hier probeer ik een nieuw beleggingssysteem uit de grond te stampen "Wie het best denkbare elftal wil opstellen, kan dat beter overlaten aan de duizenden in het stadion dan aan de trainer." James Surowiecki
18-09-2007
het waarom van deze blog
Deze blog gebruik ik als werkmiddel om een beleggingssysteem vorm te geven gebaseerd op het boek van Surowiecki (zie onderstaand bericht). Dankzij de berichten hier kan ik mijn gedachten ordenen en later mezelf niet bedriegen. U bent welkom om te volgen.
Mijn 'beleggingsbijbel' is een boek dat eigenlijk maar zijdelings over de beurs gaat : Wisdom of crowds van James Surowiecki. In het Nederlands vertaald als Twee weten meer dan één. Hierin stelt de auteur dat groepen mensen tot betere antwoorden komen dan eender welke expert indien die groepen aan enkele voorwaarden voldoen. Die voorwaarden zijn dat de leden van de groep onafhankelijk zijn, divers in opinies en er een manier bestaat om de individuele meningen tot één groepsmening te verwerken. Het boek is de moeite van het lezen meer dan waard.
Ik tracht op deze blog een beleggingssysteem uit te werken op basis van de inzichten van dit boek. Mijn werkmateriaal zijn allerlei 'polls', bevragingen dus, die op financiële portaalsites gesteld worden aan de bezoekers.
De kunst is natuurlijk om de juiste polls te selecteren en die op de juiste manier te interpreteren. Eigenlijk moet interpretatie best tot een absoluut minimum beperkt blijven, lijkt me. De befaamde kuddegeest van een massa is een bedreiging waar ik allert zal voor moeten zijn.
Heeft de massa altijd gelijk ? Zeker niet ! Ze zit er zelfs regelmatig naast, tenslotte is het niet makkelijk om de toekomst te voorspellen. Maar als je de massa (verstandig) volgt zal je merken dat groepsintelligentie systematisch betere resultaten geeft dan eender welke expert.
Zo was er de tv-quiz Wie wordt multimiljonair waarbij je een miljoen fr. won als je 15 vragen na elkaar juist beantwoordde. De deelnemers mochten wanneer ze het antwoord niet wisten advies inwinnen door o.a. één keer een kennis te telefoneren of één keer het publiek in de studio te bevragen. Bijna alle deelnemers hechtten meer waarde aan het telefoontje naar hun eigen 'expert' dan aan de mening van het publiek. Maar wat blijkt ? De deskundigen kwamen inderdaad 65 keren op 100 met het juiste antwoord aandraven, maar het publiek haalde 91% ! De redenering dat het publiek makkelijkere vragen kreeg, lijkt niet op te gaan.