Het is eigenlijk al lang een idee van bepaalde linkse groepen: Het rekeningrijden. Het stimuleert het openbaar vervoer, gaat de files tegen en is groener voor het milieu. Vroeger heette het dat de overheid in ruil voor een flinke belastingsdruk de modale Belg voorzag in kwalitatief onderwijs, goede zorg voor zieken en hulpbehoevenden en een goede openbare infrastructuur. Omwille van het slecht beheer van de politieke klasse zit men meer en meer in geldnood. En wie moet daar voor opdraaien? Inderdaad, Jan met de pet. En natuurlijk dat de zwaarste lasten op de zwaarste schouders moeten en zullen komen. In praktijk betekenen alle heffingen een verzwaring voor iedere werkende belg. Het zijn enkel de parasitaire elementen in onze maatschappij die steeds de dans ontspringen. Vele heffingen zijn er ook gekomen onder het mon van "groene" heffing, maar dergelijke redenering gaat binnenkort niet meer op, althans wat het rekeningrijden betreft. Door de snelle groei van de electrisch aangedreven wagens kan men tegen het einde van het volgende decenium het groene element niet meer opwerpen.
En toch is men zo hopeloos op zoek achter extra geld. De erfenisrechten kan men helaas niet meer verhogen. In bepaalde gevallen gaat nu al ca 70% van de erfenis naar de staat. Zelfs kinderen (in rechte lijn) betalen al gauw ca 30% erfenisrechten op de bezittingen van de overleden ouder. Bezittingen die in het leven van de overleden ouder al meerdere keren werden belast. Een echte diefstal is het. De politici weten dat ze deze rooftocht niet verder kunnen uitbuiten. Anders kan men immers beter gewoon het recht op erven afschaffen en dat zou niet goed overkomen in de wereld waar zogezegd een gecorrigeerde marktsysteem heerst. Dit alles zou immers veel te veel beginnen gelijken op het verguisde communistische systeem. Het is inderdaad bizar dat men 20 jaar na de val van de Berlijnse muur het sociaal systeem steeds meer zit uit te bouwen in het westen, terwijl men zeer goed weet welke perverse effecten dergelijke economieën teweeg brengen.
Terwijl men overal ter wereld bezig is met het afschaffen van de geleide economieën denkt men in de lage landen een soort van socialistische staat te moeten creëren. Immers, is het een kerntaak van de overheid om voor iedereen sociale woningen te bouwen? Zou men niet beter huursubsidies en woontoelagen toekennen aan de minderbedeelden? De overheid is immers geen bouwpromotor. Het is zeer logisch: Indien de overheid voor bouwheer speelt, dan werkt men met het geld van de gemeenschap. Ik heb genoeg jaren in de politiek gezeten om te zien hoe openbare aanbestedingen gebeuren. De eenheidsprijzen die men voor overheidsprojecten hanteert liggen gewoon 30% hoger dan in de privé. En zeg nu eerlijk, wat kan het een overheidsambtenaar schelen dat een project stukken duurder kost dan in de privé? Het is toch zijn geld niet. Gans het systeem van aanbestedingen is een afluiting van een normaal economisch proces. Sommige firma's schrijven zichzelf wel tot vijf keer in, telkens met een andere vennootschap, een clustergroep en duistere constructies. Nadien wordt de aanbesteding objectief geanalyseerd...Ik heb aanbestedingen meegemaakt waar men gewoon voor de duurste aannemer koos, omdat die met de beheerraad uitgebreid was gaan eten (en dan zwijgen we nog over de rest). Is het niet opvallend dat in het Waasland steeds één bekend VLD politicus-aannemer de grote projecten binnenhaalt? Jaja, aimabel zijn ze allemaal. Tot als je de duistere kantjes ontdekt...Neen, een overheid die sterk begint af te wijken van haar kerntaken gaat op de duur zeer inefficient beginnen te werken. Men moet de kat niet bij de melk zetten. Het is logisch dat in dit "apenland" er corruptie heerst. Vele ambtenaren of politici beginnen idealistisch aan hun ambt en zien dan zoveel gebeuren waar niet wordt op gereageerd dat ze ofwel gedegouteerd weglopen ofwel mee in het corrupte logge systeem opgaan. En let op, het zijn vooral deze laatste klasse dat in onze maatschappij "gevierd" worden. Deze lieden zijn zo gecorrumpeerd met de macht dat niemand openlijk tegen hen durft in te gaan, zelfs de media niet. Heb jij immers ooit iets gehoord over de aanbesteding van de lange wapperbrug te Antwerpen? Ja, inderdaad Noël Slangen zijn 6 miljoen euro voor een website is in de media geweest. Maar deze inbreuk was dan ook zo grof dat zelfs een blinde kon zien dat er iets aan de hand was. Maar de traditionele aanbestedingen worden zo ondoorzichtig gemaakt dat enkel insiders werkelijk weten wat er aan de hand is. Journalisten die hier en daar ook iets opvangen, worden gedwongen te zwijgen, want vele grote aannemers en sommige uitgevers zijn dikwijls dikke vrienden om nog maar te zwijgen van bepaalde politici. Het valt verder op dat sommige mediafiguren zo goed overeenkomen met de politieke leidende klasse dat ze er letterlijk mee in bed kruipen. Het verhaaltje van Patrick De Wael en zijn journaliste is slechts het topje van de ijsberg. Ja, ons kent ons in de wereld van de politiek, media en geld. En de brave massa van werkende burgers zullen steeds het gelach betalen.
Om terug te komen tot het rekeningrijden. Nederland voert het in 2012 in en België ligt te dicht in de buurt om het ook niet te overwegen. Tot voor kort was er het argument dat België te dicht bebouwd was om het rekeningrijden in de voeren zoals in Frankrijk. Maar met de technologische vooruitgang en de GPS kan men wel degelijk rekeningrijden mogelijk maken. Maar dat men niet met belachelijke argumenten afkomt zoals voor het milieu of de verkeersveiligheid. Indien men het rekeningrijden in België zou invoeren is het enkel omwille van het geld! En al de rest is larie en apekool.
Ik stel mij echter veel vragen bij Big Brother toestanden. Immers, via de ingebouwde GPS kan men zien hoeveel iemand rijdt, maar ook hoe snel en waar iemand rijdt. Komt men steeds niet dichter in de buurt van een maatschappij die elke burger kan observeren en penaliseren? Zoudt U zich gelukkig voelen met het gedacht dat een aantal ambtenaren Uw gaan en komen kunnen controleren? Dit doet mij meer en meer denken aan een soort van science fiction thriller waar elk subject zich in een glazen kooi beweegt. Een overheid die U controleert en ziet, die U penaliseert en desnoods kan chanteren. Opent men men een dergelijk systeen geen deuren waar men het einde niet van kent. Neen, het gevaar voor Big Brother is wellicht het grootste anti-argument in de discussie.
Dit argument is veel belangrijker dan het kostenplaatje dat het rekeningrijden met zich meebrengt. En kosten zal het systeem zeker en vast. In Nederland rekent men op 3 eurocent per kilometer om mee te starten. Tel eens op; een chauffeur die 30.000 km per jaar rijd en zo zijn er zeer veel in ons land, zal 900 euro per jaar betalen als startbedrag. Maar dit bedrag zou mettertijd nog worden verdriedubbeld.
Op termijn wordt de auto opnieuw hetzelfde statussymbool als één eeuw geleden. Enkel rijken zullen het zich nog kunnen veroorloven zich met de wagen te verplaatsen. Is dit het toekomstbeeld dat we met zijn allen voor ogen hebben? Een auto in de garage met een deken erover die enkel bij zon- en feestdagen het daglicht ziet? Is dit "the brave new world" van onze leidende politieke klasse? Ik had eerlijk gezegd wel een andere toekomstvisie: Een maatschappij waar elkeen zich vrij kan verplaatsen via electrisch aangedreven groene wagens die eventueel zelf kunnen rijden via op de GPS. Een maatschappij waar er door de technologische vooruitgang bijna geen ongelukken meer gebeuren. Met andere woorden, een kwalitatief hoogstaande maatschappij die veilig en groen is, maar absoluut geen Big Brother maatschappij die ons controleert, penaliseert en vooral frustreert.
Mensen die ooit naar de communistische Sovjetunie zijn geweest weten waarnaar ik verwijs. In het oude socialistische Rusland liepen alle burgers met een lang gezicht op straat. Niemand kon lachen, iedereen was gefrustreerd. Overal werd je gecontroleerd en bespied. Enkel de leidende klase van KGB en partijbonzen konden van het systeem genieten. Maar het was een roofbouw op de kap van gans het land. Laat dit alstublieft niet het toekomstbeeld zijn van ons land.
De Moderator: Kabinet akkoord met proef voor rekeningrijden
DEN HAAG - Het kabinet voert in 2011 kilometerheffing in voor vrachtwagens. In 2012 moeten ook automobilisten per afgelegde kilometer gaan betalen. Dat zei verkeersminister Camiel Eurlings vrijdag na afloop van de wekelijkse ministerraad.
Eurlings stelde dat de principes van draagvlak en eerlijkheid keihard overeind staan. Dat houdt in dat de bestaande motorrijtuigenbelasting verdwijnt en de aanschafbelasting voor een groot deel. Plannen voor een tol- of spitsheffing op de ringweg rond Amsterdam, waarvoor die gemeente pleitte, maken geen onderdeel uit van de kabinetsplannen. De kilometerheffing moet in 2016 volledig zijn ingevoerd. In dat jaar betalen alle weggebruikers per gereden kilometer. Dat zei premier Balkenende. De invoering zal dus gefaseerd zijn, vanaf 2012.
Satellieten Eurlings mikt op een vorm van betalen per kilometer met gebruikmaking van moderne satelliettechnologie. Voertuigen krijgen een kastje dat de afgelegde afstand registeert. In de komende jaren komt er verder een flink aantal proeven, onder meer om automobilisten te verleiden om de file te mijden. Ze krijgen geld als ze buiten de spits om van en naar hun werk rijden. De Rabobank is een van de bedrijven die mee gaan doen aan zo'n proef.
Blij Oud-ANWB-directeur Paul Nouwen is ontzettend blij dat de teerling geworpen is, zei hij vrijdag in reactie op het besluit van het kabinet. Hij was de voorzitter van de commissie die in 2005 adviseerde om in 2012 te laten betalen voor rijden per kilometer. Nouwen is vooral tevreden met de aankondiging dat de belasting op auto's daadwerkelijk wordt afgebouwd. Hij was even bevreesd dat het ministerie van Financiën daarbij dwars zou liggen. Dit is goed voor Nederland, dit is goed voor het verkeer en het vervoer, zei Nouwen over het besluit. De satelliettechniek die daarbij wordt gebruikt, bestaat al maar moet de komende jaren ook bij personenauto's worden getest.
Het is belangrijk dat er tijdig een aanbesteding komt, zei Nouwen. Volgens hem zijn er zeker elf wereldconcerns die de techniek kunnen leveren. De vroegere ANWB-voorman verwacht dat de transportsector kritisch zal zijn over de plannen. Nouwen is het met die sector eens dat de kilometerheffing voor heel autorijdend Nederland moet gaan gelden en niet alleen voor vrachtwagens. Ik ben tevreden, maar blijf ervoor vechten dat het voor het hele wagenpark wordt ingevoerd, zei hij. Nederland telt ongeveer 7 miljoen personenauto's.
De Volkskrant
|