lancering in 2015 vanaf Baikonur L1/5, van het Russische vrachtschip Progress M-26M, naar het Internationaal Ruimtestation.
Het vrachtschip koppelt amper 6 uur na de lancering aan de Zvezda-module met 2370 kg cargo, waaronder voedsel, 420kg water, 50kg zuurstof, 435kg brandstof en 1465kg reserve onderdelen en uitrusting voor het uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek.
Progress werd ook gebruikt voor het verhogen van de omloopbaan van het ISS.
De loskoppeling gebeurde op 14 augustus, waarna Progress, nu gevuld met afval en afgedankte uitrusting, verbrandde in de atmosfeer boven de Stille Oceaan.
(foto: Progress vóór aanmering aan ISS)
Enkele gegevens:
NSSDC ID: 2015-008A
Norad ID: 40392
Andere namen: Progress 58 of 58P (NASA benaming)
Lanceertuig: Soyuz-U
Massa: 7300kg.
lancering in 2016 vanaf Tanegashima Space Center, van de Japanse (JAXA) ruimtetelescoop Hitomi, naar een baan om de aarde.
De telescoop moet door middel van meting van X-stralen onze kennis vergroten van de extreem energierijke processen in het heelal, waaronder zwarte gaten en supernovae.
De uitrusting bestaat in hoofdzaak uit vier X-stralen telescopen en twee Gamma-detectoren.
De geplande levensduur van Hitomi is 3 jaar, maar het gaat al na amper 37 dagen mis door een ongecontroleerde spinsnelheid van het tuig, met de gedeeltelijke vernietiging ervan op 26 maart. Het radiokontakt gaat ermee verloren.
Tussen 26 en 28 maart meldde JAXA dat er drie korte signalen van Hitomi ontvangen werden. Later werd echter vastgesteld dat de signalen niet afkomstig waren van Hitomi, maar van een onbekende radiobron die niet was geregistreerd bij de Internationale Telecommunicatie Unie.
JAXA gaf op 28 april alle pogingen op tot herstel van het kontakt en begon met het onderzoek naar de oorzaak van het falen van de missie.
Hitomi was het resultaat van internationale samenwerking van meer dan 70 instellingen, met over 160 wetenschappers, met oa het Nederlands Instituut voor Ruimteonderzoek (SRON).
(afbeelding: vrije voorstelling van Hitomi in de ruimte)
Enkele gegevens:
NSSDC ID: 2016-012A
Norad ID: 41337
Andere namen: ASTRO-H, X-ray Telescope
Lanceertuig: H-IIA 202
Massa: 2700 kg
lanceringen van allerlei aard, onder andere
in 2000:
- dmv een Ariane 4, de Japanse communicatiesatelliet Superbird 4/B1 (26095), met ionen-aandrijving;
in 2007:
- dmv een Delta 2, vijf NASA wetenschapssatellieten THEMIS/Artemis, nummers A/P5 (30580), B/P1 (30581), C/P2 (30582), D/P3 (30583) en E/P4 (30584), voor onderzoek van de maan en de magnetosfeer;
in 2016 samen met Hitomi:
- de Japanse technologiesatelliet Horyu-4 (41340), en
- twee universitaire micro-satellieten Kinshachi/ChubuSat, nummers 2 (41338) en 3 (41339).
in de rand
De naam Hitomi verwijst naar de pupil van een oog, en naar een legende van een schilderij van vier draken, waarvan er twee ogen kregen en in de lucht vlogen, en twee die oogloos werden achtergelaten als roerloze kunst.
lancering in 2011 vanaf Kourou ELA-3, van het ESA vrachtschip Johannes Kepler / ATV-2, genoemd naar de 17e-eeuwse Duitse astronoom Johannes Kepler, naar het Internationaal Ruimtestation.
Het onbemand vrachtschip koppelt op 24 februari aan de Zvezda-module met meer dan 7000kg nuttige lading tbv de Space Shuttle-missie STS-133 en de ISS Expeditie 26, waaronder voedsel, zuurstof, brandstof en uitrusting voor de uitvoering van wetenschappelijk onderzoek.
Het vrachtschip bracht ook het Internationaal Ruimtestation van 350 naar 400 km orbit, en gebruikte doorvoor 4500 kg brandstof.
Bij de lading was de GeoFlowk II hydrodynamica-experimentcontainer. Dit experiment is ontworpen om vloeistofbewegingen in microzwaartekracht te observeren en ze te vergelijken met computersimulaties, en zo wetenschappers te helpen convectiestromen in de mantel van de aarde te begrijpen.
Tijdens de voorbereiding tot loskoppeling op 20 juni, moest ATV-2 uitwijken voor ruimtepuin dat volgens NASA er mogelijk mee in botsing zou komen.
Het vrachtschip, nu gevuld met afval en afgedankte uitrusting, verbrandde de volgende dag in atmosfeer boven de Stille Oceaan.
(afbeeldingen: vrije voorstelling van het schip in de ruimte en het embleem ervan)
Enkele gegevens:
NSSDC ID: 2011-007A
Norad ID: 37368
Andere namen: Automated Transfer Vehicle 002
Lanceertuig: Ariane 5ES
Massa: 20000 kg.
lanceringen van allerlei aard, onder andere
in 2016:
- dmv een Rokot, de ESA aardobservatiesatelliet Sentinel-3A (41335).
in de rand:
Johannes Kepler is 9,7 m lang, heeft een diameter van 4,5 m en een totale massa van zowat 20 ton, waardoor het tot dan de zwaarste lading was die door de ESA gelanceerd werd.
Het schip bestaat uit twee delen: de voortstuwingsmodule, met vier hoofdmotoren en 28 kleinere stuurraketten, en de cargomodule, die maximaal acht standaard laadrekken kon bevatten; en is voorzien van vier zonnevleugels met een vermogen van 4.800 watt.
Johannes Kepler vervoert ongeveer 5 ton meer vracht dan Rusland's Progress-M-bevoorradingsschepen en ongeveer 1,5 ton meer dan de Japanse HTV.
De Johannes Kepler-missie betekende ook de eerste keer dat Europese astronauten aan boord waren van het ISS tijdens een ATV-missie, zijnde de Italiaanse astronaut Paolo Nespoli, die ATV-2 hielp aanmeren, en de ESA-astronaut Roberto Vittori die in mei met de Space Shuttle Endeavour (STS-134-missie) was aangekomen.
- de Zwitserse micro-gravitatie satelliet Dido-2 (42000),
- de Nederlandse technologie-demonstratie satelliet PEASSS (42015),
- de Kazachstanse Univ-opleidings satelliet Al-Farabi 1 (42016), en
- de technologie satelliet OSCAR 88/Nayif-1 (42017), van de Verenigde Arabische Emiraten.
in de rand:
Cube-sats en nano-satellieten zijn heel kleine (meestal cubusvormig van enkele cm grootte) en lichte (slechts een paar kg zwaar) wetenschappelijke of technologie satellieten.
394 Gerhard P.J.Thiele , ESA-missiespecialist (enige missie).
Opdracht:
De bemanning zal als “Shuttle Radar Topography Mission” (SRTM), de aarde tussen 60°Noord en 56°Zuid, in 3D in kaart brengen, met een nauwkeurigheid van 30m. Hiertoe steken twee radarantennes op een 60m lange mast uit het laadruim van Endeavour. Het volledig radarsysteem weegt ongeveer 12 ton.
De missie staat onder de gezamelijke leiding van NASA en DLR (Duitsland).
(afbeeldingen: crew, embleem, STRM embleem)
Nog enkele gegevens:
97ste pendelvlucht algemeen.
lancering in 2013 vanaf Baikonur L1/5, van het Russische vrachtschip Progress M-18M, naar het Internationaal Ruimtestation.
Deze Progress wordt in een 4-orbit rendez-vous gestuurd, wat reeds in twee vorige lanceringen gelukt was.
Het vrachtschip koppelt reeds na zes uur aan de Pirs-module met 2200 kg cargo, waaronder zuurstof, water, brandstof, reserve onderelen en uitrusting voor het uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek.
De loskoppeling gebeurde op 25 juli, waarna Progress, nu gevuld met afval en afgedankte uitrusting, de volgende dag verbrandde in de atmosfeer boven de Stille Oceaan.
(foto: Progress nadert ISS)
Enkele gegevens:
NSSDC ID: 2013-007A
Norad ID: 39082
Andere namen: Progress 50 of 50P (NASA benaming)
Lanceertuig: Soyuz-U
felicitaties aan de jarige
Richard Alan "Rick" Mastracchio (A399)
geboren in 1960 te Waterburg, Connecticut
die deelnam aan de Soyuz ruimtevlucht TMA11M,
alsmede aan de pendelmissies STS 106, 118 en 131.
lanceringen van allerlei aard, onder andere
in 2002:
- dmv een Delta 2, vier communicatiesatellieten Iridium, nummers 90(27373), 91(27372, 94(27374), 95(27375) en 96(27376);
in 2008:
- dmv een Proton-M, de Noorse communicatiesatelliet Thor 2R/5 (32487);
in 2009:
- dmv een Ariane 5, de Nederlandse communicatiesatelliet NSS 9 (33749),
hiermee samen:
- de communicatiesatelliet Hot Bird 10/Atlantic Bird 4A (33750), en
- de Franse militaire waarschuwers Spirale A (33751) en B (33752);
in 2010:
- dmv een Atlas, de NASA astronomiesatelliet SDO (Solar Dynamics Observatory - 36395);
in 2013:
- dmv een Atlas, de Amerikaanse aardobservatiesatelliet Landsat 8 (Landsat Data Continuity Mission – 39084);
in 2015:
- dmv een Falcon 9, de astronomiesatelliet DSCOVR (Deep Space Climate Observatory – 40390);
- dmv Vega VV04, de lifting-body IXV (Intermidiate eXperimental Vehicle), als suborbitale test, met de hulp van de AVUM (Attitude Vernier Upper Module) van de Vega.