Luchthavenpolitie rijdt met gevaarlijke wrakken 'Tijdens escorte staatshoofd viel de voorbumper eraf'
ZAVENTEM - Politieagenten die rondrijden in oude, afgekeurde roestbakken: het is dagelijkse kost op de luchthaven van Zaventem. De politiewagens die er dienst doen, zijn gemiddeld meer dan tien jaar oud en raken nog maar moeilijk door de keuring. Maar de agenten moeten er wel de luchthaven mee beveiligen en VIP's escorteren.
Het oudste exemplaar waarmee de luchthavenpolitie op Zaventem rondtoert, is een Peugeot van goed vijftien jaar oud. Aan de buitenkant blinkt hij nog, maar met 218.193 kilometer op de teller heeft hij z'n beste tijd wel gehad. 'Agenten die daarmee rondrijden, maken zichzelf gewoon belachelijk', zegt Philip Van Hamme van het Nationale Syndicaat voor het Politie- en Veiligheidspersoneel (NSPV). Om zijn stelling te onderbouwen moet hij maar verwijzen naar een recent incident toen de voorbumper er tijdens een escorte van een staatshoofd pardoes afviel. Of iets langer geleden, met een al niet veel betere dienstwagen: plots kwam er rook uit het dashboard. De bedrading was beginnen te smeulen.
'Regelrechte roestbakken'
De luchthavenpolitie van Zaventem is niet meteen de meest in het oog springende dienst bij de politie. En juist daar lijkt het probleem te zitten. 'Jarenlang hebben ze te horen gekregen dat er andere prioriteiten waren', zegt Van Hamme. 'Met alle gevolgen van dien.'
Nochtans telt het korps zo'n 450 agenten. Ze staan in voor de beveiliging van zo'n 16 tot 17 miljoen luchtreizigers per jaar, onder wie een pak hoogwaardigheidsbekleders. De ene keer escorteren ze internationale VIP's, de andere keer brengen ze vluchtelingen naar asielcentra of criminelen naar de gevangenis.
'Maar de dienstwagens waarmee onze mensen op Zaventem rondrijden, zijn gemiddeld tien jaar oud', aldus Van Hamme. 'In sommige gevallen zijn het zelfs geen auto's meer, maar regelrechte roestbakken.' Voor het gewone, operationele politiewerk staan er twaalf voertuigen ter beschikking. Drie ervan zijn dringend aan vervanging toe, drie andere houden het mogelijk nog 'ietsje' langer uit. Voor de repatriëringen staan er een achttal wagens in de garage. Maar ook die hebben langzaam maar zeker hun beste tijd gehad.
'In sommige auto's staan de achterste zitbanken zelfs nog in de lengte opgesteld', vertelt een luchthavenagent. 'Iets wat al enkele jaren wettelijk verboden is.' Daarnaast zijn er ook niet overal veiligheidsgordels aanwezig en hoewel er geregeld op de openbare weg wordt gereden, zouden verschillende auto's niet meer door de keuring geraken. 'Ongevallen zijn tot nu toe uitgebleven. Maar het gebeurt wel vaker dat we een arrestant tot aan de grens moeten brengen. Als je dan je buitenlandse collega's met zo'n auto tegemoet moet rijden, is je reputatie snel gemaakt.' Zolang de auto's binnen de luchthaven blijven, is een keuringsbewijs in principe niet nodig. 'Maar of ze nu op de openbare weg rijden of niet, elke agent zou toch met een auto moeten kunnen rijden waarvan de remmen effectief werken en de deuren sluiten', aldus Van Hamme.
Staking dreigt
De politievakbond dringt dan ook aan op een nieuw wagenpark. Zoniet lijkt een staking niet uitgesloten. 'Er is een duidelijke grens overschreden. De situatie begint nu echt wel uit de hand te lopen. Dit wordt ronduit gevaarlijk.'
De federale politie, waar de luchthavenpolitie onder valt, reageert alvast verbaasd. 'Wij stellen geen grote problemen vast', luidt het. 'En als er al wagens zijn die te oud zijn, worden ze wel degelijk vervangen.'
|