Recent berichtte ik over de doodse carnavalstoet in Dendermonde-centrum. Vandaag ving ik een ander bericht op. Het gemeentebestuur van de Denderstad wil blijkbaar de kern autovrij maken. Onder een vorige socialistisch stadsbestuur had men al gekozen voor een lege Grote Markt. In de zomer valt dat nog wel mee, maar in de winter is Dendermonde nog desolater dan het al uit zichzelf is. Ik kom in nogal wat Vlaamse steden en ik moet zeggen dat ik de idee van een autovrij Dendermonde gewoonweg belachelijk vind. Het zegt natuurlijk iets over de Dendermondenaren. Het is mooi maar piepklein stadje. Dat autovrij maken als "winkelstad" is één van de belachelijkste ideeën van de voorbije jaren. Voor een Dendermondenaar draait de aarde rondom hem. Maar de rest van Vlaanderen ziet dat natuurlijk anders. Niemand gaat een dagje gaan winkelen in het piepkleine Dendermonde. Mensen die gaan winkelen kiezen voor Gent, Antwerpen, Brussel of een mooi shoppingcenter. Dendermonde heeft niets van dit alles.
Indien men dit beleid werkelijk wil uitvoeren, zal Dendermonde verworden zoals Sint-Niklaas met een half-dood centrum. De Stationsstraat van Sint-Niklaas was van oudsher de derde grootste winkelstraat van Vlaanderen, na de Veldstraat en de Meir. Momenteel staan er in deze straat 20 winkels te koop en te huur. Dat is niet alleen de fout van het stadsbestuur, maar ook van het Waasland shoppingcenter. Al weegt het verdwijnen van de gratis parking op de Markt natuurlijk zwaar door in de teleurgang van de Stationsstraat. Het socialistische bestuur van de stad Sint-Niklaas had ook grootse ideeën. De buurt rond het stationsplein zou een heropgewaardeerd worden. Er kwamen modernistische gebouwen die helaas grotendeels legen bleven staan.
Naar het schijnt is de verantwoordelijke schepen van Dendermonde ook van SPA-signatuur en dat verklaart natuurlijk al veel. Socialisten hebben een grote ervaring met het kapotmaken van de middenstand. Als men de geschiedenis erop naleest, ziet men hoe Lenin de zelfstandigen het leven zuur maakte in de nieuwe Sovjetunie. Op amper 10 jaar tijd was de middenstand verdwenen. Dit extreem voorbeeld geef ik alleen maar mee om te onderlijnen dat de overheid zich beter niet bezighoudt met de economie te reguleren.
De overheid dient haar inbreng te beperken tot het creëren van een gunstig kader waarbinnen de maatschappij kan ontwikkelen. Dat betekent het voorzien van voldoende infrastuctuur en mobiliteit. Daarnaast zijn rechtszekerheid en veiligheid belangrijke themata. In derde orde komt pas stadsontwikkeling. Maar de Vlaamse en Belgische overheden falen volledig. Ze slagen er niet in de mobiliteit van de bevolking te garanderen. Mensen geraken zelfs niet meer op tijd op hun werk. Men voert een pseudo-liberalisering door van de NMBS en geeft een paar onbekwame managers vette onverdiende vergoedingen. En dan stopt de "trein". Alles valt plat en de politiek benoemde managers mogen natuurlijk aan blijven. De overheid heeft ook niet het minste verantwoordelijkheidszin. In plaats van dan maar in te zetten op betere en bredere autostrades, kiest men eigenlijk voor een rondje burgertje pesten en doet men niets, behalve overal flitspalen neerpoten. Alsof we daar op zitten te wachten. Zogezegd voor het milieu wil men geen extra autostrades. Maar honderden kilometers file elke dag zijn ook niet goed voor het milieu.
Op het gebied van rechtszekerheid moeten we het in dit land ook niet fier zijn. Sinds Marc Dutroux heeft men vanalles gedaan, maar niets grondig. U zal maar het slachtoffer zijn van een diefstal. Niet één procent wordt opgelost. Men laat U gewoon in het ongewisse. En alsof dat nog niet genoeg is, heeft men de manipulaties van het gerecht. De loge en de katholieke zuil beslissen voor een groot stuk over het lot van de bevolking. Een echte schande voor een democratisch land! In een vlaag van overmoedigheid zijn nu de lokale besturen bezig met het inrichten van hun gemeente. De meest onzinnige projecten worden er doorgedrukt. Indien alles nadien in het honderd loopt, neemt men natuurlijk geen verantwoordelijkheid.
Het kan ook anders. Indien een land beschikt over een verlicht despoot, zoals de emir van Dubai, dan worden er natuurlijk mogelijkheden geschapen. Denken we maar aan het hoogste gebouw ter wereld, de Burj Khalifa of het Palm eiland. De Vlaamse kust is de plaats bij uitstek om onze kwaliteiten te tonen aan de rest van de wereld. Een mooi casinogebouw in Knokke bij voorbeeld. Wij kunnen ook een Palm-eiland bouwen in de Noordzee. We hebben baggerwerken De Nul. Wij kunnen ook de hoogste toren van de wereld optrekken. Denken we maar aan de inbreng van Besix in de Dubaise Burj Khalifa. Wij zouden internationaal prestige kunnen verwerven met prachtige en grootse projecten, maar we blijven ter plaatse trappelen.
Dit land zit vast. Indien het niet de kleinburgelijke politici zijn die een dossier blokkeren dan zijn het wel de buurtbewoners met zwarte vlaggen en petities. Een nee-stem heeft in Vlaanderen veel meer macht dan een ja-stem. Het negativisme overheerst. Onze politici hebben gekozen voor een kleinburgelijk Vlaanderen. Een gebouw mag drie of vier bouwlagen hebben, anders komt de buurt in opstand. Men heeft gekozen voor het innemen van alle groene ruimten voor onnozele verkavelingen. Mensen kopen er een peperdure grond van 300 m² en bouwen er een half-open bebouwing op. Men is fier over zijn eigendom, maar eigenlijk trekt het op niets. Men verpest onze laatste stukjes groene ruimte voor lelijke verkavelingen. In New York bouwt men wolkenkrabbers rond een prachtig groen park, central park. In België neemt men liever die groene ruimtes in met nog wat lelijke kleinschalige gebouwen.
Ondertussen blijft onze bevolking toenemen. Men kan niet blijven verkavelen. Op de lange duur zal men niet anders kunnen dan vertikaal te bouwen. Steden als Antwerpen, Brussel en Gent zullen binnen enkele generaties verplicht worden om hoogbouw toe te laten. Maar zoals zo dikwijls in dit land zal het "te weinig en te laat" zijn. Ooit waren wij trendsetters, zoals met de uitbouw van de spoorwegen en de industrialisatie in de 19e eeuw. Nu lopen wij mee met de rest van Europa. Als kleine jongens lopen onze politici achter de Franse President en de Duitse Kanselier op zoek naar een glimlach of een schouderklopje. Arm Vlaanderen...Wanneer gaat er eindelijk eens een ziener opstaan?
Handelaren willen geen autovrije binnenstad
Dendermonde De middenstandsgroepering Handelskern Centrum overhandigde vorige vrijdag aan schepen Bart Van Malderen een nota tegen het plan om het stadscentrum autovrij te maken. Liefst 200 handelaren zetten hun handtekening onder het document.
De middenstand protesteert tegen bepaalde elementen in het voorontwerp van het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan Dendermonde dat in december werd voorgesteld. De winkeliers benadrukken dat ze het niet zullen overleven als het winkelhart van Dendermonde autovrij gemaakt wordt en volgens hun schatting meer dan 1.000 parkeerplaatsen in de binnenstad en de rand verloren gaan.
No parking, No business
De handelaren vragen uitdrukkelijk dat alle parkeerplaatsen behouden blijven, want no parking, no business klinkt het. Kijk maar naar de succesfactoren van baanwinkels en overdekte koopcentra: veel gratis parking, passage en autobereikbaarheid. Vooral wegens parkeerproblemen in en rond Oude Vest zijn al 2 centrumwinkels, namelijk JBC en Premaman verhuisd naar een nieuw baanwinkelcomplex langs de Mechelsesteenweg, zeggen de actievoerders.
Autovrije zaterdag was fiasco
De belangrijkste vraag van de handelaren is om de binnenstad niet autovrij te maken. Handelaar Gino Van Der Vreken: De autovrije zaterdag in december was een regelrecht fiasco. Dit is een koopstad. Onze klanten komen doelbewust kopen en kunnen parkeren voor de deur van onze winkel. Dat is een belangrijke troef en ze zijn dat al jaren gewoon. Consumenten winkelen graag waar ze gemakkelijk , dus dichtbij, kunnen parkeren. Bovendien kan men Dendermonde niet vergelijken met Gent of Antwerpen. Om leefbaar te zijn, hebben de Dendermondse winkels nood aan die autorijdende klanten die soms minder mobiel zijn of van ver buiten Dendermonde komen. Behoud wat goed werkt en wat de klanten okay vinden. Er is vooral extra parking nodig.
Tegen een stationswinkelcomplex
De handelaren protesteren ook tegen het geplande stationswinkelcomplex dat naast kantoren ook winkels en horeca zou huisvesten. Dit is onnodige concurrentie en bedreigt het functioneren van de binnenstad, voorspellen de handelaren. Handelskern Centrum is ook tegen het vergroten van het kernwinkelhart van de Stationsstraat tot de Grote Markt, via de Franz Courtensstraat en de Bogaertstraat tot de Oude Vest.
We menen dat het compacte, niet-autovrije kernwinkelhart met zoveel mogelijk winkels dicht bijeen en vlot met de auto bereikbaar moet blijven en slechts moet bestaan uit Brusselsestraat - vanaf het Heldenplein tot aan Vlasmarkt - Vlasmarkt en Oude Vest. Groter is onrealistisch wegens de leegstand van winkels in steden en zelfs eerder teveel dan te weinig winkelpanden.
Schepen Bart Van Malderen, die de petitie in ontvangst nam, verklaarde zich bereid tot een directe dialoog met de middenstand.
|