02 De voorbereiding
Op onze fietstocht van Brugge naar Eupen van 4 tot 7 augustus 2011, groeide het idee. Het was trouwens mijn eerste grote fietstocht na mijn ongeval in Siena. Hugo verfoeide verleden jaar de bergetappes, hij wilde liever vlakke ritten. Ons maatje Antoine kwam onmiddellijk met een oplossing. Canal du Midi wist hij ons te vertellen, is 100% vlak. Dit had hij opgevangen bij een bezoek aan het vakantie salon!
Bij onze terugkeer uit Eupen lag de bal in mijn kamp. Ik kon beginnen zoeken naar een reisweg met korte ritten en overnachtingsmogelijkheden.
Zoals bij onze vorige tochten, zullen we er een vakantie voor genieters van maken. Onze prioriteiten zullen ook deze keer zowel bij het sportieve als het culinaire liggen maar we houden eveneens van de natuur en wat cultuur !
Even op Google en je weet het wel
.Onze Nederlandse fietsvrienden hebben een geschikte gids Fietsen langs het Canal du Midi van onze alom bekende Luc Oteman. De man die ons al zoveel mooie ritten deed maken in het verleden. Zoals Fietsen in Portugal en de Zuid-Franse Gorges in de Provence (zie voor de verslagen naar de linker kolom van mijn blog).
Dit is zeker voor ons de meest geschikte handleiding.
Ik heb dit boekje aangekocht en als leidraad gebruikt, samen met de gegevens van de leden Wegwijzer Reisinfo www.wegwijzer.be Beenhouwerstraat 9 8000 Brugge.
Het grootste probleem bleek echter de datakeuze. In elke familie was er minstens één feest voor een van de kleinkinderen.
De reisweg krijgt stilaan vorm. Data worden definitief, nadat we samen met de dames, op Pol s uitgesteld verjaardagsfeest in november, onze agenda vergeleken. Enkel de dagen tussen maandag 7 mei en zaterdag 19 mei bleken nog mogelijk.
Dat je eigenaardige zaken bij Ryanair kunt tegenkomen wisten we. Het bleek onmogelijk 4 tickets te bestellen om in Bordeaux te geraken. De verrassing werd nog groter, toen ook uit de bus kwam dat het onmogelijk was om terug te keren vanuit Montpellier
.met vier tegelijk.
Het heeft alle schijn van oplichterij bij deze low budget maatschappij. Tickets bestellen 2 per 2 lukte wel maar dan telkens met een hogere prijs! Uiteindelijk kostte de reis heen en terug, fietsen inbegrepen 1080 of 270 pp. (Opgepast het fietsticket kost per vlucht telkens 50pp)
Om verrassingen te vermijden moest er ook voor elke dagbestemming naar een overnachting worden gezocht. Deze opgave was tussen kerst en nieuwjaar al in kannen en kruiken.
Nog alles mooi in een excellijst gieten, van dorp naar dorp met afstanden en cumuls per dag. Ik maakte voor iedereen een routeboekje met teksten, trajectkaartjes en overnachtingadressen.
Enkele boeken uit de bibliotheek van Wegwijzer leerden mij meer over de geschiedenis van de streek. Algauw wist ik heel wat over de Katharen en hun tegenstellingen met de Katholieke kerk. Maar ook over Pierre-Paul Riquet de ontwerper van Le Canal du Midi.
Na enkele dagritten om het wintervetlaagje kwijt te geraken vertrokken we op maandag 16 april voor een weekje door Wallonië. Nog enkele weken resten ons om thuis en in de tuin alles op punt te zetten. Het verlangen om te starten is verrassend groot bij de bendeleden.
De hoofdrolspelers van de bende zijn ook nu, zoals vorige jaren:
Hugo, Bob, Antoine en Pol.
20-11-2012 om 17:43
geschreven door Via de la Plata
|