Pretentie en vergoedingen hebben ze genoeg, de drie managers van de NMBS. Iedereen weet ondertussen waarom er net drie managers zijn en niet één. Inderdaad, één manager per politieke zuil; Eén voor de socialisten, één voor de liberalen en één voor de tsjeven. Net daarom dat de politieke partijen niet graag een onderzoekscommissie aanstellen. Immers, er zou altijd wel één van hun mannetjes niet goed kunnen uitkomen. Vroeger deed men het met één manager, zoals Etienne Schouppe. Hij deed het wellicht niet slechter dan de huidige peperdure bende van drie. Maar Schouppe, een kozijn van Jean-Luc Dehaene, moest gaan en kreeg daarvoor 2 miljoen euro ontslagvergoeding! Nu, voor 2 miljoen euro mag men mij morgen direct ontslagen. Het is natuurlijk weeral geld van ons waarmee de heren politici gooien. En op het einde van de rit zit men met een begrotingstekort...
Het toeval wil dat ik één van de managers nog onlangs heb ontmoet. Zulke arrogantie zeg! Hij verlangde dat ik voor hem sprong, hetgeen ik ook deed. Maar omdat ik afwezig was enkele dagen later -ik was gaan skiën-, maakte hij zich boos tegen mijn secretaresse. Net zoals bij de meeste overheidsbedrijven, dient er ook bij de NMBS met de grove brostel worden doorheen gegaan.
Gisterenavond woonde ik een lezing bij van Norbert De Batselier over de Staatsfinanciën. Norbert is eveneens het schoolvoorbeeld van een politieke benoeming of dacht U misschien dat zijn kennis doorslaggevend was voor zijn benoeming tot directeur bij de Nationale Bank. Nu De Batselier vertelde iets interessants. Hij zei dat deze crisis misschien als positief punt zou kunnen hebben dat het leidt tot verandering, structurele maatregelen, initiatieven e.d. En dat is juist. We moeten deze economische crisis aangrijpen om onze maatschappij grondig aan te passen aan de 21e eeuw. Logge structuren met een politiek benoemd management als de NMBS zijn uit den boze. Men moet durven de overheidsbedrijven om te vormen tot moderne ondernemingen met een totaal ander personeelsbeleid dan in de overheid.
NMBS-top: "Nooit bespaard op investeringen in veiligheid"
De NMBS-top heeft in de Kamercommissie Infrastructuur benadrukt dat de spoorwegen nooit hebben bespaard op veiligheidsinvesteringen. De NMBS en Infrabel hebben de voorbije jaren ook goed samengewerkt om het automatisch remsysteem voor treinen in te voeren. Op verschillende momenten werd de invoering ervan versneld, luidde het.
Eén week na het dodelijke ongeval buigt de bevoegde Kamercommissie zich maandag over de treinramp in Buizingen. Bij het begin van de zitting hield de commissie een ogenblik stilte ter nagedachtenis van de 18 slachtoffers en hun families. Ook de drie ceo's van de spoorwegen drukten nogmaals hun medeleven uit. Noodplannen goed gewerkt Tijdens een uitgebreide uiteenzetting beklemtoonden Jannie Haek (NMBS Groep), Marc Descheemaeker (NMBS) en Luc Lallemand (Infrabel) dat de noodplannen en de hulpverlening vorige maandag goed hebben gewerkt. Zij verzekerden ook dat de slachtoffers zo snel als mogelijk zullen worden vergoed voor de geleden schade. Vorige vrijdag ontvingen de betrokkenen in dat verband al de eerste documenten. De NMBS-top bevestigde de cijfers over de uitrusting van de treinen en het infrastructuurnetwerk met het systeem dat ervoor moet zorgen dat treinen automatisch stoppen wanneer er een rood signaal wordt genegeerd. Het netwerk is ongeveer voor een vijfde gedekt. Voor de treinen is dat minder het geval: slechts 7 procent beschikt over een dergelijk systeem. De drie ceo's wezen er wel op dat Infrabel en NMBS altijd goed hebben samengewerkt bij de invoering van het systeem en dat de procedure op verschillende momenten werd versneld. Haek benadrukte tevens dat nooit is bespaard op veiligheidsinvesteringen
|