"Schouppe: 110 km/u bij slecht weer
19/08/2008 07:28
Staatssecretaris van Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) pleit voor een snelheidsbeperking van 110 km per uur bij slechte weersomstandigheden. Ook wil hij dat elk jaar één op tien bestuurders gecontroleerd worden.
Het aantal verkeersslachtoffers moet dringend omlaag, zegt Schouppe dinsdag in de kranten De Standaard en Het Nieuwsblad.
"Het verkeer maakt elk jaar duizend doden en bijna 60.000 gewonden. Mensen moeten begrijpen dat het niet onmogelijk is om dat aantal naar beneden te krijgen. Want we kennen de oorzaken van die ongevallen: snelheid, alcohol, drugs, geen gordel..."
Snelheidscontroles Schouppe wil er bij de gewesten op aandringen dat ze de automatische snelheidscontroles verhogen. "Vooral in Wallonië moeten er meer flitspalen komen. Al moeten we wel verstandiger omspringen met de snelheidsbeperking. Er staan te veel borden aan de kant van de weg."
"Met elektronische borden moet je de snelheid omlaag halen op de gevoelige punten. Net na de schooluren of bij het begin van een toneelvoorstelling. Op de snelwegen moeten we overwegen om in slechte weersomstandigheden 110 km per uur te verplichten."
Volgens Schouppe is er een 'mentaliteitswijziging' nodig. "Maar dat alleen is niet genoeg. Ik wil geen verhoging van de boetes. De pakkans moet omhoog. Het moet ons doel zijn dat elk jaar één op de tien automobilisten eens gecontroleerd is, onder meer op het dragen van de gordel of alcohol- en druggebruik.
Touring: "130 km/u bij goed weer" In een reactie verwelkomt Mobiliteitsorganisatie Touring het initiatief van Schouppe, maar ze wil dan wel dat de maximumsnelheid bij goed weer naar 130 km/u wordt gebracht. Touring wijst erop dat het verminderen van de verkeersdoden niet alleen wordt bereikt met controle en repressie en dat autosnelwegen veel veiliger zijn dan gewestwegen.
De organisatie benadrukt ook dat het aantal verkeersdoden moet worden verminderd door een combinatie van maatregelen: het aanpassen van de wegeninfrastructuur (met bijzondere aandacht voor de motorrijders), efficiëntere controles, meer variabele signalisatie waarbij de snelheidslimiet aangepast wordt aan de (weers)omstandigheden, en veiligere auto's."
Onze politici gedragen zich als moderne struikrovers. In de middeleeuwen was ook geen enkel paard en kar veilig, nu zijn het de flitsers die op de meest onzinnige plaatsen worden neergeppoot. Eerst zou men denken dat één of andere politicus in een vlaag van sadisme de bevolking wat wou kwellen. Maar nee, het is natuurlijk een geldkwestie. De overheid komt veel geld tekort voor de betaling van haar peperdure politici en overtollige ambtenarenapparaat. De belastingsdruk in België is het hoogst van de wereld, de erfenisrechten zijn schandalig verhoogd. Dus nu schiet er maar één oplossing meer over en dat is geld kloppen uit de auto-eigenaars. Het probleem is echter dat de meeste Vlamingen hun snelheid hebben aangepast en dat de laagvliegers nog moeilijk te vinden zijn. Zij zijn immers zodanig gepluimd dat ze hun dure bolide in de garage laten of alleszins niet meer racen door de straat. Ik ben akkoord. Dat is een vooruitgang. Maar nu dreigt de geldbron voor de overheid op te drogen. Eerst kwam SPA-minister Van Brempt met de extra geniepige flitscamera naar voor. Deze zal worden ingezet langs wegenwerken en is niet groter dan een vuilbak. Nu volgt staatssecretaris Schouppe die zogezegd de moraalridder wilt uithangen. Niets is zoals het lijkt in de politiek en dat is niet anders met Schouppe. HOE ZIT HET EIGENLIJK MET HET ABX-DOSSIER WAAROVER DEZE EXCELLENTIE NIET DURFT TE SPREKEN???????????????? Een stinkend dossier zou ik zo zeggen. Dat moraalridder Schouppe eerst eens zijn eigen stinkende dossiers uitmest, vooraleer de brave belastingbetaler nog wat te pesten.
|