Na lectuur van Surowieki's boek, veel internet en al een beetje ervaring is het duidelijk dat er twee zaken van cruciaal belang zullen zijn voor ons systeem :
1) Het kiezen van de juiste poll 2) Timing
1) Bij het kiezen van de juiste poll moeten we onszelf twee vragen stellen :
1a : Is er voorgevormde groepskennis (volkswijsheid) over het pollonderwerp?
Een gegroeide maatschappelijke concensus over een ontwerp (Benzine zal nooit meer goedkoop worden, bv.) zal vaak juist blijken, maar de kans op fouten is groter dan bij een 'maagdelijke' vraag die gesteld wordt aan een groep mensen.
Bij de keuze van een poll moet je dus de vraag stellen of er al veel geschreven/gezegd/uitgezonden is over dit onderwerp ? Daartoe moet het thema al lange tijd bestaat. Het vormen van een concensusvisie in een grote groep mensen vraagt immers heel wat tijd. Een slechte poll lijkt mij bijvoorbeeld die over Detroits big three (zie vroeger bericht). De crisis in de Amerikaanse automobielindustrie duurt nu al decennia en is uitvoerig becommentarieerd in kranten, boeken en zelfs films. De poll over de iPhone op het moment van lancering van dat product lijkt mij dan weer ideaal.
1b : Moet er veel geredeneerd worden om van de poll naar een investering te gaan ?
Hoe minder hoe beter ! Kijk bevoorbeeld naar mijn redenering na de rentebeslissing van de Fed. Er is niet gevraagd naar de reactie van de beurs op de beslissing. Ik heb zelf VERONDERSTELD dat die negatief zou zijn op basis van een interpretatie van de polls. De mogelijke positie die ingenomen moet worden dient echter glashelder in de vraagstelling van de poll zelf te zitten ! De in te nemen positie en verwachte richting moeten voor zich spreken.
2) Over de juiste timing van aan- en verkopen valt veel minder te vertellen, vrees ik. Timing is cruciaal, dat blijkt bijvoorbeeld uit de poll over de iphone. Indien de poll een timing bevat is dat natuurlijk heel goed, maar dat is helaas zelden het geval. Uitzonderingen zijn de polls die informeren naar de verwachte beursevolutie over een bepaalde periode (week, kwartaal, jaar). Je verkoopt dan natuurlijk ten laatste op het einde van die periode.
Het is echter ongezond om een timing vast te leggen voor alle polls in het algemeen. Alles hangt van het thema en de vraagstelling af. Ervaring en 'aanvoelen' (aiai) zullen hier de klus moeten klaren.
|