Foto
Rondvraag / Poll
Is Johan Vande Lanotte tever gegaan in het dossier van Electrawinds
JA
NEEN
Bekijk resultaat

Zoeken in blog

Foto
Startpagina !
Rondvraag / Poll
Wie heeft volgens U de VLD kapot gemaakt?
Guy Verhofstadt
Patrick De Wael
Karel De Gucht
Herman De Croo
Alexander De Croo
Gwendolyn Rutten
Vincent Van Quickenborne
Hugo Coveliers
Jean-Marie Dedecker
Ward Beysen
Bart De Wever
Bekijk resultaat

Inhoud blog
  • Karel De Gucht Columnist bij Het Laatste Nieuws
  • Tobback for president SPA
  • Karel De Gucht's opinie over een goed politicus
  • Marc Van de Looverbosch zwaar uit de bocht als journalist
  • Moslimterroristen in België
    JOEPIE: België in Guiness Book! Meeste politici per inwoner!
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    POLITIE BLAAST ZELF BIJ ALCOHOLCONTROLES!
    Foto
    Foto
    Foto
    Politie-agent verbrandde alcoholtester op BBQ!
    Foto
    Foto
    Foto
    Rondvraag / Poll
    Heeft Karel De Gucht volgens U in het verleden reeds "gesjoemeld"?
    Ja natuurlijk zijn gezicht staat er scheef van
    Neen hij is heiliger dan de paus
    Ik durf het niet zeggen. Ik weet het niet
    Bekijk resultaat

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Karel De Gucht betaalt DEXIAgeld NIET terug!
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Hogeschool Gent gaf Bachelordiploma aan mentaal gehandicapte
    Foto
    Foto
    Foto
    Cancellara moet verkeersboete betalen voor te snelle sprint
    Foto
    Dendermondse politie-agent klopt op notabele
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    APENLAND
    Waar Koning Filip I regeert
    En het ABVV en de PS de bevolking terroriseert
    20-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET FALEN VAN DE NMBS


    Een volksvertegenwoordiger stuurde mij bijgaande tekst.

    Mijn analyse is de volgende:

    Indien de NMBS niet in staat is voldoende treinen te laten rijden op vaste uren, dan dient men onze bestaande wegen uit te breiden. Want wie doet men nu een plezier met een falend treinverkeer én een falend wegennet?

    Onze ecologische toestand zal niet verbeteren door de dagelijkse files. Stilstaande wagens vervuilen veel meer het milieu dan rijdende.

    Ten tweede is er het econonische aspect: stilstaande wagens betekent miljoenen euro's aan verlies aan loon en productiekracht.

    Dus de beleidsmakers dienen dringend hun politiek aan te passen. Waar mogelijk dienen zij een extra rijstrook toe te voegen, zoals in de rest van de beschaafde wereld. Indien dat niet mogelijk is kunnen zij kiezen voor dubbeldekkerautostrades. Indien men graag verder jacht maakt op de doorsnee weggebruiker met eindeloze snelheidscontroles dan kan men dat doen, maar men moet toch een beetje eergevoel hebben als beleidsmaker. Men kan niet slaan zonder te zalven. Men moet een minimun kwaliteit garanderen. Men is dat verplicht aan de bevolking en aan de maatschappij.

    En al de rest is larie en apekool.





    "Een jaar na Buizingen

     

    Trein

     

    “De voorbije 30 jaar heeft de spoorwegveiligheid in België geen enkele betekenisvolle verbetering ondergaan.” Dat is de ontnuchterende eindconclusie van de Bijzondere Commissie Spoorwegveiligheid, die opgericht werd na het dramatische treinongeval te Buizingen op 15 februari 2010, waarbij 19 mensen het leven lieten en meer dan 170 gewonden vielen.

     

    De zware treinongevallen uit het verleden in Aalter (1982) en Pecrot (2001) hebben telkens geleid tot plannen en intenties, maar nooit tot afdoende actie op het terrein. In 2010 is het aantal seinvoorbijrijdingen opnieuw toegenomen. België hoort vandaag nog steeds bij de landen waar het spoorwegnet het minst uitgerust is met beveiligingsystemen, die treinen doen afremmen na de overschrijding van een rood sein. Wellicht had de treinramp in Buizingen van vorig jaar hiermee vermeden kunnen worden.

     

     

    Onderontwikkelde veiligheidscultuur

     

    Na de treinbotsing in Aalter werd er een budget vrijgemaakt om een nationaal veiligheidssysteem, TBL1, te ontwikkelen. Maar de uitrol achteraf bleef zeer beperkt. Vanaf begin jaren ’90 gingen aandacht en middelen immers naar de opkomst van de hoge snelheidstrein en werd de veiligheid op het klassieke spoornet volledig verwaarloosd. Als veiligheid al ter sprake kwam, dan was de aandacht van de NMBS-leiding volledig gefocust op de veiligheid aan de overwegen. In plaats van te anticiperen op nieuwe botsingen, ging de NMBS-leiding er dus vanuit dat een zwaar ongeval zoals in Aalter zich nooit meer zou voordoen. Deze onderontwikkelde veiligheidscultuur zou later opnieuw een dramatische afloop kennen in Pecrot in 2001. Het verdict: acht mensen kwamen om, twaalf raakten gewond.

     

    Naast de NMBS draagt ook de politiek een duidelijke verantwoordelijkheid. Het beleid had eerder de bedoeling om de nationale industrie te stimuleren, dan de spoorwegveiligheid te verbeteren. Bovendien heeft de overheid haar rol als toezichthouder inzake spoorwegveiligheid onvoldoende ernstig genomen.

     

     

    Toekomstvisie

     

    Tot daar de verontrustende conclusies van het verleden. Conclusies die ons allen opzadelen met een gevoel van “nie wieder”. De plannen voor de uitrol van het nieuwe remsysteem, TBL1+, moeten nu dus wel strikt gerespecteerd worden. Bovendien moet de NMBS-Groep dit jaar nog werk maken van een Masterplan ETCS, om het Belgisch spoornet op langere termijn uit te rusten met een Europees beveiligingssysteem. Deze technologie moet zorgen voor een ware revolutie op het spoor, niet enkel inzake veiligheid, maar ook op het vlak van stiptheid, frequentie en informatie naar de reiziger. Want ook op dit vlak schiet de NMBS-groep duidelijk tekort.

     

    Spoorwegveiligheid is echter veel meer dan technologie alleen. Treinbestuurders moeten continu gesensibiliseerd worden rond de gevaren van onoplettendheid. Ook bij de analyse van de werkdruk moet er worden toegezien op een strikte naleving van de cumulatiebeperkingen met andere professionele activiteiten. Bovendien moet de strakke hiërarchische organisatie van de NMBS-Groep dringend vereenvoudigd worden, zodat risico’s sneller en efficiënt kunnen worden aangepakt.  Tenslotte moeten de verschillende entiteiten van de NMBS-Groep ook beter samenwerken.

     

    Dit alles moet er uiteindelijk voor zorgen dat de veiligheidscultuur binnen de NMBS-Groep kan evolueren naar een niveau waarbij het continu leren en verbeteren van de veiligheid centraal staat, en waarin ieder individu zich betrokken voelt om zijn verantwoordelijkheid inzake veiligheid op te nemen.

     

     

    Conclusies trekken

     

    Het eindverslag van de bijzondere commissie is geen eindpunt, maar slechts een begin. Als we één les geleerd hebben uit het verleden dan is het wel dat plannen weinig zin hebben als ze niet opgevolgd en uitgevoerd worden. Wij pleiten er dan ook voor om aan deze bijzondere commissie – die de pijnpunten pijnlijk blootgelegd heeft – structurele opvolging te geven, met als opdracht toe te zien op de uitvoering van alle plannen en aanbevelingen inzake spoorwegveiligheid. Dit is niet meer dan onze verdomde plicht ten aanzien van alle slachtoffers en nabestaanden van de treinrampen die ons land gekend heeft."

     



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Rondvraag / Poll
    Wanneer gaat Martine Tanghe best op pensioen?
    Hoe sneller hoe liever
    Op 65 jaar
    Op 67 jaar
    Nooit
    Bekijk resultaat


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    VRT start zoekprogramma "De DSK van Vlaanderen"
    Foto

    Foto

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Foto

    Foto

    Foto

    Correctioneel veroordeelde Noël Slangen kreeg 6,5 miljoen € voor Lange Wapper!
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Bachelor Vastgoed Hogeschool Gent blijkt analfabeet
    Foto

    Foto

    Foto

    Overheid plaatst flitscamera's op circuit Spa-Francorchamps
    Foto

    Onderzoekers unaniem:Programma Peeters & Pichal verhoogt kans zelfdoding
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    EXPERT: "KOEN WOUTERS ZONG ENORM VALS TIJDENS DUET MET KATIE MELUA"
    Waals MR-politicus Serge Kubla nam deel aan seksfuiven
    Foto

    Foto

    LEEGLOOP BELGIE IS BEGONNEN...
    Foto

    Foto

    Nieuws Politics

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    RECORDAANTAL BELGEN VLUCHT NAAR BUITENLAND
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!