Al maanden erger ik mij aan het belabberde niveau van de Hogeschool Gent. Pas afgestudeerde Bachelors -nota bene de A1 van vroeger- kunnen zelfs niet zonder DT-fouten schrijven. Vorig weekend was ik bij zo'n jong koppel dat "wordt ik" op een officiële uitnodiging liet drukken.
Ik heb het gevoel dat de A2 (humanioradiploma) van vroeger veel meer waard is dan sommige Bachelors van vandaag. Maar de Hogeschool Gent spant wel de kroon. Een hond met een hoed op kan daar een hoger diploma krijgen.
Eigenlijk is dat een schande voor ons land en onze onderwijsminister. Natuurlijk heeft het alles te maken met de manier van vergoeden. Hoe meer studenten, hoe meer geld. Dus is het leuker om een plezante leerkracht te zijn dan een moeilijke. In de Hogeschool Gent zit er zelfs een docent die naar zijn studenten mails stuurt afgetekend "Bart 3e". De docent noemt blijkbaar D'Herde en maakt zichzelf graag sympathiek met zo'n kinderachtige handtekening. Dat gaat natuurlijk rond. De docenten zijn vrienden en geen échte leerkrachten meer. Het examen heeft iets van een gezellig onderonsje, een leuke babbel. De docenten liggen met hun voeten uitgestrekt op de zetel, terwijl de studenten iets komen vertellen over de examenstof. Daarom dat een minderwaardige school als de Hogeschool Gent zoveel studenten aantrekt. En als er dan mensen kritiek durven spuien, zet men die terstond aan de deur.
Leerkrachten vroeger hadden veel meer beroepseer. Zeker in het Katholiek onderwijs was lesgeven een missie. Men wou het beste uit de studenten halen. Wat de toekomst brengen zal weet ik niet. Al hoop ik op toch een beetje meer aandacht voor kwaliteit.
Niveau studenten daalt zienderogen"
Het niveau van de studenten daalt zienderogen, het universitair onderwijs kan niet anders dan zich aanpassen. Dat is het besluit van een rondvraag van de krant De Standaard bij 3.000 professoren en hoogleraren.
Bijna zeven op de tien professoren vindt dat het niveau van de nieuwe studenten aan de unief is gedaald sinds 2004, toen het onderwijs hervormd werd en de eerste bachelors van start gingen. De proffen leggen zich echter niet neer bij die minder sterke instroom.
Geen gemakkelijkere examens Iets meer dan de helft vindt dat het niveau van het universitair onderwijs niet is gedaald. Met andere woorden: zij krikken het niveau van de studenten op naar de normen van weleer. Ze maken hun examens niet gemakkelijker. Maar er is natuurlijk die andere helft. Het is frappant dat één op de twee expliciet aangeeft dat ze de onderwijskwaliteit heeft zien dalen.
Geen feitelijke aanwijzingen Hoger op de universitaire ladders wordt hoofdschuddend gereageerd op de onheilstijdingen. "Er zijn geen feitelijke aanwijzingen dat het niveau daalt", zegt onderwijsdirecteur Kristiaan Versluys van de UGent. "Maar als zo'n grote meerderheid van de professoren die indruk heeft, dan moeten we dat ernstig nemen." Alain Verschoren, rector in Antwerpen, betreurt het "defaitisme" van de proffen. "Ze verwachten parate kennis, maar de internetgeneratie is gewend dingen op te zoeken. We moeten ons aanpassen."
Hoge slaagpercentages Hoe dan ook blijven de slaagpercentages vrij constant. Dat betekent dat er in absolute aantallen meer studenten slagen.
Van de bevraagde wetenschappers gingen er 664 in op de online enquête. De K.U.Leuven deed niet mee.
|