Een beeld van Gabriël Grupelloxml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Het latoenen Manneken
van Geraardsbergen, dat aan Markt
zuiver bronwater plast, was beste maat
met een knaap uit de Penitentenstraat.
Heel zeker dreef het plassend ventje in de 17e eeuw
zijn kunstzinnige kompaan tot leerling beeldhouwer.
Gabriël Grupello tekende als leerling van Artus Quellinus
zijn beelden op papier, boetseerde ze in klei,
goot ze in brons en zilver, of beitelde ze in marmer of steen.
Later in 1711 als Opperbeeldsnyder van syne Majesteit
aan het hof van de keurvorst Johan Willem von de Pfalz
werkte hij zijn fantasieën uit in de
Allegorie der heerlijke deugden, ook De Statua genaamd.
Met een buiging in de richting
naar de fontein van zijn geboortestad,
wist hij zich als een volwaardig meester te plaatsen.
Kunst werd zijn leven: houwen, gieten, bijvijlen, en
voltooien met een gevoel voor schoonheid en perfectie.
Dat alles getuigt in zijn barokke levenswerk
waarin water samen met de godinnen
Justitia, Prudentia, Temperantia en Fortunia,
zijn allegorie tot een uitbundig beeld verheffen.
Als maestro Grupello uit Geraardsbergen
in 1730 stierf, verging ook langzaamaan
de barok en rococo.
Karel De Pelsemaeker