hoewel deze foto bij een eerste kennismaking minder sterk overkomt dan de vorige, toch loont het de moeite om ze iets langer te blijven bekijken, om er dan helemaal in weg te dromen en er dan de vele vragen in te ontdekken waarop de foto het antwoord op een heel subtiele manier suggereert. dit staat wel héél vèr van het schoolmeesterachtige opdringen van een boodschap... wie hier het niet vindt zonder onderschrift, heeft gewoon brute pech en heeft dus nog altijd niet door dat fotografie een eigen taal is waarin je over de taalgrenzen heen een verhaal kan vertellen: het fotografees, dat woorden overbodig maakt. we hebben hier bij herhaling betoogd dat de "wetten" van de kompozitie achteraf gedistilleerd werden uit werken van grootmeesters in de schilderkunst, die de bazisprinciepen van de kompozitie intuïtief aanvoelden. dat minder geniale mensen die "wetten" later ook in de fotografie zijn gaan waarderen als zeer bruikbare hulpmiddelen, weten we intussen allemaal... maar het loopt pas fout als arrogante betwetertjes met een meetlat die "wetten" gaan opdringen aan iemand die de gave van de kompozitie in de vingertoppen heeft zitten. wie aan deze foto begint te knippen tot ook de linkse struik helemaal op een sterk punt staat, zal verrast ontdekken dat deze foto daardoor gekastreerd wordt en dat dan de hele powetische sfeer van het landschap totaal en reddeloos verloren gaat. we hopen dat christianne2 hier in deze besprekingen af en toe nog enkele nuttige TIPS vindt om haar ontegensprekelijk talent nog wat bij te schaven, maar echt veel kunnen wij haar niet meer leren: wij hopen dat ze haar eigen weg gaat en zich niet laat muilkorven door "wetten". héél warme groeten van fjet.