Wat een gezever zeg vandaag op televisie. Eén of andere belangengroep of partij heeft aan de media gelekt dat Koning Filip al 11 gratieverzoeken heeft ingewilligd dit jaar. Meteen sprongen Theo Vrancken van NVA en anderen erop dat dit gratierecht moet worden afgeschaft. Zonder enige specifieke dossierkennis werd geopperd dat het ging over verkeersmisdrijven. Er werd de indruk gewekt dat de Koning op eigen houtje verkeersagressors en doodrijders heeft gratie verleend. Nadien bleek daar niets van aan. Het ging bv over jeugdzondenaars die omwille van sociale redenen gratie werd verleend. En wat meer is, de Koning heeft helemaal geen autonoom beslissingsrecht. Neen, de koning ondertekent dossiers die door Justitie werden voorbereid.
Het was een zielig schouwspel, al die politici die nog eens wilden scoren met een gemakkelijk item en een voor de hand liggend slachtoffer: De Koning. Nu ben ik zelf geen groot fan van de dynastie, maar het koudweg afmaken van ons staatshoofd kan ik toch ook niet ondersteunen.
Men zou beter wat meer aandacht besteden aan het dossier van Electrawinds. Dit piepjonge bedrijf kreeg maar liefst 13 miljoen euro van ons geld. En via duistere managementvennootschappen participeerde niemand minder dan Johan Vande Lanotte in dit bedrijf. Ik zou graag eens weten wat hij met al het geld heeft gedaan. Had hij weet van de nakende problemen en heeft hij de schaapjes op het droge? Geen enkele journalist die de naam Vande Lanotte durft uitspreken. En dat vind ik een schande.
Toen Dexia in de problemen kwam, wezen velen met een beschuldigende vinger naar bestuurslid Jean-Luc Dehaene, maar nu NIEMAND die naar Vande Lanotte wijst! Die man moet toch veel macht hebben in de media.
ma 02/12/2013 Belga "Gratie verlenen is een achterhaalde praktijk." Dat is de reactie van Theo Francken (N-VA) en Guido De Padt (Open VLD) op het nieuws dat koning Filip sinds zijn aantreden al 11 keer gratie heeft verleend aan veroordeelden. Verenigingen van verkeersslachtoffers en het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) hebben het over "een negatief signaal". De koning zou vooral verkeersovertreders gratie verleend hebben.
Francken en De Padt dienden eerder al voorstellen in om het gratierecht van de koning af te schaffen. Francken vindt dat het gaat om een praktijk "uit de middeleeuwen of van de Romeinse kiezers die beslissen door hun duim naar boven of beneden te houden". Bovendien, zegt Francken, is het gratierecht een prerogatief van de rechtbank en druist het in tegen internationale rechtsregels.
Binnen de meerderheid wijst ook senator De Padt erop dat hij al een voorstel indiende om het gratierecht af te schaffen. "Daar waar het systeem van gratie verlenen de toets van de transparantie niet kan doorstaan, pleiten wij voor de afschaffing ervan en willen we de strafuitvoeringsrechtbanken hiermee belasten", zegt De Padt.
"De straffen die uitgesproken worden voor verkeersovertreders zijn al zeer licht in vergelijking met andere landen", zegt Vincent Leus, die vier jaar geleden zijn dochter verloor in een verkeersongeval en een fonds voor slachtoffers oprichtte. "Als men dan nog eens gratie verleent aan die mensen, dan vraag ik mij inderdaad af welk signaal men daarmee geeft."
Ook het BIVV is ontgoocheld. "We vinden dat het een verkeerd signaal geeft", zegt Karin Genoe. "Het BIVV en veel andere actoren leveren jaarlijks tal van inspanningen op het vlak van sensibilisering en handhaving. Als BIVV vinden we dat dat werk hierdoor ondermijnd wordt. Het is belangrijk dat de straf in verhouding staat tot de verkeersovertreding. Elk signaal dat gegeven wordt dat men daar onderuit kan, is een negatief signaal."
Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V, foto in tekst) wil meer uitleg over de dossiers waarin er gratie verleend is. "Ik vind het van belang dat men ten gronde gaat kijken hoe de gratieverleningen tot stand gekomen zijn en wat de motivatie is. Ik hoop dat de dossiers bijzonder goed gemotiveerd en gestoffeerd zijn."
|