Descheemaecker was door de commissie Infrastructuur uitgenodigd voor een gedachtewisseling. Hij gaf er aan dat hij op 22 februari persoonlijk aan Ernst & Young de opdracht had gegeven een audit uit te voeren over het aankoopproces voor de periode van 2000 tot 2004. Dat rapport belandde op 24 mei op zijn bureau en werd een week later besproken op de Raad van Bestuur van de NMBS.
Over de inhoud van het rapport wilde Descheemaecker niet al te veel details kwijt, behalve dat Ernst & Young drie elementen heeft bekeken, waaronder naast de evolutie van het aankoopproces ook de financiële situatie van AnsaldoBreda, de Italiaanse constructeur van de Fyra. Voor het overmaken van het rapport beroept Descheemaecker zich op artikel 29 van het Wetboek van Strafvordering, om als gedelegeerd-bestuurder van een nv van publiek recht melding te maken van mogelijke onregelmatigheden.
Lang gevochten
'Ik ben blij van de AnsaldoBreda-treinen af te zijn, nadat ik er in 2003 al heel lang heb tegen gevochten', verklaarde de NMBS-ceo nog. Voordien had hij een tijdspad gegeven over de totstandkoming van het akkoord met de Italianen. In 2000 was immers sprake van elf hst-stellen om de verbinding tussen ons land en Nederland te realiseren - een aantal dat het management in 2003 nog bevestigde. 'Ik verheel niet dat er toen intense, zelfs bitse discussies hebben plaatsgevonden in het directiecomité om de eventuele aankoop ter discussie te stellen', zei Descheemaecker, die toen in dat comité zetelde.
De Brusselse onderzoeksrechter Bruno Bulthé bevestigt dat hij gisteren per post het dossier ontvangen heeft en is een informatieonderzoek gestart. In praktijk betekent dit dat betrokkenen bij het dossier opgeroepen en verhoord kunnen worden.
Als bij het informatieonderzoek blijkt dat er strafbare feiten gepleegd zijn, wordt er overgegaan tot een strafrechtelijk onderzoek.