© belga.
Tot als het systeem crasht natuurlijk...
Het ziet ernaar uit dat de problemen met het elektronisch betaalverkeer in België stilaan opgelost raken. Bij warenhuisketen Delhaize merkt men op dat de systemen weer werken. Worldline, de beheerder van het systeem, wil nog niet bevestigen dat de problemen overal van de baan zijn.
Worldline zegt dat het rond 16.00 uur een probleem detecteerde. Daardoor mislukte ongeveer de helft van de betalingen, aldus een woordvoerder. Over de oorzaak van de panne op deze drukke winkeldag kan het bedrijf nog niets zeggen. Dat wordt onderzocht. Veel mensen lieten vanuit de winkels via de sociale netwerksites weten dat er problemen waren. Al snel bleek dat de panne overal in het land voelbaar was. De winkels namen maatregelen. Bij Delhaize ging een soort noodplan in werking. De klanten konden hierdoor blijven betalen met de kaart. De gegevens werden opgeslagen om door te sturen als het systeem weer operationeel werd. Bij Colruyt konden klanten indien nodig een factuur krijgen om via overschrijving te betalen.
|