Het is ondertussen al lang geen geheim niet meer: Het niveau van ons onderwijs zit in een neerwaartse spiraal. De basis talenkennis is er niet meer. Vroeger kregen leerlingen van de basisschool genoeg zinsontleding om later tijdens de humaniora talen te studeren. Studenten van het eerste middelbaar kennen dat allemaal niet meer zo goed. Het niveau zakt van jaar tot jaar.
Sommige leerkrachten geraken hierover gefrustreerd, anderen trekken het zich al lang niet meer aan. Vroeger was het onderwijs grotendeels een missie, vandaag is het vooral een broodwinning geworden. Vroeger voelden studenten zich beschaamd over hun onkunde, vandaag hebben ze al lang geen gêne meer. We leven in een alles kan, alles mag maatschappij. Seksuele betrekkingen tijdens de humaniora moet kunnen, zelfs in het lager middelbaar. Traditionele gezinnen hebben afgedaan. Eerst kinderen maken en dan nadenken of men wel bij elkaar past...Morele waarden zijn er al lang niet meer.
Enkele maanden geleden berichtte ik over het belabberd niveau van onderwijs aan de Hoge School Gent. Daar is het onderwijsniveau zo laag dat een hond met een hoed op een Bachelorsdiploma kan behalen. Ik hen een student die voor zijn eindwerk een afgeschreven inhoudstafel afgaf met een kaft rond en die er net door was. Dat kan allemaal in Gent. Stagekantoren of stagemeesters die hierop kritiek hebben worden direct geschorst. De Hoge School Gent is een aanfluiting voor het Vlaams onderwijs, maar niemand doet er wat aan. Het probleem ligt in het feit dat de scholen in Vlaanderen vergoed worden voor de kwantiteit en niet voor de kwaliteit. Scholen zenden maar best signalen uit dat iedereen gemakkelijk aan een diploma geraakt, dan trekken ze nog meer studenten aan. Het moet vooral leuk zijn, de inhoud is veel minder van belang.
Onze politieke overheid dient zich dringend te bezinnen over de manier men scholen moet belonen. Scholen die geen minimun niveau halen zouden hiervoor gesanctioneerd moeten worden. De Hoge School Gent zou beter een groot deel van haar toelage verliezen gezien de ondermaatse kwaliteit. Want men speelt niet alleen met de toekomst van de student, maar ook met die van de maatschappij. Stel je eens voor dat een ondermaatse afgestudeerde ingenieur een betonstudie laat uitvoeren en dat nadien het gebouw instort. Er kunnen doden vallen...Wie is er dan verantwoordelijk? Het kan toch niet dat de Hoge School Gent onkundigen een diploma geeft? Maar zoals dikwijls in dit land, moeten er eerst rampen gebeuren vooraleer men in actie treedt.
Eén op de zes laatstejaars scoort slecht voor Nederlands
Eén op de zes leerlingen bereikt aan het einde van het secundair onderwijs niet de vereiste minimumdoelen voor Nederlands. Dat blijkt uit een peiling bij 3.957 leerlingen in 150 Vlaamse scholen, schrijven de Concentrakranten en het tijdschrift Klasse.
Het kabinet onderwijs organiseert sinds 2002 geregeld peilingen. Met deze peiling Nederlands in mei 2010 was voor het eerst de derde graad van het secundair onderwijs aan de beurt. Een representatieve steekproef van leerlingen werd onderworpen aan schriftelijke luitser- en leestoetsen en aan een spreektest. Spelling kwam daarbij niet aan bod.
Richtingen In het algemeen secundair onderwijs (aso) bereikt zeven procent van de leerlingen niet de eindtermen voor lezen, luisteren en spreken. In het kunst- (kso) en technisch secundair onderwijs (tso) is dat liefst een kwart tot bijna een derde van de leerlingen.
Gemiddeld behaalt 83 procent van de leerlingen de getoetste eindtermen voor lezen en luisteren. Dat betekent dat vijf op de zes het vastgelegde minimumdoel bereiken. De beste scores werden vastgesteld in het aso met optie klassieke talen (score 97 procent).
Grote verschillen Er zijn grote verschillen binnen het tso tussen studiegebieden. Leerlingen uit mechanica-elektriciteit zijn minder goed in het solliciteren. Opmerkelijk zijn de goede prestaties van de leerlingen kso bij het beantwoorden van vragen over zichzelf. 76 procent bereikt deze doelstelling in het kso tegenover 63 procent in het tso en 68 procent in het aso. Binnen aso hebben vooral leerlingen moderne talen en wetenschappen hier moeite mee.
|