Hasselt danst country
27 juli 2010 " . Het was weer een geweldige avond op de Grote Markt te Hasselt met Bob'CB .
Een gezellige sfeer en met het weer ........... OK .
Om 22h20 sloten we af en om 22h23 begon het te regenen
Meer moet dat niet zijn .
Keep It country
Countrydansen in sfeervol Kerstdecor " KERSTSTAD WINTERLAND Hasselt was een geweldig succes. De dansvloer was te klein.Er werden 52 countrydansen gedanst. Volgend jaar zal de vloer groter zijn en zullen er waarschijnlijk verschillende countrydagen door gaan.
Keep It country.
Het ontstaan van de country in België.
Over het ontstaan van de country in België doen vele verhalen de ronde.
Sommige mensen vinden dat hun de eer van introductie toekomt, niets is echter minder waar, hoe jammer dit
ook is.
Eigenlijk is de oorsprong te vinden bij de wereldtentoonstelling aan de Heizel in Brussel in 1958. Hier
werden culturen uit verschillende landen uitgebeeld, zo kent men een authentieke Chinese toren in Brussel
maar ook een Texas City in Tremelo. De tentoonstelling was een pronkstuk van Amerika om hun cultuur weer
te geven. De Brusselse expositie werd gebruikt als decor en expositieruimte, nadien verhuisde deze naar
Tremelo (Brabant) en kreeg daar veel belangstelling. Het werd daar een real ranch om de country te
introduceren en trok op die manier veel bezoekers.
Al snel schoten de verschillende ranches uit de grond die dit idee wilden volgen en werd de country steeds
bekender in België.
In het begin werden de ranches voornamelijk gebruikt door paardrijders, maar al snel ook door
countrydansers. Er werd line en square dance gedanst en we zijn nu in de 70er jaren beland. In die tijd
ontstonden er al veel countryclubs die allemaal toch redelijk individualistisch bezig waren.
Begin 80er jaren groeide het aantal clubs enorm en tegen het eind van de 80er jaren kende men zelfs een
explosieve groei van het aantal clubs. Momenteel zijn er in België meer dan 300 country dansclubs en ca. 35
countrybands.
Verder zijn er in België 3 stichtingen die zich inzetten voor de countryclubs, sommigen doen dit door het
geven van workshops, anderen die nog veel meer organiseren, zoals festivals, wedstrijden, collectieve
verzekeringen, eigenlijk teveel om allemaal op te noemen.
Deze stichtingen zijn:
B & NL Country Online
Deze organisatie is nog betrekkelijk nieuw, ze bestaan pas een paar jaar maar timmeren goed aan de weg met
hun activiteiten. Ze werken met leden en zorgen dat deze leden op verschillende activiteiten korting krijgen
op de entree prijs. Verder organiseren ze verschillende activiteiten.
A.C.W.D.B. (Association Country Western Dance Belgium)
Houden zich bezig met het geven van workshops en organiseren wedstrijden samen met hun Nederlandse
zusterorganisatie D.C.W.D.A. Bij deze organisatie is het mogelijk om collectief lid te worden van de Sabam,
ze geven opleidingen voor instructeurs en er is een mogelijkheid om in te schrijven voor xenox collectief.
B.C.W.A. (Belgian Country & Western Association)
Zij hebben als doel country & western in het algemeen te promoten zonder winstbejag en op een onpartijdige
manier. Dit is ook tevens de enige organisatie die ons heeft geholpen met het samenstellen van deze pagina,
waarvoor onze hartelijke dank.
Het is mogelijk dat deze informatie niet helemaal klopt of niet volledig is, in dat geval horen wij dit
natuurlijk graag van u.
Bovenstaande is samengesteld door Michel van Dooren in samenwerking met de B.C.W.A.
Dit jaar was het de tweede keer dat we "Haaselt danst country" konden organizeren.
Prachtige zomeravond en een massa volk.
Iedereen die wat kon dansen heeft zich geammuseerd.
Voor de anderen werd er een gemakkelijk dansje uitgelegd zodat ze van de smaak konden proeven.
Er werden ongeveer 55 verschillende dansen gedaan gedurende 3 uren.
Maar om 22H15 moesten we stoppen, moe maar voldaan en iedereen ging tevreden naar huis.
Volgend jaar hopelijk 2 avonden met een lekker weertje.
ONTSTAAN VAN DE JEANSBROEK
Op zekere dag in 1853, kwam een duitser met name Levi Straus,aangelokt door de goudkoorts, in San Francisco aan. Samen met zijn schoonbroer David Stern zette hij zijn eerste firma op.
Ze verkochten garen, hoeden, hemden en zeildoeken.
Op een keer stond hij op straat zijn waren aan te prijzen toen hij werd aangeklampt door een goudzoeker met kleren die tot op de draad versleten waren. De goudzoeker wees naar een rol zeildoek. Niet dat hij daar een tent uit wilde, hij moest een broek hebben. Al heel gauw besefte Levi Strauss dat de haveloze bende goudzoekers broeken nodig hadden die tegen een stootje konden, die bestand waren tegen hun werk in de goudmijnen.
Op een dag kreeg hij een brief van de Letse immigrant Davis die kleermaker was in Nevada en de textielprodukten van de familie Strauss verkocht. De man had iemand over de vloer gekregen van wie de broekzakken altijd afscheurden als hij ze vol goudklompjes propte. Hij had de broek op stategische plaatsen verstevigd met klinknagels, gewoon volgens principe waarmee hij sinds jaar en dag paardedekens aan de riemen van het paardetuig bevestigde. De vondst leek Levi geniaal. Omdat de Letse immigrant geen 68 dollar had om een patent aan te vragen, bood Strauss hem in ruil voor zijn uitvinding een vennootschap aan in de firma Levi Strauss. Davis werd hoofd van de afdeling werkbroeken. Het patent werd alleen gegeven als Levi de klinknagels gebruikte voor het vastklinken van de vijf steekzakken. Want erwas al een octrooi gegeven voor het verstevigen van naden op soldatenlaarzen onder de oorlog.
Al snel kreeg de onderneming bekendheid onder de naam: Levi Strauss & Co. Strauss die niet getrouwd was, maakte zijn vier neven en de kinderen van zijn zus tot zijn partners.
Op een echte jeansbroek zitten vijf zakken.Twee op de billen,twee op de heupen en een klein zakje net boven de rechter heupzak.Dit klein zakje diende om de goudzoekers hun horloge,dat aan een kettinkje was bevestigd,in te steken.Andere namen het voor het kleingeld of voor goudklompjes in te steken. Het werd Watch pocket genoemd.
Nu,,,,wanneer u een Levi's spijkerbroek bezit, of naar de achterkant, de billen van de meisjes kijkt, ziet u aan de achterzak een gekleurd labeltje. Nog niet opgemerkt ?
Van oorsprong zijn ze bedacht om de Levi's van de concurrentie te onderscheiden.
Het beroep van cowboy
Tot op de dag van vandaag is de cowboy symbool voor moed, hardheid, uithoudingsvermogen en geslotenheid. De naam cowboy kwam oorspronkelijk van het Spaanse "vaca"' - koe. Een vaquero was dus een koeienman, in het Engels "cowboy".
Na het einde van de Burgeroorlog (1861-1865) keerden duizenden Texaanse soldaten naar huis terug. Velen van hen waren voor de oorlog veetelers geweest en bezaten nu niets meer. Hun ranches waren vernield, hun geld was waardeloos en het vee stond verwilderd in de prairie. Er waren mannen nodig om het vele vee terug bijeen te drijven, te brandmerken en naar het Noorden te brengen, waar vee een veel hogere prijs kreeg. Zo ontstond het beroep van cowboy.
Lijn-dansen begon al voor Christus in één of andere vorm.
De hedendaagse dansen zijn een voortvloeisel uit de "Contra" dansen.Begin 1800 waren seze dansen zeer populaire in de New England States.Deze "Contra" dansen zijn nog steeds populair doch enigszins in een andere vorm.
In de jaren 1800 werden twee lijnen gevormd, mannen aan één zijde,de vrouwen aan de andere zijde.De partners kwamen samen in het midden tussen de twee lijnen,zij deden hun dans in de langsrichting van de rijen,aan het einde van de rijen, sloten ze terug aan in hun beginrij en het volgend koppel begon te dansen."The stroll" daterend van ca 1940,is een goed voorbeeld van deze dansstijl.
De hedendaagse vorm van lijndansen, dateert van in de seventies.Naar verluid zou "Four Corners" de tweede oudste lijndans zijn van de hedendaagse line-dance stijl,maar dit is niet met zekerheid te achterhalen door gebrek aan geschreven materiaal.Welke de oudste lijndans is (in de hedendaagse vorm) kon niemand achterhalen.
"The JR hustle" en "The traveling four corners" dateren van in de jaren '80.De choreografie voor deze dansen werd gemaakt door de Texaan Jimmie Ruth White. "The traveling four corners" is in zijn originele vorm een "square dance", en werd gechoreografeerd tot een lijndans.
In de beginperiode van de film, en soms op zéér oude foto's uit het Afrikaans continent bemerk men soms dansformaties op lijnen.Bij de Amerikaanse indianen waren de meeste dansen op lijnen,en niet zoals we denken in een cirkel rond het vuur.
Kijken we terug naar de eerste dansen van het lijndansen,dan zien we dat de dansen het juiste aantal passen had, en gebruikt maakte van het juiste aantal beats van de muziek.De dans was volledig op de muziek afgesteld.We spreken hier wel van langzame dansen,slechts 32 beats per minuut.De moderne country-dansen zijn als het ware boogie-achtig geworden.
Een hoog ritme,gemiddeld 132 beats per minuut.Ook in deze dansen wordt nog steeds het aantal passen gerespecteerd.
Doordat het lijndansen zijn intrede had gedaan bij de bevolking en er vele clubs ontstonden,was de tijd aangebroken,in de late jaren '70 begin '80,tot het oprichten van "Dance Camps" of "Work shops",om alzo de eenvormigheid te kunnen waarborgen.Workshops zijn danslessen uitsluitend bestemd voor lesgevers.Hier worden nieuwe dansen voorgesteld en aangeleerd.
Bron: Rick Bowen USA
Ontstaan van de line-dansen
Het is al jaren een fenomeen in de U.S.A. vooraleer het overwaaide naar Engeland.
De oorsprong van de line-dancen vinden we terug in de 18-19 eeuw bij het inpalmen van het Wilde westen. De verschillende nationaliteiten brachten hun dansen mee naar het nieuwe continent.
Al deze soorten muziek en dansen versmolten in de loop der jaren en er ontstond een nieuw soort muziek en dans. Éen van deze nieuwe vorm was het lijndansen.
De verovering van het wilde westen gebeurde steeds in lange caravanen, met paarden en huifkarren. Na een lange dagrit moesten ze natuurlijk ook slapen. De huifkarren werden meestal in een vierkant square opgesteld, dit om zich te beschermen tegen de indianen.
Ze maakte dan een kampvuur en er werd dan gedronken en gedanst en zo onstand de square dans.
Na jaren ontstonden er nederzettingen en werd er handel gedreven.
Zo ook een saloon. Jonge mannen dronken en dansten onder elkaar. Dit gebeurde om het jonge vrouwenvolk te imponeren en te veroveren.
De mannen dansten steeds side by side en in lijnen en zo ontstond de line-dance.
Veel muziek van vroegere jaren werden verwerkt voor country muziek.
De link tussen line-dance en country music werd nieuw leven ingeblazen in 1992 door Billy Ray Cyrus met zijn Achy Breaky Heart. Deze song en de nodige marketing errond zorgde ervoor dat de line-dance en de country muziek voor altijd met elkaar verbonden werden.
Het is leuk en ontspannend, de muziek is goed, ouderdom of geslacht spelen geen enkele rol, iedereen kan het leren, men heeft zelfs geen partner nodig om te dansen en men wordt er lenig en fit van.
Bron: Linedancer Magazine
ONTSTAAN VAN DE COUNTRYMUZIEK
Country and western muziek of country muziek,is een populaire Amerikaanse muziekstijl met wortels in de traditionele Zuid-Amerikaanse muziek en met invloeden van andere populaire muziekstijlen.
De eerste inwijkelingen waren Engelsen en Ieren. Deze zongen thuis over hun zware leven als colonisten. 200 jaar voor de eerste countryplaat werd geperst hoorden deze liedjes bij het leven van elke dag. In de kerk leerden de mensen zingen en leerden ze elke dag de countryzang. De allereerste countrysterren zongen al voor dat ze konden lopen.
In de jaren 1920 gebruikten de plaatmaatschappijen het label Hillbilly voor muziek die de Zuid-Amerikaanse,blanke plattelandsbevolking aansprak.Regionale muzikanten,zoals The Carter Family (1927-1943)namen oude ballades en sentimentele liedjes op gebruikmakend van de typische zuiderse stemklank en de typische instrumenten. The Carters waren de grondleggers van de Countrymuziek. In de periode tussen 1927 en 1941 namen de Carters meer dan 300 nummers op. De meer blues en western georienteerde Jimmie Rodgers introduceerde daarbij het jodelen.
In de jaren 30 was er een crisis in Amerika en de mensen kochten geen platen meer maar zaten naar de radio te luisteren. De radio hielpde countrymuziekstijl te verspreiden. Meer en meer werden er complete shows uitgezonden Barn Dances genoemd. Plattelands variant van varieté. De populairste Barn Dances was Grand Ole Opry. Dit program is nog steeds te beluisteren.
Meer en meer begonnen de samenzang, groepjes de country te ontdekken.Vele broers begonnen te zingen zoals The Stanley Brothers,The Louvin Brothers. The Monroes hielden het niet lang vol en Bille Monroe ging solo. Hij zou de legendarische vader van de Bluegrass worden. Bluegrass onstaan in Kentucky is de oorsprong van de traditionele country.
In de jaren 30 werd er in Texas olie opgepompt. In 1933 werd de drooglegging opgeheven en kon er overal weeral vol gedronken worden. ( Hiervoor was er een alcohol verbod). Overal onstonden er kleine dranklokalen; de Honky Tonks genaamd. Samen met de olieboorders onstond er een nieuwe welvaart en een nieuwe ruige muziekstijl.De zogenaamde Honky Tonk Country.Zo kwam de countrmuziek in de cafés als ontspanning voor de olieboorders met hun verdriet en romantiek en er werd er veel gedronken en geschoten.
Er ontstonden er 2 substijlen: western swing met elementen uit de blues, jazz en mainstream,waarbij populaire instrumenten zoals de saxofoon en de drums gebruikt werden, gecombineerd met de traditionele viool en gitaar. De Bluegrass had zijn hoogtepunt op het einde van de jaren 40. De jaren 50 stonden in het teken van sociale veranderingen en de opkomst van de Rock n Roll.
Henk Williams, gestorven op 29- jarige leeftijd was een veel belovende countryzanger waarvan nu nog muziek beluisterd wordt. Hij was verslaafd aan drank, drugs en kalmeertabletten en was niet meer welkom in Nashville. Hij veranderde de countrymuziek van Bluegrass naar Hillybilly, voorloper van de Rock n Roll. Henk Williams trad samen op met Lefty Frizelle. Deze had een unieke stem en is de peetvader van de moderne countrymuziek .
In 1950 onstond er een nieuwe ster aan het fermanment: Johny Cash.Hij trad op in gevangenssen en had er veel succes. Met Sunday mornin comin down zong hij over drank en drugs en dat werd door televisiekijkend publiek niet aanvaard.
Rond 1955,met de opkomst van de popmuziek werden er ook popstijl arrangementen aan de countrymuziek toegevoegd.Platenmaatschappijen veranderen de naam Hillybilly in Country and western. De Rock n Roll deed meer zijn intrede. De producers in Nashville zagen hun omzet achteruit gaan en besloten een andere muziek te brengen. Radiovriendelijker countrypop en beter bekend werd als de Nashville sound.
Zo was er Jim Reeves die zijn intrede deed. Hij was begonnen in de Honky Tonks en stilaan overgegaan naar de pop-country. Zijn eerste plaatjes; Bimbo en Four Walls werden grote successen. Eddy Arnold, de Bing Crosby van de country belichaamde de Honky Tonk naar de Country-pop. Jim Reeves, Eddy Arnold en Henk Williams brachten de countrymuziek over de hele wereld.
Willy Nelson zorgde voor de vernieuwing in de countrymuziek. Hij zong niet over het leven van de cowboys, maar wel over drugs,drank en overspel. Hij hield zich niet aan de wetten van Nashville dat conservatief en traditioneel was. Begin de jaren 60 kwam er een opbloei van de niet commerciele muziek. De Amerikanen zette zich af tegen de comsumptie maatschappij. De mensen ontdekte de oude muziek en de oude zangers zoals: Ralph Stanley en Skaggs. Deze laatse stelde in een show zijn zoon voor Ricky Skaggs, 7 jaar en een opkomende ster.Hij groeide op in de heuvels van Kentucky en wist wat countrymuziek en het leven in de bergen was. In de jaren 70 ging hij samen met Emmylou Harris en introduceerde de Bluegrass bij het grote publiek.De doorbraak van Emmylou Harris maakte ook de weg vrij voor Alison Kraus. De beste Bluegrass artieste aller tijden.
Begin de jaren 70 stond de country in Nashville op een kleine pitje.Countrymuziek moest Pop muziek worden. Naast Nashville was er ook Austin in Texas. Hier was er een bloeiende muziek industriële genre en niet gebonden aan de wetten van Nashville .BAKERSFIELD was de eerste hoofdstad van de alternatieve country. De Bakersfield song kreeg bekendheid met Buck Owens. Buck had de pest aan het sappige country ritme. Hij wou er pit in brengen. De mensen laten dansen.Het ritme van de muziek moest de mensen automatisch aanzetten tot dansen. Om muziek bekendheid was er de radio.Buck Owens deed de luidsprekers luider knallen in de autos door zijn ritmische countrymuziek.De Bakersfield-songs werden voornamelijk opgenomen in Hollywood in de Capitol Records Tower. De Beatles waren fan van Buck Owens en namen ook een plaat van hem op, Act Naturally.
Een volgende artiest die bekendheid verwierf was Merle Haggard. Hij was de nieuwe Henk Williams. Bob Dylan was de stem van de studenten en Merle Haggard de stem van de arbeider. Gran Parsons ..de grondlegger van de country-pop. Gran was tekst en muziek schrijver en hield zowel van country als van rock muziek.Hij combineerde deze muziek en zo ontstond de country-pop. Hij zong samen met Emmylou Harris. In 1973 overleed hij aan een over dosis.
Enkele "rockabilies"-rock and roll artiesten met country roots zoals Conway Twitty werden later country-pop-zanger.
Stilaan werd Nashville opnieuw wakker.In de helft van 1970 lijkt er een revolutie uit te breken.
De artiesten wilden veranderingen in de audentieke country. Afvallige onafhankelijke muziekanten die zich verzette tegen de wetten van Nashville waren OUTLAWS.
Iedereen die bv.in Nashville fout parkeerde noemde ze Outlaw. In de steden werd er nu op zijn countrys gekleed. Jeans, hoed, boots enz..
Het kwam in de mode als cowboys rond te lopen. Waylon Jennings had in zijn rock n roll tijd nog samen gespeeld met Buddy Holly. In zijn nummers liet hij weten hoe hij het Nashville systeem verfoeide. Met Honky Tonk Heroes maakte hij een knaller van een hit.
In de helft van de jaren 80 kwamen er een nieuwe generatie countyzangers.Dwight Yoakam moest 10 jaar knokken om zich een publiek te verwerven.Deze speelde terug de traditionele country. De klassieke Bakersfieldsongs kregen een tweede leven. De traditionele klanken van de country moest toegankelijker gemaakt worden voor het hedendaagse publiek.Ze werden deNieuwe traditionelen genoemd. Ook Randy Travis was zo iemand die de oude country terug leven in blies. Steve Earle was één van de eerste Nashville artiesten die schrik had van de Rock-muziek; het ritme voor de truckers.Garth Brooks werd de nieuwe koning van de countrymuziek. Zijn muziek sprak een jeugdig publiek aan. Hij zong niet alleen maar bracht ook ectakel op het podium. Shania Twain was na Garth Brooks de grote sensatie in Nashville. Er ontstond ook een nieuwe groep de Alt country. Deze bracht oude country melodieën in een modern pakje.
Wie kon dat beter dan de kleinzoon vande vader van de countrymuziek .Henk Williams III En ook vandaag heeft de country and western muziek zijn populariteit nog niet verloren.
SWEETHAERTS OF THE RODEO
De countrymuziek was een mannenwereld. Er was geen plaats voor vrouwen.In elke band zong wel een vrouw mee in het koor. Jean Shepard was een uitzondering. Als kindsterretje zong ze in de jaren 50 de country en reisde ze door heel Amerika en werd de lieveling van de countryliefhebbers.Ze zong graag over de mannen en zo viel ze in de smaak bij de vrouwen. Veel mannen schakelde stilletjes over naar de Pop-country terwijl Jean shepard zich hield aan de pure honky- tonk stijl.
Patsy Cline trad samen met haar man op in de cafés van Nashville.Langzaam begon Patsy solo op te treden en nam platen op. Ze had een jankende stem en dit bracht haar veel succes op. Zo verlegde ze de grenzen van de countrymuziek. Patsy had de ideale stem voor de Nasville-sound.
Countrymuziek was in de jaren 50 ingehaald door de Rock n Roll en om publiek terug te winnen moest de stelgitaar, banjo en andere hillybilly elementen wijken voor gevoel. Patsy Cline had dit gevoel. Ze had sensuele eigenschappen en zeer sexy. Ze zong songs van Willy Nelson.De Ballad Crazy werd een top hit. Ze overleed in 1963.Lorette Lyn was nog zo iemand die door Amerika trok van radiostation naar radiostation met haar nummer Honky Tonk Girl en sliep in haar wagen. Tot haar plaat in de hitlijsten verscheen.Toen was haar ergernis voorbij. De discjockeys draaide haar plaat de top tien binnen. Haar volgende liedjes gingen over de maatschappelijk rol van de vrouw. Ze schreef over wat ze allemaal zelf meegemaakt had. You aint woman enough to take my man en nog andere liedjes gingen over haar zelf. Vrouwen kochten massaal haar platen. Tammy Waynette kwam gescheiden, met 3 kinderen en straatarm in nashville aan en ging gewoon aale platenmaatschappijen af om een contract te bemachtigen. In het begin moest ze in verschrikkelijke biertenten optreden met gelegenheidsbandjes; Zo deed ze 3 à 4 optredens per dag. Is wel 4 X gescheiden maar schreef wel het liedje: Stand by your man" en het werd een wereld hit. Nog zo een countryzangeres was Dolly Parton.Ze voelde zich een zuster van Tammy en Loretta Lynn. Samen namen ze het album Honky Tonk Angels op. Dollys eerste hit was Dumb Blonde. Het volgende was Coat of many colors dat een groot publiek bereikte.
Gail Davies was de eerste vrouwelijke countryzangeres die schreef, zong en produceerde haar eigen songs. K D Lang zag eruit als Buddy Holly . De echte countryfans hielden van haar.Ook zei liet haar verleiden om samen met Brenda Lee, Kitty Wells en Lorette Lynn Honky Tonk Angels op te nemen. We belanden nu in de jaren 2000 met Shania twain. De best verkopende countryzangeres voor t ogenblik. Honey Im home; Man I feel like a woman" zijn grote hits geworden .