De Stationsstraat in Sint-Niklaas was ooit één van de belangrijkste winkelstraten van Vlaanderen. Met de opkomst van de grote winkelcentra is ook deze straat ten onder gegaan. Maar liefst 20 winkels staan er momenteel te koop of te huur. En dan komt natuurlijk de politiek op de proppen. En de remedie is steeds dezelfde: Autoluwe of autovrije straten. En dan volgt de totale ondergang.
In feite moet men eerst het gedrag van de bezoekers evalueren. Een stad zoals Brugge verdient grotendeels autovrij te zijn. Er zijn zoveel activiteiten dat een bezoeker graag de wagen op 10 minuten stappen parkeert. Wereldsteden hebben dat voordeel. Een stadje als Dendermonde of Sint-Niklaas is natuurlijk geen wereldstad. Enkel politici van dergelijke gemeenten denken dat de wereld rondom hun stad draait. Zij zien in hun stadje een alternatief voor Brugge of Antwerpen. En dan loopt natuurlijk alles fout. Er is geen kat die zijn wagen onder de Markt van Sint-Niklaas wil parkeren om nadien in de Stationsstraat één domme winkel te bezoeken. Misschien dat dit in de zomer nog zal lukken, maar wie loopt er nu graag in de pletsende regen 500 meter ver voor één winkel?
Het grote succes van shoppingcentra is het feit dat zij een grote GRATIS parking aanbieden plus OVERDEKT shoppen. Op dat vlak falen alle Vlaamse steden! Zij bieden als alternatief BETALEND parkeren en shoppen in open lucht.
Wie zijn echter al deze verlichte politici? Meestal zijn het mensen uit het onderwijs, de staat of de vakbond. Er zit nooit een échte ondernemer tussen of lokale middenstander. Het beleid van de politici wordt met andere woorden volledig bepaald door mensen die geen enkele affiniteit hebben met hun doelgroep. Ze laten zich dan begeleiden door zogezegde onderzoeksbureaus die uit wetenschappers bestaan. Vele nodeloze uitgaven en op het einde een dood stadscentrum...
Indien men als stad een alternatief wil bieden voor de shoppingscentra dan dient men VEEL GRATIS parking te voorzien op loopafstand. De stadscentra kunnen als alternatief open horeca aanbieden en de betere winkels. Maar ik ken geen enkele Vlaamse gemeente die het licht heeft gezien. Het resultaat van dit falend beleid is dat kleinere gemeenten met goede bereikbaarheid nu in opmars zijn. Zo is het voormalige "achterlijke" Sint-Gillis-Dendermonde de stad Dendermonde al lang voorbijgestreden omdat de wagens er GRATIS voor de deur kunnen staan. Ook een dwaze gemeente als Wetteren doet het nu 10 keer beter dan het elitaire Dendermonde.
Het is afwachten op een politicus die in al deze gemeenten een beetje visie toont.
08:12
Sint-Niklaas (9100)
Het begin van de winter 2013 wordt historisch voor de Stationsstraat
in Sint-Niklaas. Vanaf 21 december wordt de winkelstraat volledig
autovrij. Bij de handelaars zijn de meningen overwegend positief, al
zijn er nog enkele vraagtekens over de invulling van het plan.
De voorbije weken en maanden klonken vele vragen naar
proefprojecten rond de verkeersafwikkeling in de vernieuwde
Stationsstraat. Die projecten zouden geëvalueerd worden om een
definitieve keuze te maken. Het schepencollege heeft nu sneller beslist.
"Nog voor de officiële opening van de straat in het eerste
oktoberweekend zijn we tot een beslissing gekomen", aldus burgemeester
Lieven Dehandschutter (N-VA).
Vanaf het openingsweekend zal de straat tot en met 20 december elke
zaterdag en zondag autovrij zijn. Enkel de doorsteek Regentiestraat -
Casinostraat maakt geen deel uit van het plan.
"Vanaf 21 december krijgt de straat dan het statuut van
voetgangerszone", kondigt schepen van Mobiliteit en Economie Carl
Hanssens (N-VA) aan. "We konden deze beslissing niet langer uitstellen.
Met de invoering van het nieuwe verkeersstatuut willen we een einde
maken aan de onduidelijkheid en tegelijk de winkelbeleving in de straat
versterken.
Handelaars en potentiële investeerders krijgen zo de kans om correcte
inschattingen te maken van eventuele engagementen die zij in de straat
aangaan."
|