Studie BRO geeft ontevreden handelaren van St-Job geen ongelijk
De handelaars van St-Job protesteerden vorige week tegen het verdwijnen van parkeerplaatsen bij de herinrichting van de Brugstraat. Het eindrapport van de studie van BRO geeft de handelaars geen ongelijk. Uit bijlage: Vraag 7: Ontwikkeling van St-Job centrum: Het merendeel van de ondervraagden vindt dat het centrum van St-Job zich de laatste 5 jaar in negatieve zin ontwikkeld heeft. Vraag :8 Redenen van deze negatieve ontwikkeling zijn: Te veel wegenwerken, oprit Brecht, veel verkeer, veel appartementen met te weinig handelspanden, slecht wegdek, inrichting Brugstraat Vraag 12 :Negatieve aspecten van het centrum Sfeer en gezelligheid van het centrum, de verkeerssituatie van het centrum, het aantal parkeersplaatsen Vraag 15: Hoe kan de bereikbaarheid van het centrum verbeterd worden communicatie met scheepvaart, brugstraat herinrichten, minder zwaar verkeer, betere coördinatie werken, op-en afrittencomplex Vraag 16:Het aantal parkeerplaatsen Het merendeel der ondervraagden vindt dat er te weinig parkeerplaatsen zijn in het centrumgebied.
(ook de ontbrekende kerstverlichting wordt verscheidene malen vernoemd)
Bruggen over kanaal Dessel-Schoten worden geautomatiseerd.
Een aantal bruggen over het kanaal Dessel-Schoten worden binnen de
twee jaar volledig computergestuurd. Het gaat om de locaties Beerse,
Turnhout, St-Lenaarts en Rijkevorsel.
De huidige sluiswachters
gaan met pensioen en worden niet meer vervangen. De anderen zullen
voortaan werken in het nieuwe centrale bedieningsgebouw in
Rijkevorsel. NV De Scheepvaart meldt dat het de bedoeling is dat alle
bruggen over het kanaal op termijn zullen geautomatiseerd worden.
De aangekondigde drinkwaterfonteinen in de provinciale domeinen en
aan het fietsknooppuntennetwerk zijn zo goed als allemaal geplaatst
door Pidpa. Intussen gaat het om 16 stuks. De laatste 3 volgen dit jaar.
De eerste drinkwaterfontein verscheen in de zomer van 2010 in
de Rupelstreek. Intussen zijn zo goed als alle fonteintjes geplaatst.
Ze staan in de eerste plaats aan populaire trajecten, aantrekkelijke
stopplaatsen en interessante knooppunten, waar liefst ook wandelroutes
voorbijkomen. In onze regio gaat het om Brasschaat - Mikhof, Brecht -
Kanaal Westmalsebaan , Hoogstraten -Mark Meerselmolen en Zoersel -
Lindeboom.
Ook in het provinciaal groendomein Pulhof, op de
grens van Wijnegem en 's-Gravenwezel én aan het fort aan de
Antitankgracht in Stabroek, komt er dit jaar nog een drinkwaterfontein.
Brecht en Rijkevorsel gaan samen een jaagpad aanleggen tussen brug 8 en
brug 9. Officieel zal dit een exploitatieweg worden voor de scheepvaart,
maar ook fietsers zullen hier gebruik van kunnen maken Het project wordt voor 40 procent gesubsidieerd door de provincie,
40 procent door het Vlaamse Gewest en nv De Scheepvaart betaalt de
overige 20 procent.
Op reactie van Meneer Frans Kwick artikel gva 07/03/11:
Brecht blij dat Ring fileprobleem oplost
Frans
Kwick
BRECHT,08 maart '11 om 08:58
En wat met Sint-Job ???????????? Kerklei en Brugstraat zijn een ramp op het spitsuur.
ID=842446
/ GEBRUIKER=469885
heb ik volgend stukje geschreven
alain
denissen
BRECHT,08 maart '11 om 13:47
Inderdaad, wat met St-Job ? H-eerlijk Brecht diende zowat 2 jaar
geleden het dossier in "fileleed in St-Job". Sedertdien kwam er geen
enkele reactie van het gemeentebestuur. Alsof er geen probleem zou zijn.
Het heraanleggen van de Brugstraat binnenkort zal het fileprobleem
helaas niet kunnen oplossen. Gelukkig zal er eindelijk werk gemaakt
worden van de aanleg van een nieuwe oprit van de autostrade in Brecht.
Dit zal het fileprobleem van de ochtend verbeteren . Maar voor 's avonds
wanneer iedereen terugkeert van het werk is er geen oplossing in de
maak.
De tijd gaat snel. Vandaag bestaat het blog Brecht reeds 1 jaar. Dank aan alle lezers: bijna 14.000 staan er op de teller ! Jullie zouden mij veel plezier doen met het blogadres nog eens door te sturen naar Uw vrienden. Zo kunnen zij ook het blog leren kennen zodat we volgend jaar nog meer volk mogen verwelkomen op deze plek. Dank aan allen die hierbij willen meehelpen !!! alain denissen
Winkeliers ontevreden over verdwijnen parkeerplaatsen bij heraanleg Brugstraat
De Brugstraat in Sint-Job krijgt na de zomervakantie nieuwe riolen en
het wegdek wordt grondig aangepast. De heraanleg zint de winkeliers van
de drukke handelsstraat niet, want zo verdwijnen er volgens hen te veel
parkeerplaatsen. De winkeliers gaan rond met een petitie en vragen aan de bevolking om
bezwaar in te dienen tegen de plannen. Infovergadering, 21/3, 20u, t
Goorhof, Kerklei 18.
Adel Kamel (45) vindt oorlogsgranaat in uitgegraven aarde
Dovo, de ontmijningsdienst van het Belgisch leger, gaat een van de
volgende dagen in de Tilburgbaan in Brecht een granaat uit de Tweede
Wereldoorlog vernietigen. Adel Kamel (45) ontdekte de obus maandag per
toeval.
Adel Kamel (45) is volop bezig
met het bouwen van een nieuwe
woning aan de Tilburgbaan 135
in Brecht. Toen zijn overbuurman
aarde op overschot had nadat
hij een regenput had uitgegraven,
nam Adel de schenking
graag aan.Ik kan die grond goed gebruiken.
Het toeval wilde
dat ik juist daarin iets metaalachtigs
aantrof, wat later
een obus bleek te zijn.
Omdat ik geen risico wilde
lopen, want de ontsteking is
nog zichtbaar, belde ik de politie
op en die adviseerde me om
contact op te nemen met Dovo,
vertelt hij.
Idool-kandidaat: 'Mijn vriendin kan elk moment bevallen!'
Spannende tijden voor Kristof De Cleyn uit Brecht. De
schoenenverkoper zit bij de laatste 25 kanshebbers om Idool 2011 te
worden, net op het moment dat zn gezin gaat uitbreiden.
Kristof is de ouderdomsdeken van Idool. Met zn 28 lentes mag hij nog
net deelnemen. Nochtans ben ik sinds mn dertiende gepassioneerd met
muziek bezig. Ik heb optredens gegeven met drie groepjes en nu zing ik
al drie jaar bij de band Witness. Gemiddeld om de twee weken staan we
wel ergens op een podium, zegt hij.
Aanleg complex E19 kondigt start tweede fase Ring Brecht aan
Het Agentschap Wegen en Verkeer start op 14 maart met de tweede
fase van de aanleg van de Ring rond Brecht. Ten laatste na de
zomervakantie van 2012 zijn het nieuwe op- en afrittencomplex aan de E19
en een eerste deel van de ringweg klaar. De ingreep betekent een sterke
verbetering van de doorstroming en leefbaarheid in de Noorderkempense
gemeente.
De tweede fase in de Ring rond Brecht behelst verscheidene projecten.
Zo wordt er dit jaar werk gemaakt van een ringweg vanaf de rotonde aan
de Wuustwezelsteenweg tot aan de Veldstraat. De nieuwe baan gaat via een
brug over de Oudaenstraat, de bestaande brug over de hogesnelheidslijn
(HSL) en bruggen over de E19. De weg krijgt één rijvak per rijrichting.
Een ander aspect van de tweede fase slaat op de aanleg van een nieuw
op- en afrittencomplex aan de E19. Het complex krijgt een ovonde boven
de snelweg, waar de verschillende op- en afritten en de ringweg op
aantakken. Op het einde van de werkzaamheden van de tweede fase breekt
de aannemer overigens het bestaande op- en afrittencomplex langs de
oostelijke kant van de E19 (richting Nederland) af. Het Agentschap Wegen
en Verkeer maakt ook werk van een nieuwe ontsluitingsweg voor een
nabijgelegen bedrijventerrein. Het gaat om een lokale weg van ongeveer
300 meter, die de Veldstraat en de bestaande Ringlaan verbindt. Ten
slotte komen er ook vrijliggende fietspaden in de Bethovenstraat.
Met de aanleg van de Ring rond Brecht wil het Agentschap Wegen en
Verkeer een antwoord bieden op het probleem van de grote verkeersdrukte
in de Brechtse centrumstraten. Dagelijks passeren er immers meer dan
11.000 voertuigen. Een ringweg komt de leefbaarheid van de bewoners en
doorstroming van het verkeer ten goede. Tijdens de eerste fase, in 2006,
werd al een brug aangelegd over de HSL en bouwde het agentschap een
rotonde aan de N133. In een latere fase wordt het laatste deel van de
ringweg aangelegd vanaf de rotonde aan de Veldstraat tot aan de
Lessiusstraat. De werkzaamheden aan het nieuwe op- en afrittencomplex
starten 14 maart. Het einde van de ingreep is gepland voor na de
zomervakantie van 2012.
Bron: http://www.wegenenverkeer.be en http://www.gva.be
Buurt Informatie Netwerken: reeds 8 BIN's aktief in Brecht
Een BIN is een
gestructureerd samenwerkingsverband tussen burgers uit een bepaald
gebied, onder leiding van een coördinator. Dit alles in overleg en in
samenspraak met de politiediensten.De coördinator is iemand uit de buurt
die niet tot de politiediensten behoort. Een BIN wordt gevormd met het
oog op het verhogen van de veiligheid. Via een cascadesysteem wordt zeer
snel dringende informatie verspreid.
In Brecht zijn
reeds 8 BIN's actief. Meer informatie over deze BIN's of over de Buurt
Informatie Netwerken in het algemeen kan je vinden op de website van
Politie Voorkempen www.politie-voorkempen.be/bin.htm.
Bin
Contactpersoon
BIN-Biest Omgeving: Nollekensweg, Wemersweg, Oude Veldstraat, Biest, Hofstraat,...
Ministerie geeft subsidie voor herstel zandwegen Brechtse Heide.
Vlaams minister Geert Bourgeois, bevoegd voor Onroerend Erfgoed,
investeert ruim 88.000 euro in projecten van landschapszorg. Specifiek
gaat het om verschillende onderhoudspremies, landschapspremies en een
subsidie voor de opmaak van een landschapsbeheersplan.
Van
dat bedrag wordt geld uitgetrokken voor de herstelling van de zandwegen
Grote Vraagstraat en Korhoendreef in de Brechtse Heide, op het
grondgebied van Brecht en Malle. Voor het uitvoeren van die werken kan
de gemeente Brecht rekenen op een premie van 38.000 euro.
Geef jouw mening over de dienstverlening gemeente Brecht
Klantvriendelijkheid, duidelijke en
verstaanbare informatie, Het zijn begrippen die raken aan een
kwalitatieve dienstverlening. Om deze kwaliteit onder de loep te nemen
en indien nodig te verbeteren, wil het gemeentebestuur graag peilen naar
de mening van de burger. Het is immers belangrijk dat jij, als burger
van onze gemeente, als een klant behandeld wordt en tevreden bent over
de dienstverlening die je kreeg. De vragenlijst kan je vinden op dit adres: http://www.brecht.be/eLoket/Enqu%C3%AAtegemeentelijkedienstverlening/tabid/1248/language/nl-NL/Default.aspx
Rode Kruis Vlaanderen, afdeling Sint-Job-in-t-Goor, organiseert op ZATERDAG, 5 MAART 2011 om 19.30u in het Ontmoetingscentrum Den Bijenkorf, Lochtenbergplein 3 te Sint-Job-in-t-Goor een indrukwekkende en aangrijpende fotoreportage over HAITI.
De fotoreportage werd opgemaakt door WIM PINET,
Rode Kruisvrijwilliger actief in de Provinciale Hulp Eenheid en Snel
Interventie Team die werken onder het medisch luik van
rampenbestrijding. Wim zal zelf de fotoreportage toelichten.
De
reportage geeft u de kans om vanuit de eerste hand te ontdekken wat er
zoal met de opgehaalde giften effectief op het veld gebeurt en het is
ook een unieke kans om de Rode Kruis vrijwilligers in actie te zien.
Wim
is 2 keer op missie geweest naar Haïti: de eerste maal meteen na de
ramp, samen met het team van dr. Luc Beaucourt; een tweede maal drie
maanden later waar Wim in opdracht werkte voor het Duitse Rode Kruis dat
ter plaatse een veldhospitaal heeft opgericht, de enige medische post
voor een kwart miljoen mensen uit de streek.
Tijdens deze missies heeft Wim de mogelijkheid gehad om een reportage te maken.
Deel I gaat over de eerste 14 dagen: veel medisch maar ook beelden uit de stad.
Deel II gaat specifiek over het Rode Kruis veldhospitaal, 3 maanden later.
Het is eenieder duidelijk dat hier nog veel hulp
dient geboden te worden zowel op gebied van basisgezondheid,
hulpgoederen, watervoorziening, onderdak Momenteel is het Rode Kruis
gestart met de bouw van tijdelijke, stevige houten huizen; dit moet de
slachtoffers van de aardbeving de kans geven om het regen- en
orkaanseizoen door te komen.
Red de Voorkempen wil liever nieuwe knotwilgen dan huidige kale bomen
De vzw Red de Voorkempen protesteert tegen de wijze waarop de bomen
langs de Kempense Vaart in Sint-Job worden gerooid en wil een
beheersplan.De vzw pleit voor het behoud van de hoogstammige bomen waar mogelijk, en
wil knoteiken en knotwilgen waar de oorspronkelijke bomen gerooid
worden. De vzw is ook niet akkoord met het verwijderen van alle
onderbegroeiing. 'Wat heeft die maatregel met de hoogspanningslijnen te
maken? Onderbegroeiing is belangrijk voor de biodiversiteit. Het aantal
bomen dat gekapt wordt, is niet gelijk met het aantal dat heraangeplant
wordt.' (Lees ook artikel van 14/02/11 op dit blog: Elke negen meter een boom weg langs kanaal)
Voor- en Noorderkempen route is 100 kilometer lang
Ondek onze regio met de wagen - 100km De Voor- en Noorderkempenroute doorkruist het noordwestelijk deel van de provincie. Er is een leuke brochure met tal van tips.
Het traject linkt de voornaamste bezienswaardigheden in de gemeenten
Schilde, Brasschaat, Kalmthout, Essen, Wuustwezel, Brecht, Zoersel en
Malle. De brochure kost 1,75 euro. Deze brochure en vele anderen kan je online bestellen op volgend adres: http://www.voorkempen.be/index.php?page=shop.browse&option=com_virtuemart&Itemid=1&vmcchk=1
Brechtenaar wordt hulpbisschop voor het vicariaat Brussel.
Monseigneur Jean Kockerols (52 jaar), deken van Brussel-Zuid en
directeur van het Centre dEtudes pastorales, wordt titelvoerend
bisschop van Ieper en hulpbisschop voor het vicariaat Brussel. Hij werd
op 13 augustus 1958 geboren te Brecht (Bisdom Antwerpen). Voor zijn
wijding werkte hij als jurist bij de Belgische Scheepvaartmaatschappij
(CMB) en was hij vrijwilliger in de Arkgemeenschappen van Jean Vanier.
In 1993 werd hij in de kathedraal van Brussel tot priester gewijd. Mgr.
Jean Kockerols behaalde een licentie in de rechten en het maritiem recht
en later een doctoraat in theologie aan de Gregoriaanse Universiteit in
Rome. Van 1995 tot 2006 was hij achtereenvolgens onderpastoor in
Etterbeek en daarna pastoor in Sint-Pieters-Woluwe en verschillende
parochies in Ukkel. In 2001 stichtte hij het Centre détudes
pastorales te Brussel, waar hij van bij aanvang tevens directeur werd.
Hij was bovendien directielid van het Diocesaan Seminarie (Limelette en
Brussel) en docent aan het Institut dEtudes Théologiques (te
Brussel). Op 1 januari 2007 werd hij deken van Brussel-Zuid. CV: http://www.kerknet.be/admin/files/assets/documenten/CV_-_Mgr_Jean_KOCKEROLS__NL_.pdf