• Oslo

reizen
    Noorwegen 2017
    13-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trolstigen en Gierangerfjord 2

Zoals jullie kunnen zien op de foto's van de trolstigen is het meer dan de moeite, het is een zeer prachtige route, maar er komen er nog.

Enkele foto's vanaf de weg naar Geiranger van het Fjord dat in de diepte lag, terug een formidabele route.

Zulke schepen komen er bijna elke dag Geiranger bezoeken.

13-06-2017 om 22:20 geschreven door Dorine-Johan

11-06-2017

Onderstaande foto's zijn allemaal van ondersqeg op de trolstigen.

11-06-2017 om 23:06 geschreven door Dorine-Johan

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.trolstigen en Geirangerfjord

Zoals gisteren geschreven, vandaag de bekende trolstiggen gedaan, het was een unieke ervaring, Reeds meerdere bergpassen in Ootenrijk gedaan, maar dit was iets anders, mooier en speciaal. De foto's spreken boekdelen en veel uitleg hoeft niet. Onderstaande foto's zijn van de beklimming van de trolstigen.

11-06-2017 om 22:50 geschreven door Dorine-Johan

10-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.onze route tot vandaag.

we zijn begonnen in Kristiansand dan de E39 gevolgd richting Mandal zo verder door tot de afslag naar Lindesnes om naar de vuurtoren te rijden de 60 gevolgd we moesten dezelfde weg terug nemen om dan verder op de E39 door te rijden tot de afslag Farsund om de 43 te nemen richting Farsund. De weg terug namen we de 465 zo terug naar de E39 richting Flekfjord daar over de 44 (fantastische route een aanrader) naar Egersund dan terug over de 42 en verder over de E39 om verder de 13 te nemen naar de prekestolen dan hebben we de 13 genomen richting Tau en zo verder over de 13 naar Roldal - Voss om langs de E 16 Flam te bereiken verder richting Laerdaltunnel (24,5 km lang en om de 7 km een verlichte zaal om de eentonigheid te verbreken, zeker de moeite om te doen) om dan verder over de 5 naar Skei en vervolgens over de 60 naar Stryn, dan de 15 tot de spitsing naar Runde hebben we de weg nr 61 genomen, van Runde zijn we terug over de 61 naar Alesund dan de E39 richting Kristiansund, we zijn langs de 64 gereden om de atlantischeweg over de speciale bruggen te rijden en zo Kristiansund binnen te rijden (tevens verste punt van onze rondreis in Noorwegen (de teller staat op 2700 km, half weg) dan terug over de weg nr 70 en de E 39, en de 64 naar Andelsnes waar we een dag rust hebben genomen.

Morgen gaat de reis verder over de trolstiggen naar Geirgangerfjord (Wereld erfgoed) maar dat zal ik in een volgend bericht meer uitleg over geven. (als we beschikken over internet)

10-06-2017 om 23:05 geschreven door Dorine-Johan

09-06-2017

Een brug van de atlantischeweg.

zicht van op de atlantischeweg

Even schrikken als je daar over moet rijden, spectaculair, maar wel heel mooi.

En daar hebben we over gereden, gewoon subliem, moet je zeker gedaan hebben om te weten hoe het voelt om over zo een brug te rijden. De mensen die deze brug gedmaakt hebben, proficiat.

even pauzeren.

langs de weg

mooi in de rij wachten op de veerboot

en genieten mag ook.

09-06-2017 om 22:52 geschreven door Dorine-Johan

De weg naar het eiland Runde

Een brug op de weg naar Runde

Het bootje waar mee het eiland hebben rond gevaren

Onze schipper en gids, tevens ook eigenaar van de boot. Zeer vriendelijke man,

Een beetje uitleg over Runde en de verschillende vogels.

Papegaaiduikers aan het vissen.

Enkele jong vogels. het wit zijn uitwerpeselen

Dorine bij een waterval waar we de nacht hebben doorgebracht.

09-06-2017 om 22:20 geschreven door Dorine-Johan

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het vogeleiland Runde

Aangekomen op Runde geen enkele vogel te zien buiten een paar ordinaire meeuwen. Na een beetje rond vragen zaten we op de verkeerde kant van het eiland en met de auto of camper konden we daar niet komen, enkel te voet, maar dit was voor ons een onmogelijke opdracht 2 uur klimmen en een zware klim. Er was wel nog een andere mogelijkheid met de boot, maar dat was betalen, maar daar we hier nu toch waren hebben we dit dan maar gedaan. Het was wonder mooi, een boottocht van 2 uur rond het eiland, met max. 12 mensen aan boord een schipper die tevens voor gids diende, de uitleg die hij gaf was in het verstaan baar engels. (De man noemde Johan en zoals jullie weten............. zelf invullen) en vogels dat we gezien hebben, ongeloofelijk: papegaaiduiker, er broeden daar ongeveer 40.000 koppels, jan van genten 10.000 koppels, zeearends, zeekoeten, en nog andere maar de naam ben ik vergeten. Er zouden daar vanaf half mei tot half juli ongeveer 600.000 vogels zijn. ( en aan de uitwerpels op de rotsen is het wel te geloven)

Na dit fantastisch bezoek zijn we door gereden naar de Atlantischeweg ( een weg die verschillende eilanden verbind met bruggen) terug ongeloofelijk mooi ( de belgen mogen hier een beetje komen leren om wegen aan te leggen). Daarna doorgereden naar Kristiansund, tevens het verste punt van onze reis, door een tunnel gereden onder het fjord door ( in Antwerpen weten ze nog altijd niet om de ring te veranderen, in Noorwegen gewoon even een tunnel 8 km lang en zeer diep, 2,5 km dalen aan 9% dan een plat stuk dan terug 2,5 km 9% stijgen, daar moet je voor betalen 12€ ( hoeveel voor de liefenkenshoek tunnel????) En op de weg naar Molde ijn we nog een paar dergelijke tunnels en bruggen tegen gekomen ( onder een fjord of er boven) gewoon zeeeeeeeeeeeeeeeer mooi.

We zijn halfweg, 2750 km gereden, 1500 km in Noorwegen, er zijn geen woorden om te beschrijven hoe mooi het hier is, en het mooiste moet nog komen. De trollenweg, het Geigangerfjord, de Dalsnibba, langs sneeuw muren van meters hoog ( de foto’s komen nog) en Rodane waar we een afspraak hebben met iemand uit Brugge die daar een soort van taverne uitbaat.

Vandaag staan we op een camping met zicht op het op het Romsdalfjord, gewoon prachtig.

Ik ga proberen nog wat foto’s op het blog te plaatsen, als het niet lukt is het voor later.

Aan iedereen de groeten uit het prachtige Noorwegen.

09-06-2017 om 21:41 geschreven door Dorine-Johan

06-06-2017

Dorine haar buiten verblijf. ( jullie mogen dan allemaal eens komen )

buiten verblijf zicht van op vanaf het fjord.

06-06-2017 om 23:16 geschreven door Dorine-Johan

op het cruise schip.

zicht van op de boot.

Dorine noemde dit haar " Buitenverblijf"

06-06-2017 om 23:14 geschreven door Dorine-Johan

06-06-2017 om 22:52 geschreven door Dorine-Johan

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cruise op de Lysefjord

Daar we niet al wandelend naar de prekestoelen konden hebben we maar besloten om van uit Stavanger met een drie uur durende cruise mee te varen om zo toch de prekestolen te zien, vanaf het Lysefjord, zij het wel van beneden, zo konden we ook eens ervaren hoe het zou geweest zijn moesten we Noorwegen gedaan hebben met een cruise schip , Hopelijk lukt het om een paar foto's van de boottocht te laten zien.

Na de zeer mooie ervaring met de boot hebben we verder richting Roldal gereden, maar halverwege zijn we op een mooie parking blijven slapen. De volgende dag zijn we rond de middag aangekomen in Roldal waar we de Staafkerk bezocht hebben. En zoals reeds vroeger vermeld dateert deze kerk van het jaar 1275, volledig gerenoveerd in 1918. De binnen kant van de kerk is nog in haar oorspronkelijke staat en doet nog steeds dienst als kerk.

Dan zijn we verder gereden tot in Odda waar we mensen uit Antwerpen tegen gekomen zijn, die ik had leren kennen via facebook. Na Odda verder gereden tot in Voss waar we de nacht zullen doorbrengen aan de Tvindefossen (een zeer mooie waterval, die we horen en zien vanuit de camper)

Morgen rijden we verder richting Runde (we gaan de papegaaiduikers gaan bezoeken) een afstand van ongeveer 400 km (is voor 2 dagen rijden) dus voor een paar dagen geen internet en ook geen aanvulling op de blog. Ik ga nu proberen om een paar foto's te plaatsen.

06-06-2017 om 22:27 geschreven door Dorine-Johan

zicht van uit de boot

speciale rots waar er een legende over bestaat. stenen werden uit gekapt om te verdedigen en zo ontstond deze ingang.

De prekestolen. hoogte vanaf het water 650 meter.

06-06-2017 om 00:00 geschreven door Dorine-Johan

04-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Prekestolen

We gaan niet naar de prekestolen te gevaarlijk door het slechte weer veel te gliberig we gaan onze reis niet kapot maken door een ongeval. De uitbater van de camping heeft het ons afgeraden, voor het ogenblik enkel doenbaar door geoefende wandelaars. We gaan nog andere mooie bezienswaardigheden tegen komen op onze route. We staan nu wel op de camping van de prekestolen. Morgen rijden we verder: Roldal een bezoek aan een staafkerk (volledig uit hout) gebouwd in de jaren 1250. en dan verder door naar Flam. Maar daar geef ik later wel terug een beetje uitleg over, wanneer er terug internet is

De foto's die volgen zijn bijna allemaal genomen  door Dorine en tijdens het rijden. We willen ze toch laten zien.

Op wandel in de omgeving van de befaamde prekestolen.

04-06-2017 om 18:24 geschreven door Dorine-Johan

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op weg naar de preikestolen

Vandaag gaan we Egersund verlaten en rijden we tot in Jorpeland (ongeveer 100 km) is toch een drie tal uur rijden, de gemiddelde snelheid die je hier kunt halen is niet zo heel hoog. Op de autostrade mag je niet harder dan 80 km per uur. Een autostrade is een gewone 2 vaks baan zoals bij ons een gewestweg. We hebben alle tijd en het zal een regen dag worden vandaag.

We gaan morgen proberen van naar de preikestolen te wandelen, maar het zal een serieuse wandeling worden. We zien wel. Als ik op internet kan dan kunnen jullie het later wel lezen

de foto is van de preikestolen.

04-06-2017 om 08:06 geschreven door Dorine-Johan

03-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.onderweg in Noorwegen

De weg naar Egersund (route 44 ) was een prachtige route vol haarspeld bochten en mooie rots formatie's en natuurlijk de mooie vergezichten. Met een gemiddelde snelheid van 30 km/ per uur zijn we een tijdje op weg geweest naar Egersund. Aangekomen rond 16H00 moe, maar tevreden, van het rijden hebben we niet veel meer gedaan.

De volgende dag hebben, we stonden op een camping een 3 tal km van het centrum, we het stadje gaan verkennen, niet veel te beleven, op een terras een koffie gedronken, de prijs viel mee, 4€ voor 2 koffie, en dan op ons gemak terug naar de camping die ondertussen vol stond met mobilhome's, Duitsers, Nederlanders, Nooren en nog 1 Belg.

03-06-2017 om 00:00 geschreven door Dorine-Johan

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.enkele foto's van Noorwegen.

Voor het inschepen

En daar varen we

Krisiansand

Zicht van op een heuvel

Kerk van Farsund

Zicht van uit de camper waar we overnacht hebben: Farsund

Vuurtoren van Lindesnes

Bijna boven

Samen op een plateau bij de vuurtoren

03-06-2017 om 00:00 geschreven door Dorine-Johan

02-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.onderweg naar Egersund.

Vandaag rijden we tot Egersund een mooi havenstadje waar we op een camping de nacht zullen doorbrengen. Morgen plaats ik dan de nodige uitleg en de nodige foto's.

Een zeer prachtige haven route de weg 44, bergachtig en op somige plaatsen kan er maar 1 voertuig paseren, dus zal het achteruit rijden zijn als er een tegen ligger afkomt. Gelukkig is er niet zoveel verkeer in Noorwegen.

Noorwegen iw 10X groter dan Nederland, er wonen maar ongeveer 5 miljoen mensen, dus zeer dun bevolkt.

Tot morgen.

02-06-2017 om 00:00 geschreven door Dorine-Johan

01-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In Noorwegen

Dinsdag 30 mei goed aangekomen in Hirtshals waar we moeten wachten tot morgen middag om de boot te nemen.

Even het stadje gaan verkennen, niet veel te beleven maar toch even de moeite om een mooie wandeling te maken.

Woendag 31mei, rond 07h30 opgestaan, nog even de diesel bij getankt, is in Noorwegen zeer duur. Om 10h30 ingeschekt en om 12h15 de boot opgereden. Na het inschepen hebben we ons begeven naar het restaurant ( dek 8 ) om te genieten van een zeer lekker middagmaal, eten en drinken tot 15h00 zoveel je maar wilde. Het was een tamelijk hevige overvaart zeer veel wind.

Zoals voorzien om 15h30 waren we in Kristiansand en om 15h45 reden we reeds van de boot. We waren om 17h30 verwacht bij een Hollands/Noorse familie ( leren kennen via het Noorwegenforum) voor een lekkere BQ. Dan zijn we blijven overnachten op een camperplaats in Kristiansand.

Tot morgen , met meer nieuws en (hoop ik, hangt af van de beschikbaarheid van internet) foto's

01-06-2017 om 13:54 geschreven door Dorine-Johan

30-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.reis naar Noorwegen 2017

Zaterdag 27 mei vertrokken in Zwevegem om 16H30 gereden tot in Venlo waar we overnacht hebben op een mooie en rustige camperplaats.

Zondag verder tot in Schleswig, veel verkeer en verschillende files vooral de Elbetunnel in Hamburg. Rond 17H30 aangekomen in Jagel, terug een zeer rustige camperplaats, daar stond nog een Belg, West Vlaming uit Oostende Kennis gemaakt en (wat onder deftige west Vlamengen normaal is) een PAAR stevige pinten gedronken. De maandag morgen de nodige adressen uitgewisseld en wij dan verder doorgereden tot in Denemarken waar we de nacht hebben doorgebracht in Randers, om de dinsdag verder door te rijden naar Hirtshals waar we op woensdag de boot moeten nemen naar Kristiansand.

De nodige foto''s zullen wel volgen.

30-05-2017 om 00:00 geschreven door Dorine-Johan

27-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vertrek naar Noorwegen

Binnen een paar uur is het dan zover, we zijn bijna klaar en hebben besloten om deze namiddag nog te vertrekken. Het zal toch veel te warm zijn om te slapen.

Op de foto kunnen jullie ons huisje zien voor de komende 4 a 5 weken.