Het ware geluk ligt niet in het materiële dat we vergaren hier op aarde.
13-04-2007
De nieuwe tijd is nog niet aangebroken, maar de nieuwe kinderen zijn er al.
De nieuwe tijd is nog niet aangebroken, maar de nieuwe kinderen zijn er al. Zij beschikken over innerlijke wijsheid en leven vanuit hun gevoel.
In New Age-kringen streeft men naar persoonlijke groei, zelfontplooiing, zelfverwerkelijking, bewustwording en spirituele ontwikkeling. Gevoel en intuïtie zijn belangrijker dan de ratio. In het verleden zagen velen uit naar een 'nieuwe tijd' waarin liefde, vrede en verbondenheid met de natuur centraal zouden staan. Het verlangen om de samenleving radicaal te veranderen is echter geleidelijk wat op de achtergrond geraakt.
Spiritualiteit wordt tegenwoordig aan managers onderwezen om stress te bestrijden en de motivatie, productiviteit en flexibiliteit te verhogen. Het kan een pragmatisch gekozen middel zijn om succes te boeken in het maatschappelijk leven. Het kan ook worden ingezet om het geestelijk en lichamelijk welzijn te optimaliseren, psychische blokkades op te ruimen en onbenutte capaciteiten aan te boren. Therapeutische werkzaamheid en praktische bruikbaarheid staan vaak centraal. (1)
Toch zijn er ook nog echte New Agers die geloven dat er spoedig een wereldwijde transformatie zal plaatsvinden naar een hoger vibratie- en bewustzijnsniveau. Deze heilsverwachting wordt uitgedragen door verscheidene Amerikaanse channelers. Zij verkondigen hun wijsheden in naam van verlichte meesters en andere entiteiten uit hogere sferen: 'Greetings, dear ones, I am Kryon of Magnetic Service. You are making a change in the entire universe, dear ones, by what you do in this room. When the human heart is changed and vibrates at a new level, the peace on the planet will follow.'
Meester Kryon is een soort engel die al een jaar of tien wordt gechanneld door de voormalige zakenman Lee Carroll. Hij heeft een hele serie boeken op zijn naam staan. Daarin legt hij onder meer uit hoe wij onze eigen realiteit creëren. Kryon verricht bovendien werkzaamheden aan de magnetische veldlijnen rond onze planeet. Die moeten worden gewijzigd voordat de aarde en de mensheid kunnen overgaan naar de hogere spirituele frequentie van de nieuwe tijd.
Enkele jaren geleden begon Kryon te spreken over de Indigo-kinderen die momenteel massaal naar de aarde komen. Zij zijn vernoemd naar de donkerblauwe kleur van hun aura. Deze kinderen zijn hier met een speciale missie. Ze ondersteunen de overgang naar een hoger vibratieniveau en bereiden ons voor op een nieuwe tijd waarin hun bijzondere kwaliteiten op de voorgrond zullen staan. Zij zijn de voorlopers van een evolutionaire stap in de geschiedenis van de mensheid, de transformatie naar de spirituele en intuïtieve mens. Ze zijn onze hoop voor de toekomst als leiders van een liefdevolle en rechtvaardige wereld zonder geweld en concurrentie. De Indigo's beschikken reeds over het nieuwe bewustzijn. Vaak zijn het 'oude zielen' die al vele levens achter zich hebben en de wijsheid van Atlantis of van het oude Egypte nog met zich meedragen. Er zijn ook Indigo's die uit een ander zonnestelsel of uit een hogere dimensie komen.
Opvoedingsidealen
Het idee van de nieuwetijdskinderen sloeg aan onder alternatieve opvoeders en therapeuten. Ook andere channelers begonnen er over te profeteren. Samen met zijn spirituele partner Jan Tober, produceerde Carroll er in 1999 een bestseller over. In Nederland werd al twee jaar eerder de Stichting Platform Nieuwetijdskinderen opgericht, die in korte tijd sterk groeide. Er zijn meer dan 180 therapeuten aan de stichting verbonden en het symposium dat men vorig jaar organiseerde trok 600 bezoekers. Bestuurslid en regressietherapeut Carla Muijsert schreef vorig jaar een boek over de nieuwetijdskinderen, waarvan inmiddels een tweede druk is verschenen. De boeken beschrijven welke kwaliteiten en eigenschappen de nieuwe kinderen hebben en hoe je met ze moet omgaan. In feite worden er echter bepaalde opvoedingsidealen aangereikt.
Het eerste kenmerk dat aan de kinderen wordt toegeschreven, is hun onafhankelijke instelling. Ze varen hun eigen koers, geloven in zichzelf en weten (onbewust) precies wat ze nodig hebben en wat ze hier komen doen. Ze willen alleen dingen leren die hen interesseren en bepalen hun eigen tempo. Ze weten dat ze de wereld vanuit hun innerlijk vormgeven, zoals wordt geïllustreerd door een uitspraak van de zevenjarige Lianne: 'Wat ik denk, gebeurt ook echt.' Keuzes worden gemaakt op basis van innerlijk weten. De kinderen doen soms hele wijze uitspraken en kijken daarbij diepzinnig uit hun ogen. Zo merkte de achtjarige Lonneke op: 'Van alle plaatsen die ik ken, is de aarde de enige waar boosheid en verdriet bestaan.' En de zesjarige Joop vroeg zich af: 'Droom ik wanneer ik slaap, of slaap ik wanneer ik wakker ben?'
Indigo's houden er meestal niet van om dingen uit hun hoofd te leren en aan saaie huiswerkopgaven hebben ze een broertje dood. Het komt nogal eens voor dat ze hun schoolopleiding afbreken als ze daar voor hun gevoel voldoende hebben geleerd. Een opleiding tot alternatief therapeut past vaak beter bij hen. Er zijn ook Indigo's die het criminele pad op gaan, maar dat doen ze alleen als ze deze ervaringen nodig hebben, bijvoorbeeld om anderen beter te begrijpen.
Ouders mogen niet proberen de kinderen aan te passen bij hun verwachtingen. Ze moeten worden behandeld alsof ze gelijkwaardige volwassenen zijn. Dit sluit aan bij een wijze uitspraak van de vierjarige Pascal: 'De andere keer was ik jouw moeder, nu ben je mijn moeder.' Opvoeders moeten altijd uitleggen waarom ze het kind een bepaalde opdracht geven. Daar moet over onderhandeld kunnen worden en er moeten keuzemogelijkheden worden geboden. Als het eten op tafel staat, kun je het kind bijvoorbeeld de keus geven om over één of over twee minuten aan tafel te komen, of je kunt vragen waar hij wil gaan zitten. Bevelen zoals 'Ruim je speelgoed op!' zijn uit den boze en hebben bovendien geen effect. Ouders kunnen beter zeggen: 'Je hebt de gewoonte om overal in huis speelgoed te laten liggen en ik struikel erover. Wat kunnen we daaraan doen? Kun je mij helpen beslissen wat er moet gebeuren als je je speelgoed niet opruimt.' In ernstige gevallen kan men het kind een 'time-out' geven: 'Je mag anderen niet slaan en hebt nu een time-out. Ga maar naar je rustbankje.'
Nieuwetijdskinderen kenmerken zich ook door hun visionaire instelling. Ze denken in beelden, hebben een levendig voorstellingsvermogen en een grote fantasie. Ze kunnen volledig opgaan in hun innerlijke wereld, die voor hen minstens zo reëel is als de buitenwereld. Paranormale waarnemingen zijn voor hen heel normaal. De kinderen vertellen onder meer over vorige levens, aura's, nachtelijke uittredingen en contacten met engelen, geesten of andere bovennatuurlijke wezens. Ze kunnen energieën voelen en hebben soms genezende gaven.
Uit psychologisch onderzoek is gebleken dat misschien wel één op de drie kinderen een imaginair vriendje heeft, dat onder meer bescherming en gezelschap biedt. Psychologen adviseren ouders om zulke denkbeeldige wezens te accepteren zonder de fantasieën aan te moedigen. Hoewel de kinderen doen alsof hun kameraadje echt bestaat, weten ze gewoonlijk wel beter. Als ze een jaar of acht zijn, beginnen ze zich te realiseren dat het raar is om tegen iets onzichtbaars te praten en houden ze er geleidelijk mee op. Nieuwetijdskinderen schijnen daarentegen te blijven praten tegen de wezens, die door hun ouders worden verwelkomd als spirituele helpers.
Een laatste kenmerk dat genoemd moet worden, is de grote gevoeligheid en kwetsbaarheid van de nieuwe kinderen. Ze zijn zeer ontvankelijk voor stemmingen, sferen, spanningen en negatieve energieën. Voedselallergieën komen regelmatig voor en van te veel suiker worden ze agressief. Ze reageren echter goed op homeopathie, reiki en Bachremedies. Als de omstandigheden niet veilig zijn en ze niet geaccepteerd worden, trekken ze zich terug. Ze zijn voor veel dingen bang en raken gemakkelijk gefrusteerd. Sommige kinderen kunnen niet goed wennen aan hun stoffelijke lichaam en hebben problemen met motorische vaardigheden.
Doordat ze zeer gevoelig zijn voor zintuiglijke en buitenzintuiglijke prikkels, kunnen ze zich moeilijk concentreren. Ze zijn ze snel afgeleid en schijnen niet te luisteren. Als het ze te veel wordt, gooien ze alle prikkels weer naar buiten in de vorm van hyperactief gedrag. Ze zijn vaak rusteloos, kunnen niet op hun beurt wachten, reageren impulsief, hebben moeite om zich aan regels te houden en hebben weinig zelfcontrole. Vooral taakgerichte bezigheden leveren veel problemen op. Toevallig zijn dit precies de diagnostische kenmerken van ADHD (aandachtstekort-hyperactiviteitstoornis). Medici schrijven in zo'n geval vaak Ritalin voor om de symptomen te verminderen. New Age-ouders beschouwen het gedrag van hun kind echter liever als een signaal aan de omgeving, die het werkelijke probleem vormt. Als de nieuwe tijd aanbreekt, zal blijken dat de kinderen daar prima in passen.
Nieuwetijdskind zijn is geen ziekte. Nu is er echter vaak vraag naar een zogenaamde checklijst van kenmerken van Nieuwetijdskinderen. De bepaling echter of iemand wel of niet "voldoet" is arbitrair. De Nieuwetijdskinderen organisatie is dan ook geen voorstander van dit soort lijsten. Maar om nu praktisch te blijven vindt u hieronder een lijst van kenmerken die voor kunnen komen. Het aantal criteria waaraan het kind voldoet / moet voldoen is niet vast aan te geven. De lijst geeft slechts een indruk van de kenmerken die mogelijk kunnen voorkomen. De lijst is niet compleet. zoals u kunt zien is er een overlapping met de lijsten die u vindt voor ADHD, dyslexie en hoogbegaafdheid. Dit geeft stof tot nadenken en eist terughoudendheid in het stellen van een "diagnose".
Een lijst met kenmerken
·Ze huilen vaak als baby
·Ze doen wijze uitspraken voor hun leeftijd
·Ze benaderen alles vanuit hun emotie
·Ze leven vanuit de eigen wijsheid
·Ze zijn gevoelig voor sfeer en stemmingen van anderen en nemen deze soms over
·Ze kennen een sterk rechtvaardigheidsgevoel
·Ze hebben moeite met bedrog, liegen en onechtheid
·Ze zijn druk (ADHD) of juist teruggetrokken
·Ze hebben moeite met de motoriek
·Ze zijn dromerig
·Ze komen vaak met originele oplossingen waaraan niemand had gedacht
·Ze reageren sterk intuïtief
·Ze hebben soms paranormale ervaringen
·Ze hebben soms dyslexie of dyscalculie
·Ze hebben vaak voedselintoleranties
·Ze hebben eczeem, allergieën of andersoortige huidaandoeningen
·Ze hebben soms astma
·Ze hebben een sterke binding met de natuur en vaak zijn ze vegetariër uit overtuiging
·Ze hebben vaak verschil in ontwikkelsnelheid tussen taal en rekenvaardigheden, motorische en intellectuele en sociale vaardigheden.
·Ze kunnen soms zeer driftig zijn als ze niet begrepen worden
·Ze zijn soms heel bang voor dingen die wij niet kunnen zien of begrijpen
·Ze hebben regelmatig slaapproblemen en zijn verdrietig en/of angstig
·Ze zijn soms hoogbegaafd
Gewenst gedrag naar Nieuwetijdskinderen toe
·Behandel ze met respect., erken hun rol in de familie
·Help ze om hun eigen disciplinaire oplossingen te creëren
·Geef ze altijd keuzes, in alles
·Betuttel ze nooit en lach ze nooit uit
·Leg altijd uit waarom ze dingen moeten doen. Als het voor jezelf belachelijk klinkt dan doet dit het ook voor hen. Verander het dan, ze zullen dit respecteren. Ze weten direct wanneer je eerlijk bent dus probeer geen dingen te verzinnen en zeg gewoon dat je er vandaag geen zin in hebt omdat je moe bent
·Word partners van ze in hun eigen opvoeding
·Vanaf baby, leg alles uit wat en waarom je het aan het doen bent. Ze zullen je niet direct begrijpen maar voelen wel dat je hun bewustzijn respecteert. Het helpt ze enorm wanneer ze gaan praten
·Als er toch problemen ontstaan ga dan ook naar iemand die ze begrijpt voordat je ze medicijnen geeft
·Alle Nieuwetijdskinderen reageren bijzonder goed op Homeopathie, Bach-remedies en Reiki. Als dit door therapeuten wordt gedaan waar ze zich thuis voelen kan men in korte tijd verbijsterende resultaten zien
·Geef ze onder alle omstandigheden hulp en voorkom negatieve kritiek. Laat altijd weten dat je ze ondersteunt in hun proces. Ze zullen je vaak direct tegenspreken of hun commentaar laten weten. Geniet en vier de successen. Laat ze dingen doen zonder overdreven aanmoediging
·Vertel ze niet wie ze nu zijn of wat ze later zullen worden. Ze weten al precies wat ze gaan doen. Laat ze zelf beslissen waar ze in geïnteresseerd zijn. Forceer ze niet in een familiebedrijf. De kinderen zijn beslist geen volgers.
BEHANDEL ZE ALS EEN VOLWASSENE EN WEES EEN GOEDE VRIEND(IN) VOOR ZE.