Eind 2010 hadden wij unaniem beslist om het zuidelijke deel van de Noordzeeroute als training op onze grote Italiëtocht te fietsen.
Het moest er ooit eens van komen om de LF1 te vervolledigen.
Op 2 mei zouden we van Brugge naar Boulogne-sur-Mer fietsen om dan via de Côte dOpale, Bergues en Ieper terug in Brugge te arriveren.
Hopelijk is er, zoals verleden jaar, nergens een vulkaanuitbarsting en kunnen we ons fietsprogramma 2011, zonder problemen verwezenlijken.
Onder een gesluierde maar veelbelovende hemel, rijden we blijgezind door de Brugse binnenstad richting Sint-Andries. Iets vóór 10h00 worden Hugo, Antoine en Bob door Pol uitbundig verwelkomd bij zijn woning. Brigitte maakt nog een groepsfoto en moet ons verwonderd vlug uitwuiven. Met duidelijk veel enthousiasme is de bende weer op stap.
Na enkele kilometers kronkelen door Sint-Andries komen we op de trekweg van de vaart Brugge Oostende. We steken Nieuwegebrug over en volgen vanaf hier de LF1b richting Oostende. Het is zonnig maar fris en over de Meetkerkse Moeren hangt er een lage nevel. In een tros fietsen we onder het jonge groen van de licht hellende Canadabomen naar Oudenburg
Bij de Plassendalebrug en het sluizencomplex maken we een haakse bocht en volgen nu het kanaal naar Nieuwpoort. Oudenburg, de oude Romeinse stad, ligt op de andere oever en laten we vredig liggen.
Jawel, Oudenburg is een stad met een, voor de Romeinen, strategische positie langs de weg Aardenburg-Brugge-Ieperlee. Blijkbaar is het kanaal dat we nu volgen aangelegd in de bedding van dit riviertje dat Brugge met Nieuwpoort en Ieper verbond.
Voorbij Oudenburg en Snaaskerke komen we na 30km rustig peddelend in Leffingen.
Van ver zien we, een naar onze mening, te grote kerk, het lijkt wel een kathedraal voor zon klein dorp. Tussen het kanaal en de vele waterpoelen komen we voorbij gehuchten met namen als Slijpe, Lovie, Rattevalle en Schuddebeuze.
Na 40km bereiken we Nieuwpoort, hoog tijd voor den aperitief. In sneltempo kronkelen we rond het sluizencomplex. Op de markt vleien we ons neer op een zonnig terras we genieten van onze eerste Leffe en Duvel.
Nadien gaan we eten in het ons vertrouwde adres Grill-taverne The Sailors. Waar we zoals steeds, door de joviale waardin uitstekend bediend worden.
Bij onze laatste Trappist hebben we Antoine zijn vertrouwde taak kunnen opdringen. Vanaf nu is hij opnieuw penningmeester van de Bende. We vertrouwen hem de financiële kant van de tocht toe en storten onze bijdrage in de gemeenschappelijke portemonnee. Wanneer we afgerekend hebben blijkt het 14h30 te zijn. Algemene verrassing verplicht ons om onze tocht voor vandaag ietsjes in te korten. We besluiten vanaf hier de fietsknoopnummers te volgen om op tijd in Haringe toe te komen. Wat we nu niet beseffen, is dat deze routewijziging ons slechts 4km doet besparen
.
Dwars door Nieuwpoort stad komen we aan de Oude Veurnevaart. Hier moeten we over de oude spoorwegbrug om op de Frontzate te komen. De Frontzate, zoals deze oude spoorwegbedding hier genoemd wordt, is enkel en alleen toegankelijk voor wandelaars, fietsers en ruiters.
Het is een stuk 1° Wereldoorlog-geschiedenis waar we op rijden. Hier is in oktober 1914, door het onder water zetten van deze vlakte de Duitse opmars naar Frankrijk tot stilstand gekomen. Vriend en vijand kunnen geen kant meer op, de stellingoorlog kan beginnen. De polders zijn herschapen in een grote binnenzee. Op sommige plaatsen 3 meter diep.
Hier en daar is een bult die boven steekt. Die bulten in het landschap zullen nog een grote rol gaan spelen. De Duitsers die dachten met Kerstmis terug thuis te zijn mogen zich beginnen ingraven!
Na Ramskapelle komen we in Pervijze, waar we dwars door fietsen tot aan een hoogst eigenaardig bouwsel. Het blijkt een toren van de verdwenen Sint-Katharinakerk. De toren uit baksteen blijft staan uit gewoonte denken wij zo schots en scheef, we begrijpen er niks van, gelukkig kunnen we een beetje historie lezen op het bord op het plein. Het is een observatietoren van WOI.
Van hieruit konden de waarnemers de vijandelijke artillerie observeren en de gegevens doorseinen aan de eigen artillerie
Tussen de minidorpen Zoutenaaie en Oostkerke langs de Groenwalweg komen we in Lampernesse. We rijden door een onvoorstelbaar mooi natuurgebied met veel waterpartijen men noemt het hier Komgrondengebied. Plots komen we aan de Lovaart. We blijven deze waterloop volgen tot Fortem. We weten dat er hier een oude brouwerij is waar we onze dorst willen lessen.
Brute pech, men is de brouwerij De Snoek aan het renoveren. Alles is potdicht, het dorp lijkt verlaten, er is hier niemand te bespeuren
..We stellen onze hoop op Lo een 3 tal kilometer verder. Met grote dorst stuiven we vlug naar het vredige luilekkerstadje Bachten de Kupe. Die bijnaam luilekkerstad verwijst heel zeker wel naar de De Strooper Koekjesfabriek. Wie kent deze lekkere koekjes niet, de beste van West-Europa en omstreken!
We komen Lo binnen langs de Westpoort waar de taxus-boom in de legende Caesarsboom genoemd wordt. Hoe zijn ze er hier opgekomen om te beweren dat Julius Caesar op weg naar Brittannië hier halt hield en er zijn paard aan vastmaakte? Wij vermoeden dat die boom slechts 100 jaar oud is en wat meer is taxus is giftig en dodelijk voor mens en dier!
Ook al hebben we grote dorst, we kennen onze gebreken, voor we ons neervleien. We doen een rondrit en bewonderen de verschillende toeristische bezienswaardigheden zoals de St-Pieterskerk en de duiventoren naast de ruïnes van de abdij. Wanneer we eindelijk op het enige terras aan het marktplein neerploffen, krijgen wij vliegensvlug elk een frisse Trappist.
We worden door de plaatselijke terrasgasten achterdochtig beloerd. Wanneer we echter een 2°rondje Trappist bestellen kan een van de nieuwsgierige dames zich niet meer bedwingen, ze wilt absoluut weten wat die vier vreemde snuiters hier komen uitspoken.
Ze geloven ons niet wanneer we vertellen wat ons fietsavontuur voor deze week wel inhoud. Een van de mannen kan helemaal niet begrijpen dat wij als fietsers zon zwaar bier kunnen drinken. Een andere man suggereert dat we naar hier gekomen zijn per auto en dat die enkele kilometer verder staat
..onze zwaar bepakte fietsen doet hen na een poosje toch van gedacht veranderen.
We moeten nog een 15km verder menen we, hoog tijd om verder te rijden.
Langs de Lovaart kunnen we doorrijden naar Fintele, maar tijdsgebrek doet ons afbuigen naar Pollinkhove. Na dit vredige dorp moeten we door een groen gebied met vele beken en grachten vol watervogels. Hugo kan zijn hartje ophalen en vertelt ons telkens welke vogels we zien.
Bij Beveren fietsen we bijna op de schreve en komen heel vlug in Roesbrugge. 2km verder arriveren we in Haringe. Nu moeten we op zoek naar het klooster.
Via email heb ik daar een trekkershut gereserveerd. Lang duurt het niet eer we het klooster, dat nu blijkbaar als jeugdcentrum dient, tegenkomen. Zuster Agnes, onze kwieke gastvrouw toont ons in sneltempo waar de hutten en het sanitair zich bevinden. Om 19h00 kunnen we in het klooster souperen laat ze ons weten.
Zuster Agnes is een onverbeterlijke gastvrouw, we krijgen op een gezellige huislijke wijze een eenvoudig avondmaal. Ze geniet duidelijk van een babbel tussen de maaltijd in de klooster huiskamer. De zuster is de nog enige overgebleven geestelijke hier in het dorp. Ze is al 50 jaar kloosterlinge en was jarenlang kleuteronderwijzeres.
Ze arriveerde hier in Haringe 20 jaar geleden en is nu bezielster van het kamphuis en van het actieve parochieleven. Ze is ook fier dat ze vele buitenlandse artiesten ontvangen heeft die naar Haringe komen voor de orgelconcerten. We zijn uitermate tevreden met het souper van onze voedstermoeder en blijven nog lang nababbelen. Ze geniet zichtbaar en is vol belangstelling bij de anekdoten over onze vele fietsavonturen.
Voor we onze bedjes opzoeken willen we nog een frisse neus ophalen. We wandelen over het dorpspleintje rechtsaf en volgen een aanwijzingspaneel naar een WOI begraafplaats. De graven liggen verspreid over 4 perken. In vele rijen zijn de grafstenen heel dicht tegen mekaar opgesteld. Er zijn zelfs Chinese en Duitse graven. De meeste omgekomenen zijn jonger dan 25 jaar.
Je wordt er stil en boos van, wat hebben ze die jongens en hun families toch aangedaan.
We komen ook aan de weet dat Bandaghem een verbastering is van het hier gebruikte woord bandage in het Nederlands verband of verbinden van gekwetsten.
Op weg naar het klooster zien we tot onze verwondering aan de overzijde een dorpscafé. De bazin maakt ons en de andere stamgasten vlug duidelijk dat ze om 20h30 zal sluiten. We moeten ons haasten om onze Leffe uit te krijgen. Een van de tooghangers is duidelijk op de hoogte van ons verblijf in het klooster. Wanneer we onbewust vertellen dat Zuster Agnes voor ons gekookt heeft, reageert hij vol ongeloof
Dit zal blijkbaar de eerst volgende dagen voor opschudding zorgen in het vredige dorpje.
Het was werkelijk een prachtige zonnige fietsdag. We kunnen boffen met dit goed fietsweer met veel zon. Uitzonderlijk vroeg wordt het tijd om onze bedjes op te zoeken
Na nog een lange babbel vallen we in slaap.
Start : Brugge 10h00
Aankomst: Haringe 18h00
Afstand : 90km
Weer: Zonnig, matige wind +/- 16°C
Verblijf:
12-12-2011 om 16:09
geschreven door Via de la Plata
|