Heeft Karel De Gucht volgens U in het verleden reeds "gesjoemeld"?
Beoordeel dit blog
APENLAND
Waar Koning Filip I regeert En het ABVV en de PS de bevolking terroriseert
29-03-2008
Humor uit de oude doos: Scheepslift van Strépy-Thieu wil straks, na 20 jaar, ook werken
"STRÉPY-THIEU - De 102 meter hoge scheepslift op het Centrumkanaal nabij La Louvière - de grootste ter wereld - moest al in 1987 in gebruik worden genomen. Toen de nationale geldpot leeg was, viel het miljardenproject stil. De Waalse regering heeft nu beslist jaarlijks 880 miljoen frank in de scheepslift te stoppen. Ze moet in het jaar 2000 af zijn. Veel schepen zullen er dan niet meer over het Centrumkanaal varen.
In de omgeving van het Henegouwse Strépy-Thieu, bij La Louvière, kan men er niet naast kijken. Het gevaarte torent boven alle daken uit en verknoeit elk vergezicht. De 102 meter hoge en inmiddels 17 jaar oude werf van de scheepslift op het Centrumkanaal doet als een der meest fameuze Belgische blunders de A-24-bruggen of de hangbrug van Godsheide verbleken. De erfenis uit de tijd van de communautaire compensaties en van ex-minister van openbare werken Mathot (een van de drie Guy's) die 6 miljard zou kosten en in 1987 in gebruik genomen zou worden, heeft inmiddels al bijna 20 miljard gekost en staat nog steeds in de steigers. Hoewel het nut van de dubbele scheepslift al van voor de aanvang van de werken omstreden was wegens de afnemende trafiek op het kanaal, heeft de Waalse gewestregering vorige week besloten terug jaarlijks 880 miljoen frank in het megalomane project te pompen. Sinds de federalisering was de financiering op een lager pitje gezet. Nu hoopt men de werken na nog eens vijf jaar te beëindigen en de lift tegen het jaar 2000 te openen. Als dan de 70 meter hoge aansluitende vaarbanen naar het kanaal ook klaar zijn...
Belgenmop
De hele affaire heeft iets van een hilarische Belgenmop. Maar jammer genoeg is het de trieste realiteit. In 1978 kreeg voormalig nationaal minister van openbare werken Guy Mathot (PS) van de regering het groene licht voor de bouw van de grootste scheepslift ter wereld: een dubbele lift die 1.350 ton zware schepen 73,15 m verticaal omhoog zou tillen om het hoogteverschil op het Henegouwse Centrumkanaal tussen het Schelde- en het Maasbekken te overbruggen. Hetzelfde probleem op het kanaal Brussel-Charleroi werd jaren tevoren opgelost met het hellend vlak van Ronquieres. Mathot stond sterk in zijn schoenen en had forse argumenten voor het economisch belang van de lift: ten eerste zou de in de jaren '60 begonnen verbreding van het Centrumkanaal zinloos zijn zonder de vervanging van de vier oude en te kleine scheepsliften (slechts voor 300 ton), ten tweede zou het project 'slechts' 6 miljard gaan kosten en ten derde had Vlaanderen net ook een heleboel miljarden gekregen voor de haven van Zeebrugge. Om de Walen niks te misgunnen zagen de ministers gemakkelijkshalve een detail over het hoofd: de lift was eigenlijk niet nodig. Toen rond de eeuwwisseling het Centrumkanaal gegraven werd en de vier, elk 17 m hoge scheepsliften gebouwd werden, was de steenkoolindustrie in het Pays Noir in volle bloei. Begin jaren tachtig echter waren alle mijnen gesloten en was het kanaalverkeer beperkt tot slechts enkele bedrijven. Journalist Douglas De Coninck schrijft in zijn boek «Blijvende Blunders»: «Het was voor alle waarnemers duidelijk dat met het begrip 'economisch belang' niet zozeer de lift zelf werd bedoeld, maar wel de bijhorende bouwcontracten.»
Korte pijn
Vanaf het begin is de bouw van de lift een aaneenschakeling van uitgestelde data voor de ingebruikneming en vragen om meer krediet. Toen in 1988 openbare werken gefederaliseerd werd, al 13 miljard was uitgegeven en het einde van de werken pas tegen het eind van de eeuw voorzien was, was de roep binnen de Waalse Gewestraad het luidst om er nu maar mee op te houden en de lift te laten voor wat ze was, een volstrekt nutteloos geraamte dus. Waals minister van openbare werken André Baudson (PS) en zijn opvolger Jean-Pierre Grafé (PSC) vonden van niet en gooiden er nog gemiddeld jaarlijks 1,5 miljard tegenaan, een tiende van de hele Waalse begroting. De laatste jaren bekoelde het enthousiasme erg. Een kijkje op de zo goed als lege werf leert dat er niet tegen hoog tempo gewerkt wordt. Het meeste geld gaat dan ook naar onderhoud en opslagkosten. Het idee van een dubbele scheepslift werd opgegeven: de kans dat het aan de voet van de betonnen kolos zo druk zal zijn dat er twee schepen tegelijk gelift kunnen worden, werd wel erg klein. Men werkt voorlopig - of bijna zeker: definitief - maar één lift af. De Waalse gewestregering keerde de afgelopen jaren jaarlijks slechts een half miljard uit. Nu vorige week beslist is die toelage weer op te schroeven, hoopt men met een laatste, korte pijn definitief komaf te maken met de lift tegen het jaar 2000.
Toeristen
In de schaduw van het voor het rustige Waalse platteland anachronistische gevaarte woont sinds haar jeugd gepensioneerde Angèle Simon. «En graag toe, ook tijdens de werken. Ik heb geen last ervan gehad. Ja, lawaai soms, maar dat heb je in de steden ook.» Angèle, die op enkele tientallen meters de onteigening ontsnapte, is absoluut niet tegen de scheepslift in haar voortuin en is ervan overtuigd dat de bouw zal afgewerkt worden. «Het is plezant het toeristentreintje voorbij te zien komen. Over 10 jaar hoop ik hier de boten te zien.» Het dorp is sinds bijna 20 jaar verdeeld in voor- en tegenstanders van het project. «Vooral de jongeren vinden dat het project onnodig was. Dat hier geen boten meer komen en dat het geld beter besteed zou zijn geworden.» Het gevaarte veroorzaakte in de buurt vele onteigeningen (het terrein staat onder meer op de grond van Angèles grootouders), maar geen werkgelegenheid: «Er werken alleen Vlamingen, Fransen en Duitsers.» Ook nu staan er opvallend veel huizen te koop. «Maar dat heeft niets met de werf te maken,» zegt ze, «zoals overal op het platteland wonen hier nu nog voornamelijk ouderen en weinig jonge gezinnen. Het is normaal dat de huizen leeg komen.» Angèle vindt echter dat men aan de toekomst moet denken: «Met de scheepslift zal het kanaalverkeer toenemen, net zoals de Europese handel over de grenzen toeneemt. Het is een beetje als de TGV, een schijnbaar nutteloos project, maar uiteindelijk komt het ons ten goede, dat meen ik toch. Bovendien vind ik: als je aan iets begint, moet je het afmaken. En dat is hier niet anders.» "