vervang inwoners door sociale gevallen: drugsgebruikers, prostituées, asielzoekers...
10. Hef een toeslag op personenbelasting die zo hoog is dat iedereen wegblijft!
De fietsparking onder het centraal gelegen Rector De Somerplein in
Leuven, die eind september vorig jaar de deuren opende, wordt nauwelijks
gebruikt. Uit cijfers die het studentenblad Veto vandaag bekendmaakte,
blijkt dat er in februari dagelijks gemiddeld slechts 18 fietsen
stonden, terwijl er plaats is voor 560 fietsen. De stad Leuven betaalt
Apcoa, de private uitbater van de fietsenparking, maandelijks 40.000
euro.
De Leuvense schepen Dirk Robbeets (sp.a), die niet bereikbaar was voor
commentaar, wijst er in Veto op dat de stad een grote
communicatiecampagne plant om de fietsparking meer bekend te maken.
Dat
de parking weinig gebruikt wordt, is volgens Robbeets ook het gevolg
van de verspreiding van valse geruchten dat deze betalend zou zijn,
terwijl dat enkel het geval is voor wie er zijn fiets na het
sluitingsuur (van zondag tot en met woensdag om middernacht en van
donderdag tot en met zaterdag om 3 uur) laat staan.
Ook de werken op het plein en het slechte weer waren niet bevorderlijk voor het gebruik van de parking.
|